Tijdens installatie vista 32bit geen schijven gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haroet

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
439
Hallo,

Als ik vista wil gaan installeren worden er geen schijven gezien waar ik vista op wil installeren. Ik heb er wel 2 hardeschijven in zitten ( WD 320gb/ Samsung 320GB) het zijn beide sata II schijven. Ik wil nu dus de mbr herstellen via ms DOS bij systeem herstel op mijn windows CD. Dit is volgens mij het probleem alleen weet ik niet welke comando ik moet gebruiken. Ik heb fdisk/mbr al geprobeert maar dit werkt niet. Weet iemand mischien de juiste comando of hoe ik deze probleen kan oplossen.

Haroet
 
Je acties lijken mij overbodig, vooropgesteld dat je een floppy-disk in je computer hebt zitten.

Kijk op de cd-rom van je moederbord, en zoek naar de mogelijkheid een floppy te bouwen met de driver voor je SATA harddisk-controller.

Gebruik die floppy bij de installatie van Vista, door (zodra de melding erover in beeld komt) direct op F6 te drukken. Je krijgt dan later in het proces de keuze om, van die floppy, een extra controller-driver aan te geven.

Zodra je dat gedaan hebt zullen normaal gesproken beide harddisk gezien worden om Vista op te installeren. Partities weggooien of vergroten op die harde schijven kan dan direct gedaan worden.

Kun je met een Windows98 floppy bij de harde schijven, dan staan ze in IDE compatibiliteitsmodus ingesteld in de bios van je pc. Het is dan beter om met fdisk.exe op die W98-floppy de partities weg te gooien (natuurlijk zijn dan wel alle gegevens weg die er evt. opstonden!)

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de installatie van Vista heb je geen andere / aparte drivers nodig voor Sata, zelfs niet wanneer je ze in een Raid array wil plaatsen (dit in tegenstelling tot XP waarbij je wél een diskdrive met Raid ondersteuningsdiskette nodig hebt tijdens de Windowsinstallatie) (Sata en SataII is overigens hetzelfde)
Wat wél zou kunnen is de schijfherkenning in het bios. Wórden ze in het bios wel herkend?
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder vreemd dat tijdens de installatie ze dan niet gevonden worden. Ze staan toevallig niet in Raid?
 
Vista herkent NIET alle sata/raid controllers! Heb het zelf met men ASUS K8V Deluxe, daarvoor moest ik bij het installeren van Vista de Sata driver laden. Bij mij werkte het perfect met de sata/raid driver voor XP. Probeer dat eens.:cool:
 
Laat ik het nuanceren, Vista is in staat om tijdens de installatie de meeste SATA schijven zonder externe drivers op te pakken.
 
Ik heb alle mogelijk drivers van mijn moederbord cd uitgeprobeerd via een floppy.
Geen een heeft gewerkt.
Heeft iemand nog andere suggesties?:confused:
 
Vermeld eens welk moederbord je hebt precies. Misschien kunnen wij dan uitzoeken hoe die driver-floppy gevuld zou moeten worden?

Edit: Vlgs. je systeemspecs heb je een Asus M2N-MX moederbord. Ik zal later eens kijken of daarvoor een floppy beschikbaar is.

Tijs.
 
Oke jongens ik heb trouwens een paar wijzigingen aan mn pc.

Ik heb nu een asus m2n-sli deluxe moederbord.
voor de rest is alles nog wel het zelfde behalve de videokaart en dat is nu een 8800gts exo edition. Ik heb zoals ik al zei alle mogelijke drivers van de moederbord geprobeert met de optie ''make disk''. Dus ik denk persoonlijk niet dat het aan drivers ligt want hiervoor zag die mijn schijven wel gewoon. Dit is eigenlijk allemaal begonnen toen ik van vista wou over stappen naar xp. Sinds dien ziet vista installatie mijn schijven niet meer.
 
Voor de M2N-SLI is de diskette-tool hier te downloaden.
Pak de .ZIP uit, en ga naar de submap \MakeDisk\Vista32 en start daar Makedisk.exe.

Geen zekerheid of het helpt, maar evengoed succes.

Tijs.
 
Ik heb het nu net geprobeert maar er staat ten eerste dat geen een van die drivers compatible is met mijn hardware:confused: Zoals ik al zij ik denk persoonlijk niet dat het aan drivers ligt want hiervoor werden mijn schijven wel gewoon gezien.
 
Wat je nog eens kunt proberen, is de bios resetten (stekker uit pc, batterijtje even van moederbord halen en terug erin).
 
Ook geprobeerd maar lukt ook niet.
Nog andere mogelijke oplossing voor deze misterieuse probleem?:confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan