Tijdens openingstijden winkels zeer slecht bereik draadloos internet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Odareon

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2012
Hallo allen,

Een jaar geleden ben ik verhuisd en heb destijds gekozen voor een voordeelpakket alles-in-een van Tele2 met VDSL. Sindsdien heb ik overdag al veel problemen met m'n draadloze verbinding. Ik woon vlakbij het centrum met winkels en merk dat dit probleem zich voornamelijk voordoet tijdens openingstijden van winkels. Overdag kan ik nu alleen d.m.v. een netwerkkabel rechtstreeks vanuit m'n router op het internet. Zelfs als ik 2 meter van de router af zit, dan doet m'n draadloze netwerk het niet eens. Ik kan het netwerk óf niet vinden, óf surfen op het internet wil al niet eens. Daarentegen download ik 's avonds bijv. wel met min. 750kb/sec en heb ik verder geen problemen. Tele2 heeft gemeten en het signaal bij binnenkomst in huis is gewoon goed, namelijk ca. 50mb/sec.

Sindsdien heb ik al zeer vaak met Tele 2 aan de telefoon gezeten. Ik heb in de instellingen van de router de verschillende frequentiekanalen al geprobeerd (na het scannen van overige gebruikers in de buurt met programma SSID), maar dit heeft helaas niet geholpen. Zelfs is er al een monteur langs geweest om een nieuwe router te plaatsen, maar dit heeft ook niet geholpen. Ook heb ik geprobeerd een tweede (linksys) router aan te sluiten met een internetkabel, maar deze versterkte het signaal ook niet.

Jullie snappen wel dat ik ten einde raad ben. Daarom zijn mijn vragen aan aan jullie zijn:
1.hebben jullie nog ideeën om mijn signaalsterkte te versterken?
2.zou het helpen om over te stappen op glasvezel? (onlangs aangelegd bij mij in de straat en kastje is al binnenshuis geplaatst)
3.helpt het om een extender/repeater aan te schaffen om signaal te versterken (medewerker van klantenservice Tele2 wilde kosten voor de Linksys WLAN Repeater Range N300) vergoeden als ik m'n contract verleng.

Jullie antwoorden worden meer dan gewaardeerd. Bij voorbaat dank.

Groet

Uh, als je op 2m afstand van het ding nog niet eens fatsoenlijk bereik hebt, heb je een enorme stoorzender! Heb je de router/modem trouwens een stukje boven de vloer hangen (zeg minimaal 0,5m), dat zorgt voor een beter signaal!

Als je bedraad de boel wel gewoon op goede snelheid hebt, dan ligt het puur aan het wifi gedeelte.

Beste K1pje,

Dat klopt inderdaad dat het ligt aan het Wifi gedeelte. Het vreemde is alleen dat ik 's avonds wel een (zeer) goed draadloos bereik heb. Ik denk dat het dus heeft te maken met overige internetgebruikers bij mij in de buurt. Ik zal eens proberen de router/modem boven de vloer te hangen.

Laatst bewerkt door een moderator:
inderdaad eerst even proberen om iets boven de vloer te plaatsen ;)

Het enige apparaat dat ik ken dat zo een verstoring kan veroorzaken is een magnetron. Andere gebruikers an sich zouden niet zo'n enorm probleem moeten veroorzaken. Welke beveiliging gebruik je? WPA2?

Iets anders zou de capaciteit van het tele2 apparaat kunnen zijn. Het gaat dan niet om de afstand, maar het verwerken van de aantal aanvragen per seconde. Mogelijk gaat de router gewoon op z'n gat door het volume.

Beste Wampier,

Bedankt voor je antwoord. Mijn magnetron staat in de keuken en m'n router in de woonkamer. Als ik naast m'n router ga zitten (dus geen magnetron in de buurt) doet deze het niet. Ik heb mijn netwerk beveiligd met een WPA/WPA2 PSK beveiliging. Hoezo? Maakt dit iets uit?

Het zou goed kunnen dat dit te maken heeft met de router van Tele 2, maar ik kan deze niet vervangen door m'n eigen router geloof ik. Heb namelijk meerdere malen met klantenservice gebeld en dan kunnen hun ook in de instellingen van de Tele 2 router. Komt het vaak voor dat het te maken heeft met de capacititeit van een router?

Iemand anders ideeën? Alvast bedankt voor jullie ideeën/hulp.

Groet.

Beste Pieter,

Dank voor je input. Ik heb al gecheckt met SSID wat er in de buurt zit en daar de kanalen op aangepast, maar helaas zonder succes. Een extra router toevoegen al geprobeerd, maar dan komt het signaal toch binnen via de Tele2 router en gaat vervolgens naar m'n Linksys? Mocht het zo zijn, zoals Wampier zegt, dat de capacititeit van de Tele2 router het aantal aanvragen per seconde niet aan kan...heeft het dan zin om er een extra router aan toe te voegen?

MvG

Het beste zou zijn om te testen op de 5ghz band, maar daar moet je laptop of andere apparatuur ook voor geschikt zijn. Vaak helpt het ook om kanaal 13 in te stellen in de router.

Het verhaal over de magnetron bedoelde ik ook niet je huishoud magnetron. Mogelijk woon je boven een restaurant of andere sterke stralingsbron.

In principe kun je de wireless van de tele2 modem volledig uitschakelen en de tweede router/wireless acess point via kabel aansluiten op de tele2. In dat geval sluit je de tele2 router dus volledig uit. Ken je niemand waarvan je even een oude router kan lenen? ik zelf heb er nog 3 liggen, ik neem aan veel enthousiastelingen wel.

Beste Wampier,

Bedankt voor je antwoord. Ik kan me niet voorstellen dat er een magnetron in de buurt zit die dit verstoord. Alleen woon ik tegenover een bakker, maar verder niks in de buurt. Ik heb nog wel een andere router, namelijk een linksys router. Ik zal eens proberen deze als acces point in te schakelen via de kabel (zal wel even ergens zoeken hoe dit moet).

@Wampier... zou het nut hebben een eigen ip adres te nemen of bijv. glasvezel abonnement te nemen ipv tele2 kabel?

Groet!

Volg het draadje met de aanbeveling van InSSIDer en kijk welk ander vrij kanaal je zou kunnen proberen maar daar worden alleen andere WiFi zenders weergegeven en ik denk dat je met jouw kanaalkeuze last hebt van neon-verlichting.

Waar heb je een bron dat neon verlichting een wifi signaal kan verstoren????
Neon is een edelgas waar een zwakstroom doorheen geleid wordt waardoor het oplicht.
verschillende gassen zorgen voor de kleuren.
Daar komt geen radio signaal aan te pas.
Plus dat het signaal niet eerst door die verlichting gaat en vervolgens aan de andere kant van de neonverlichting bij een laptop uitkomt.
ik zou dus graag een bronvermelding zien.
Dus zonder bron vind ik dit een broodje aap verhaal.
Ik denk eerder aan computer systemen van de winkels onder de TS of iets dergelijks.
Boven wat voor winkels woon je?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie feedback! Wat bedoel je met "onder de TS"? Ik woon niet boven een winkel (gewoon een volledig huis), maar wel tussen de winkels. Achter mij bevindt zich een supermarkt (ca. 30m), links direct naast het huis een kledingwinkel, rechts direct naast het huis een naaiatelier en tegenover me aan de straat een bakker, bristol en kledingwinkel. Zou dit er mee te maken hebben?

TS is een forum afkorting voor TopicStarter... die wordt veel gebruikt voor luilakken als ik die de gebruikersnaam vergeten zijn en niet terug willen zoeken :p
Ik ging er ook even (verkeerd natuurlijk) van uit dat je erboven zou wonen.
Wat betreft de winkels: De supermarkt en de bakker kunnen geen stoorzender zijn, daarvoor zitten ze gewoonweg te ver van je af.
Een van de twee naast je zou nog een draadloos systeem kunnen hebben voor het internet op het kantoortje, die dan precies aan jouw woonkamer grenst...

Even concreet antwoord op de drie vragen van je:
1. Versterken is niet te doen met extra repeaters of antennes... alleen met een accesspoint met een hoger zendvermogen.
Als de linksys dus krachtiger kan uitzenden dan je Tele2 router, dan kan dat een oplossing zijn.
2. Kabelinternet, ADSL, Glasvezel... het maakt geen fluit uit als het WiFi gedeelte van verschillende routers al verstoord wordt, dan gebeurt dat met je Experia Box van KPN Glasvezel ook...
3. Een repeater/extender is leuk gevonden van de Tele2 adviseur, vooral om er een contractverlenging aan vast te plakken... maar gaat je probleem niet oplossen ben ik bang.

Ik heb eventjes voor je rond gesnuffeld, en heb de volgende mogelijke storingsbronnen gevonden:
www.allesoverdraadloosinternet.nl zei:
Wat beïnvloed het signaal negatief?

Er zijn diverse zaken die slecht zijn voor een goed wifi signaal (zowel thuis als bij een hotspot):

- Metalen oppervlakken (deze reflecteren de radiogolven)
- Vloeren en muren met gewapend beton (= metaal)
- Storing van andere draadloze apparatuur (wifi, bluetooth)
- Magnetrons
- Hoogspanningsmasten
- Draadloze beveiligingsinstallaties

De laatste is wel interessant aangezien je tussen twee winkels woont...

bron:
http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/wifi-antenne/basiskennis-wifi-antennes-voor-indoor-gebruik/
http://www.allesoverdraadloosintern...ping/ontvangst-draadloos-internet-verbeteren/

Laatst bewerkt:
Neem je linksys router en geef die een vast IP adres in dezelfde range als je tele 2 router (stel je T2 router heeft 192.168.1.1, neem dan 192.168.1.2 of zoiets). Stel een wifi netwerk met een tijdelijke naam in en selecteer kanaal 13 voor je wireless (tenzij je dat al gebruikt voor je tele2 router, neem dan 11/12)

Vervolgens plug je de linksys met een vaste kabel via een van de 4 LAN poorten aan de Tele2 router (dus niet de speciale WAN poort nemen!)

Als het goed is kun je nu je nieuwe wireless netwerk zien en hiermee inloggen op internet. Werkt het op deze manier wel overdag is de de fout in de tele2 opstelling.

Als je nog geen oplossing hebt kunnen vinden welke naar behoren werkt, kan je ook een melding plaatsen op het forum van Tele2, http://forum.tele2.nl
Daar zitten een aantal webcaremedewerkers die directere lijnen hebben naar de juiste personen om een oplossing te kunnen bieden.

De winkel bedrijven zijn wel erg dichtbij ik vraag me af of er niet meerdere zijn die werken met detectiepoortjes. Hiertussen bevindt zich een spanningsveld. Een tag die daar in de buurt komt verstoort dat. De supermarkten hebben veel neon en spaarlamp verlichting die werkt op hoogspanning transformatoren. Les hierin geef ik natuurlijk niet wanneer ik lees over bladeren aan de bomen en metalen voorwerpen (...). Ook hebben winkels vaak veel koelapparatuur, voor vriescellen en luchtbehandeling. Luchtbehandeling heeft behalve compressoren voor koeling ook ionisatoren waar meestal onafgeschermd kleine naalden in zitten die vonken. Dit ioniseren van de lucht helpt bij het filteren want het vuil erin slaat meteen neer. Zeker kledingwinkels, die veel lucht rondblazen, hebben belang hierbij. Zou een ander kanaal niet helpen, wat ik hoop nog te horen dat je probeert, ga dan eens zoeken naar informatie over de router die je hebt want in sommige gevallen is de zendspanning nog flink te verhogen door het inbrengen van andere, hiervoor aangepaste, firmware. Als de router eigendom van de provider is dan is het misschien beter om die op de moeilijke plaatselijke omstandigheden te wijzen met de door mij en anderen genoemde mogelijke oorzaken en hun een ander model te vragen. Vaak past de provider de software van de router op afstand aan en is het veranderen van de firmware afbreuk op hun rechten of door het systeem van auto-updates onmogelijk. Je schrijft het er natuurlijk bij als de router geen gebruikssporen heeft en dan moeten zij het maar oplossen. Mijn router was al twee maal stuk en is gratis omgeruild. Je moet dan in ieder geval wél alle kanalen geprobeerd hebben, dat zijn er geloof ik veertien. Alfred

Er is nergens iets te vinden dat een generator voor Neonverlichting een oorzaak kan zijn van WiFi storingen, en tegenwoordig is er iets als CCFL-Neonverlichting (die energiezuiniger is) en het wordt zelfs ook al door LED verlichting vervangen. (een transformator wordt toch nog altijd op 220 Volt aangesloten voor Neonverlichting en heeft nog geen 0,1% zendkracht van een hoogspanningsmast om je WiFi te verstoren.

Noch kan ik ook maar 1 website vinden waarop staat dat de lucht-ionisator in een Airco (want daar doel je op) WiFi kan verstoren van een huis dat 30 meter verder staat.
Want wees eerlijk: Een vriescel van de supermarkt kan dat ECHT niet verstoren op 30 meter.... die staan 24/7 aan en Odareon heeft er alleen overdag lsast van.... en de airco's van de kledingwinkel en naaiatelier zijn het ook niet vanwege de muren ertussen.
Ik snap dus ook niet waarom je het aanhaalt.

Anders dan een opmerking "Les hierin geef ik natuurlijk niet wanneer ik lees over bladeren aan de bomen en metalen voorwerpen (...)" heb ik nog niet gezien.
Weet niet waar je het gelezen hebt, maar in mijn quote van een (zelfbenoemd) WiFi expert wordt er slechts over Metalen oppervlaktes gesproken... je weet wel: een metalen plaat.
Dus graag: Als je ergens bewijs ervoor hebt, of een ervaringsverhaal, deel het alsjeblieft, ook voor mijn kennis uitbreiding.

Laatst bewerkt:
Alle elektronica en alles wat vonkt kan dus voor storing en een slecht bereik zorgen. Er zijn zelfs plaatsen waar een auto niet wil starten. Waar ik nog aan dacht is dat draadloze beveiliging camera's haast de zelfde frequenties gebruiken als WiFi. Blue-Tooth apparaatjes trouwens ook. Een ander kanaal helpt meestal en is het beste advies wat we je in dat geval kunnen geven. Moi, Alfred

oke, dus alles wat een vonkje geeft stoort een draadloos netwerk signaal door de muren heen????
sorry, maar dat is onzin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan