• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tijdlijn maken aan de hand van een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

scannie

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2016
Goedenavond,

Ik heb het volgende probleem, waar ik niet uit kom.
Ik wil een tijdlijn maken waarbij de 365 dagen de kolommen zijn.
De rijen zijn projecten. In het voorbeeld is dit de bezetting van een auto.

Ik heb dus een tabel met namen en data.
Deze wil ik omzetten naar de tijdlijn, zonder dit handmatig in te vullen.

Zie de bijlage als voorbeeld.

Is dit mogelijk (en op welke wijze)?Bekijk bijlage test.xlsx

Zie bijlage met 2 opties, elk met voorwaardelijke opmaak (VO). Bij het linkerschema staat de formule in de VO, bij het rechterschema staat de naam van de bestuurder in de cel en wordt de VO hierop gebaseerd.

Opmerkingen:
1. In kolom A staat "Auto 1: bestuurder". Hiervan heb ik gemaakt auto 1, om ze te kunnen vergelijken met de kolom in je gegevenstabel.
2. Het format van de datum in je gegevenstabel en in de kolomtitels komen niet (altijd) overeen. Dit is onhandig... komt dit vaker voor of is dit toeval?
3. Achter "auto 1" in je gegevenstabel staat (soms) een spatie. Dat is onhandig bij de vergelijking. Zelfde vraag als bij 2.
4. Let op: de formules in de kolommen zijn matrixfuncties, die moet je afsluiten met Control+Shift+Enter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is precies wat ik zoek.

Ik kan de formules zien.
Kun je mij de opbouw hiervan laten zien?
Dan kan ik dit in bredere zin toepassen.
Het gaat namelijk om meer personen, maar ook meer data (dagen).

Ik zou dit zelf graag willen aanpassen.

Bvd!
Peter

Laatst bewerkt:
Ik baseer me even op het rechterschema. In cel I3 staat de formule:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($E$7:$E$18;VERGELIJKEN(I$1&$A3;$C$7:$C$18&$D$7:$D$18;0));"")
1. in de VERGELIJKEN functie knoop je met het &-teken de datum (I1) en de auto (A3) aan elkaar. Uitkomst is "1-jan-2018Auto 1". Door de $-tekens goed te plaatsen kun je formule gewoon naar rechts en naar onder doortrekken. De uitkomst wordt vergeleken met de matrix C7:C18&D7: D18. Door de formule als matrixfunctie in te voeren wordt dit een lijst met datums en auto's aan elkaar geknoopt.
2. De VERGELIJKEN functie zoekt de eerste overeenkomende waarde op en geeft de positie in de matrix. Voor "1-jan2018auto1" is dit 1. Voor "4-jan2018auto 2" is dit 8. Je ziet nu ook waarom er geen spaties achter de autonaam mogen staan, en de datums hetzelfde format moeten hebben. Als deze verschillen vindt je geen overeenkomsten.
3. De INDEX zoekt in kolom E de bijbehorende naam op.
4. De ALS.FOUT geeft "" als uitkomst als er geen overeenkomsten zijn.
5. De voorwaardelijke opmaak wordt toegepast op de cellen op basis van de naam die erin staat.

Je kan de formule hierboven ook rechtstreeks als VO-conditie opnemen. Dit is gedaan in het linkerschema. In dat geval hoef je 'm niet als matrixfunctie in te voeren...

Beste AlexCEL,

Bedankt voor de uitwerking!
Ik maak inmiddels gebruik van je voorbeeld.

vergeet niet uw vraag als opgelost te zetten in uw eerste post

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan