• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdregistratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

sebas

Verenigingslid
Lid geworden
29 apr 2002
Regelmatig wordt in dit forum vragen gesteld over het registreren van tijden. Men registreert de begintijd en eindtijd en het verschil is het aantal uur dat men gewerkt heeft.
Ik heb eens een Access applicatie gezien waarbij dit automatisch gebeurd bij het inloggen op de PC. Weet iemand of zoiets ook mogelijk is in Excel en zoja hoe?
:confused:

Wil je (1) direct bij het starten van de PC een logbestand maken c.q. aanvullen of (2) wil je dit bij het starten van Excel of (3) bij het starten van de bewuste sheet in Excel?

(3) Je zul een automatisch startende macro moeten maken die dit voor je doet.
(2) Je zult de sheet (3) altijd moeten starten als je Excel start.
(1) Je zult Excel meteen moeten starten bij het starten van de PC met de sheet onder (2) genoemd.

Voor alles zijn er mogelijkheden, die de gebruiker in geval van (1) en (2) overigens vrij gemakkelijk uit kan schakelen. Bij optie (3) is het redelijk goed te beveiligen.

Hallo Jan,
Bedankt voor je reactie.
De Access appilicatie die ik heb gezien maakte gebruik van mogelijkheid 1 dus direct bij het opstarten van de PC en zette het ook meteen weg in het access bestand. De applicatie werd aangeroepen door "opstarten". In excel had ik al eens een logfile gebruikt die ik ergens op het net vond:
- Private Sub Workbook_Open()
- Open ThisWorkbook.Path & "\usage.log" For Append As #1
- Print #1, Application.UserName, Now
- Close #1
- End Sub

maar die werd aangemaakt als je de excelsheet opent en daarna kun je het logfile wel importeren in excel. Dus optie 3.
De omgeving waarop dit zou moeten 'draaien'is een beschermde netwerkomgeving zodat de user niets mag/kan wijzigen op de c-schijf. Daardoor valt de mogelijkheid van het opstartmenu weg.
Ik dacht zelf aan een link of knop op je bureaublad die wanneer je die gebruikt de tijd registreert zonder de applicatie te openen danwel meteen weer afsluit.
Denk jij dat dat mogelijk is?

Je kunt een shortcut op het bureaublad plaatsen van het bestand waarmee je excel opstart, de gegevens in je logbestand plaatst en Excel weer afsluit.
Voorbeeldje in de bijlage.
Plaats logboek.xls in een directory waar je voldoende rechten hebt.
Maak een shortcut naar logboek.xls op je bureaublad en dubbelklik hierop.
Je zult wel moeten kiezen voor macro's activeren of je zult de beveiliging op laag moeten zetten.

Bijlagen

:thumb:
Bedankt Jan, is het ook mogelijk dat de logfile weggeschreven wordt in bijv. cel A1 en vervolg. Dus bij binnenkomst A1 en bij weggaan B1, de volgende dag A2 en B2 etc.

Als je het wegschrijft in de sheet zelf en de gebruiker slaat de sheet niet op is het log ook niet opgeslagen.
Je zou bij het openen de tekst "geopend" toe kunnen voegen en bij het sluiten van de sheet nogmaals naar het logbestand kunnen schrijven met "gesloten"als toegevoegde tekst.

De regel
Print #1, Application.UserName, Now
wordt dan bij openen
Print #1, Application.UserName, "Geopend ", Now
of bij sluiten
Print #1, Application.UserName, "Gesloten", Now

De sluitcode zou je op kunnen nemen bij Workbook.BeforeClose.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan