• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tijdslot Excelbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Symphysodon

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2012
Beste forummers,

Ik zou graag een soort van tijdslot hebben in een Excelbestand. De gebruiker mag het bestand bijvoorbeeld een maand gebruiken en daarna wordt het bestand onklaar gemaakt.
Is dit te doen met vba?

Ik heb het geprobeerd met Kill maar krijg een foutmelding 70. Er staat wel het één en ander op het net maar ik kom er helaas niet uit.

Code:
Private Sub WorkBook_Open()
Dim kBestand As String

Application.OnTime Now + TimeValue("00:00:05"), "Sluiten"

kBestand = " c\Excel\Tijdslot.xlsm"

Application.ActiveWorkbook.Close SaveChanges:=False

Kill (kBestand)

End Sub

mvg
Marco

Bijlagen

Je bestand sluiten en dan nog via diezelfde macro deleten, dat is teveel van het goede zou ik denken.
Is het niet eenvoudiger om een nieuw werkblad toe te voegen en daarna alle bestaande werkbladen te verwijderen en daarna opslaan.
Daarmee is alle data en de macros op de werkbladen weg, de macros in gewone modules staan er wel nog.

Volgens mij is er nogal een verschil tussen een bestand onklaar maken en een bestand of de inhoud verwijderen. Dus waarom wil je dit?

Het gaat er om dat het bestand niet wordt gejat.

Ik ga het toch maar anders doen zoals ik het eigenlijk altijd al doe. Een aparte netwerk directory met toegekende rechten voor bepaalde personen, de save en de Save as vergrendelen en het bestand is beveiligd tegen overschrijven en/of kopiëren.

Misschien wordt het nog lastig omdat dit verzoek over een bestand gaat waar de gebruiker wel de mogelijkheid moet hebben om bepaalde zaken te kunnen wijzigen. De meeste bestanden die ik heb zijn rekenbestanden met invulvelden en een stuk eenvoudiger te beveiligen.

Ja en het is vooral niet de bedoeling dat het buiten de organisatie terecht komt.

Daarvoor is een uitstekende mogelijkheid beschikbaar genaamd "Information Rights Management". Daarmee kan heel precies worden gecontroleerd wat wel en niet mag met een bestand.

File, Info, Protect Workbook, Restrict Access.
Bestand, Info, Werkmap beveiligen, Toegang beperken.

Moet wel door de IT afdeling ingericht zijn.

Ik zet de vraag op opgelost, voorlopig kan hiermee aan de slag.

Bedankt alllemaal.

mvg
Marco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan