• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdsnotatie 12:54:23:45 aan te passen naar uu:mm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stolwij

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2019
Voor een onderzoek heb ik een dataset aangeleverd gekregen met daarin een geplande tijd in uu:mm en een mutatietijd in uu:mm:ss:00. Deze twee tijden wil ik van elkaar aftrekken om te kijken of de persoon op tijd was. Met deze verschillende notaties is het echter appels met peren vergelijken. Daarom wil ik de mutatietijd ook in uu:mm. Die seconden en honderdsten zijn voor mij niet interessant. Dit krijg ik niet voor elkaar, mogelijk omdat er :00 staat i.p.v. ,00. Bijgevoegd een voorbeeldbestand met hoe ik de data aangeleverd heb gekregen.
Is het mogelijk dit eenvoudig aan te passen? Het gaat namelijk om zo'n 2500 records.

Bijlagen

Deze in E5, met de cel eigenschap op Tijd:
Code:
=C5-TIJDWAARDE(LINKS(D5;5))

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie, maar dat is nog niet helemaal wat ik zoek.

Ik wil graag de uu:mm:ss:00 naar uu:mm en weten wat de reden is dat Excel dit niet pakt. Komt dat door de :00, wat volgens mij eigenlijk ,00 zou moeten zijn? En hoe los ik dit op.

Het rekenen met de tijden daarna gaat mij wel lukken.

Je zegt de seconden en honderdsten niet nodig te hebben.
Wat je vraagt is precies wat die functie doet.
Of ik begrijp je niet.

de opmaak wordt niet gepakt omdat er geen tijdwaarde in de cel staat maar gewoon een tekst-string 12:54:32:15

dat is ook wel logisch want met een derde dubble punt herkent excel het niet meer zomaar als tijd. dat is vergelijkbaar met 2 kommas in een getal zetten dan maakt excel er ook een tekst van.
Zoals je zelf dus ook al min of meer vaststelde komt het door die derde dubbelepunt.
want je gekozen opmaak (met de ,00) wordt ook niet gepakt.

Je kunt het oplossen door deze formule in de kolom ernaast

Code:
=WAARDE(SUBSTITUEREN(D5;":";",";3))
Daarbij wordt de 3e dubbele punt omgezet in een komma. de WAARDE functie zorgt dat de tekst wordt herkend als waarde en met de cel opmaak uu:mm wordt het getal dan als tijd getoond. maar de exacte tijd blijft wel beschikbaar voor berekeningen.

:d Bedankt! Ik heb een Engelstalige versie van Excel en lekker onnozel de codes geknipt en geplakt. Kwartje viel net dat ik dat dan wel even moet vertalen natuurlijk. Beide codes zijn superhandig! Top, ik kan weer verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan