tijdsnotatie

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Hallo,

Momenteel heb ik een veld ingesteld met een tijdnotatie. Dat gaat in principe goed, echter 09:00 wordt afgekort als 9:00, wat ik niet zou mooi vind. Ik zou hem liever houden op 09:00 zonder dat die de nul er af haalt automatisch. Ik heb al geprobeerd in de notatie 99:99 neer te zetten. Dit bood geen soelaas, want dat zet Access er seconden nog achter zelfs... Hoe kan ik gewoon tot de notatie 08:00, 13:00, etc. komen (ook na het verlaten van het veld)??

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Hallo,

Momenteel heb ik een veld ingesteld met een tijdnotatie. Dat gaat in principe goed, echter 09:00 wordt afgekort als 9:00, wat ik niet zou mooi vind. Ik zou hem liever houden op 09:00 zonder dat die de nul er af haalt automatisch. Ik heb al geprobeerd in de notatie 99:99 neer te zetten. Dit bood geen soelaas, want dat zet Access er seconden nog achter zelfs... Hoe kan ik gewoon tot de notatie 08:00, 13:00, etc. komen (ook na het verlaten van het veld)??

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Er zit bij de instelling van je notatie ook een manier om de uren en minuten met voorloopnullen weer te geven
Gebruik daarvoor [nn] voor de uren en [mm] voor de minuten.
Kijk even in Help hoe je het verder allemaal moet opgeven.

Succes
Wim

OK ik heb dit gevonden:

http://office.microsoft.com/nl-nl/access/HA012327391043.aspx

Daar zeggen ze

hh Uur in twee cijfers (00 t/m 23).
nn Minuten in twee cijfers (00 t/m 59).

Maar wanneer ik hh:nn intyp in de eigenschappen, zet Access hem automatisch op 'Korte tijdnotatie'. Vervolgens heb ik het dus nog niet bereikt en zet hij weer 9:00 neer i.p.v. 09:00. Graag wil ik het toch voor mijzelf perfect hebben.

Hopelijk is zijn er nog suggesties?

Hoi WimenBeer,

Ik gebruik Access 2003.

Gr. scw

Oké, ga even mijn oude rotzooi :D:D opstarten.

Kom zo bij je terug

Wim

scw,

ik ben er nog niet uit, maar er zit wel een verschil tussen "u" en "h", namelijk de taal waar in je Access hebt geinstalleerd, of de taal waarin Windows werkt.
Maar volgens mij geeft dat niet voor het probleem.

Ik ga nu even zoeken naar het verschil tussen opslaan (tabel) en weergave (formulier), want daar ligt het uitzoek werk.
Ik denk n.l. dat een tijd altijd op dezelfde manier wordt opgeslagen maar dat je het op meerdere manieren kunt tonen.

Kom weer terug.

Wim

scw,

Is het misschien een mogelijkheid om de instellingen van je PC aan je passen.
Je kan bij de [landinstellingen] op het configuratiescherm aangeven hoe de de tijd wilt zien.
Daar kan je dus ook aangeven dat je het met voorloopnullen wilt.

Kijk er even naar, want anders moeten we uitwijken naar VBA.

Succes
Wim

Hoi WimenBeer,

Ik wijk liever uit naar VBA eigenlijk, mijn DB wordt op verschillende PC's gebruikt.

Ik heb al dit gevonden:

Format([Tijd];"hh:mm")

Maar weet niet of het werkt en onder welke gebeurtenis (waar) het geplaatst moeten worden....

Als het om een waarde gaat die je bij het opstarten van het activeren van het formulieral hebt, kun je de Format opdracht zetten bij de gebeurtenis <Bij Activeren> van het formulier.
Ziet er dan zo uit:

Code:
    Me.txtTijd.Value = Format(Me.txtTijd, "HH:mm")

Nee, het gaat om een tekstvak welke nog ingevuld moet worden, dus het is een formulier in de toevoegmodus. Ik heb nu geprobeerd om de code te zetten bij de gebeurtenis 'Na bijwerken' en ook 'Bij verlaten'... helaas beide zonder het gewenste resultaat :confused:

Mag ik er dan van uitgaan dat je bij het maken van een nieuw record de huidige tijd wilt opslaan? Dan wordt het denk ik dit:

Code:
If IsNull(Me.txtTijd.Value) Then 
     Me.txtTijd.Value = Format(Time, "HH:mm")
Else
Me.txtTijd.Value = Format(Me.txtTijd.Value , "HH:mm")
End If
[/CODE]
Die code zet je dan bij de eigenschap <Bij Aanwijzen>, zodat je bij elk nieuw record een nieuwe tijd krijgt, of de bestaande tijd netjes opgemaakt.

Ah balen... misschien moet ik het gewoon opgeven: hij blijft 09:00 verbeteren naar 9:00 uur, onder welke gebeurtenis ik de code ook zet :(

Het tekstvak is overigens niet bedoeld om de huidige tijd in te zetten, maar is gewoon om een tijdstip aan te duiden waarop een gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Je kunt nog proberen om het tekstvak om te zetten naar tekst, na de conversie.
Bijvoorbeeld:

Me.txtTijd.Text = Format(Me.txtTijd.Value , "HH:mm")

of

Me.txtTijd.Text = cStr(Format(Me.txtTijd.Value , "HH:mm"))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan