• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdstabel omzet (kost veel tijd)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Duijzer

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2009
Beste Helpers,

Ik zit met een groot probleem.
Ik heb een tijdje terug een management dashboard gemaakt als stage opdracht met excel.
Nou heb ik in de loop van de tijd een fout geconstateerd...
Ik heb een bestand bijgevoegd waarin het probleem duidelijk moet worden. (erg moeilijk en ingewikkeld als je het mij vraagt)

Je hebt 2 variabelen, aan de ene kant heb je de maanden en het bedrag wat daaraan gekoppeld is, aan de andere kant heb je de personen waaraan een bedrag gekoppeld is. Deze bedragen zijn ook weer aan elkaar gekoppeld. (zie bestand)

Ik moet deze gegevens uit het voorbeeld bestand halen:
De huidige omzet per persoon per maand.

Ik ben al een stukje begonnen zoals ik denk dat het moet, maar ik loop vast en m'n hersenen houden er mee op. Is er iemand zo geniaal dat hij dit voor mij kan oplossen?
(Btw de tabellen met de desbetreffende inhoud komen uit een boekhoudsysteem, deze kunnen met veel moeite aangepast worden, maar liever niet.)

Alvast bedankt voor het kijken!

Groetjes,

Huibert

Bijlagen

Ik ben onwillekeurig meer fan van DB-functies dan van SOMPRODUCT, hoewel ze beiden even goed werken gok ik.

Bijgaand voorbeeld bevat een aanzetje, gebruikmakend van DBSOM-functies
Om een DBSOM te laten functioneren moeten de criteria ergens op een werkblad staan, vandaar de hoop met criteria vanaf P27. De gele cel bevat een keuzelijst om een medewerker te selecteren. Ik heb de lijst als bereik benoemd en de naam 'Data' gegeven.

De formule voor februari:
Code:
=DBSOM(Data;$C$1;V28:W29)+DBSOM(Data;$E$1;X28:Y29)+DBSOM(Data;$G$1;Z28:AA29)
- telt alles onder C1 op van de tabel 'Data', als voldaan wordt aan de voorwaarden in V28:W29 (medewerker=x en maand = y)
- en doet iets soortgelijks onder E1 en G1

Brengt dit je wellicht op gedachten?

Bijlagen

Het is inderdaad een stuk simpelere manier dan wat ik eerst gebruikte.
Alvast bedankt daarvoor!

Nou blijf ik alleen met een probleem zitten, zoals u misschien kunt zien in het voorbeeld bestandje wordt het bedrag van de verschillende maanden, ook nog onderverdeelt in persoon 1 en persoon 2. Dit is eigenlijk ook de insteek van mijn vraag. Een deel van het bedrag word soms ook nog onder iemand anders zijn naam ingevuld. (dit heeft met aqcuisitie omzet te maken) Kan u hier ook alstublieft nog naar kijken?

Met vriendelijke groet,

Huibert

Ik kijk graag naar dingen, al vermoed ik dat je, als je het truukje eenmaal door hebt er zelf ook wel uit kan komen.

Maar kun je me iets meer informatie geven over hoe de bedragen bij elkaar opgeteld zouden moeten worden?

Een deel van het bedrag word soms ook nog onder iemand anders zijn naam ingevuld
Ik zie bijvoorbeeld in de eerste regel dat er bij de opdracht "Super de Boer 1" in totaal 20.000 omzet is gegenereerd, waarvan 10k in januari en 10k in februari.
Omdat ik die omzet tot nu toe volledig aan "Jan" toeschreef, heeft Jan in die twee maanden (op die regel / voor die opdracht) 2x 10k omzet gegenereerd.

In de laatste twee cellen van die regel kan ik echter zien dat "Piet" ook iets met de opdracht te maken heeft gehad, en wel voor 1500 euro. Maar op welke maand moet ik dat bedrag zien? Want in de tabel wil je de gegenereerde omzet, per medewerker, per maand hebben.

Kortom, kun je iets meer info geven over wat je tot stand wilt brengen?

M

Kijk, nou zie ik eindelijk duidelijk waarom ik er niet aankom!
Wat er van me gevraagd word kan niet, en wel precies om DIE reden die jij nou net aangeeft! Super bedankt voor het meedenken :)

Even voor de duidelijkheid, die datum voor dat splitsen van het bedrag is er niet. Dit "meestal" vooraf bepaald. Over deze bedragen zijn ook geen duidelijke regels gemaakt.

Ik voel hier dan ook ruimte voor verbetering.

Hartelijk dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan