• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdsverloop t.o.v. gewerkte uren vergelijken van verschillende projecten

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem1102

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2017
Berichten
7
Ik ben bezig met mijn eindproject en daarvoor wil ik van 20 verschillende projecten (verschillende start en eind datums) vergelijken hoe het tijdsverloop t.o.v. de gewerkte uren aan het project verlopen. Vaak is 75% van de gewerkte uren al geregistreerd in de eerste 50% van de tijd die ervoor staat.
Ik heb een excel bestand ontvangen met alle geregistreerde uren voor de 20 projecten en de start en einddatums ervan.

mijn aanpak:

Om de voortgang van de uren van alle projecten met elkaar te vergelijken heb ik eerst alle datums en geregistreerde uren per datum in percentages uitgedrukt. Voorbeeld van project met startdatum 23-2-2012 en einddatum 25-2-2013:
Op datum 24-5-2013 is het percentage van de tijd 22,88% (dus 22,88% van het aantal dagen tussen de start en einddatum zijn hier voorbij). Het percentage van het totale aantal uren dat tot deze dag is gemaakt aan het project is 23,79%.

Als ik deze getallen uiteindelijk in een grafiek wil laten uitdrukken krijg ik het volgende voor een van de projecten:
Graph with wrong steps.PNG

Zoals u ziet, is de laatste stap in de onderste as een stap van 74% tot 100%. Dit komt omdat er in de laatste 26% van het tijdsverloop maar 1x uren geregistreerd staan. Heeft iemand een idee hoe ik dit in mooie stappen van bv 5% kan doen zodat ik de projecten uiteindelijk ook echt met elkaar kan vergelijken?

Ik heb al een tip gekregen dat ik interpolatie moet gebruiken, ik heb hiernaar gezocht maar snap dit niet helemaal. Het lijkt me te veel werk om dat voor 20 projecten allemaal apart te gaan doen. Heeft iemand een idee hoe dit snel kan en kan diegene mij een goede uitleg hiervan geven?

Of heeft iemand misschien een totaal andere manier van aanpakken van dit probleem? Het doel is om te laten zien dat hetzelfde patroon van de gewerkte uren t.o.v. het tijdsverloop vaak terugkomt in projecten.

Een voorbeeld van een project kunt u inden in onderstaand excel bestand. De grafiek waarbij de stappen niet gelijk zijn is rechts van de gegevens te zien.
Bekijk bijlage vbproject.xlsx

Bij voorbaat dank!
 
Laatst bewerkt:
Als je grafiektype "spreiding" gebruikt krijgt je gelijke intervallen op de x-as.

Zie bijlage: is dat wat je zoekt?
 

Bijlagen

  • vbproject (AC).xlsx
    36,2 KB · Weergaven: 31
bedankt voor de reactie. Ik kwam er net toevallig ook achter!
Dit is inderdaad wat ik bedoel, alleen wil ik dit nu met 20 projecten doen en de gemiddelde tijdsverloop hebben. Enig idee hoe dit mooi kan?
 
Jawel, reeksen toevoegen aan de grafiek. Je voorbeeld bevat maar 1 reeks, dus ik heb geen idee hoe je werkelijke sheet in elkaar zit.

Ik heb een extra tabblad met een volledig fictieve reeks gemaakt en toegevoegd aan de grafiek. Bestudeer maar eens.
 

Bijlagen

  • vbproject (AC) (2).xlsx
    65,9 KB · Weergaven: 28
Ik heb er eens over nagedacht, maar een gemiddelde lijkt me veel rekenwerk kosten omdat de x-waarden niet voor elke reeks hetzelfde zijn.

Hoe nauwkeurig moet het gemiddelde zijn? Vind je het ook acceptabel als er met een dichtstbijzijnde waarde gerekend wordt?
 
Ik heb er eens over nagedacht, maar een gemiddelde lijkt me veel rekenwerk kosten omdat de x-waarden niet voor elke reeks hetzelfde zijn.

Hoe nauwkeurig moet het gemiddelde zijn? Vind je het ook acceptabel als er met een dichtstbijzijnde waarde gerekend wordt?

Ik denk dat een dichtstbijzijnde waarde prima moet zijn. Kunt u me laten zien hoe ik dit moet doen?
 
In bijlage een poging.
 

Bijlagen

  • vbproject (AC) (3).xlsx
    72,4 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan