• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdsverschil in formule zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denniss94

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jul 2016
Hallo iedereen,

Om beter inzicht te krijgen in de urenregistratie van monteurs gaan we op termijn binnen mijn bedrijf een tijdsregistratieprogramma aanschaffen.
Echter probeer ik tijdelijk iets in Excel te maken voor te kijken hoe dit nu grofweg gebeurd.

Alleen heb ik een probleem, omdat Excel niet echt een tijdsregistratieprogramma is kom ik niet goed verder.

Ik wil graag het verschil weten qua kloktijd en gps tijd (zie tabel). (Heeft monteur zich eerder uitgeschreven dan GPS tijd moet dit een positieve waarde worden. Heeft monteur zich later uitgeschreven dan GPS tijd moet dit een negatieve waarde worden).

Hoe kan ik dit qua formule in de tabel doen want nu krijg ik bij - getallen ##### (we ronden altijd werktijden op kwartieren af).
Alvast heel hartelijk bedankt, heb een halve werkdag al hier aan besteed en denk dat het binnen een klein hoekje zit maar krijg het helaas niet.Bekijk bijlage Opvolglijst 2016 xls.xlsxBekijk bijlage Opvolglijst 2016 xls.xlsx

Probeer deze eens:
=ALS(E11-F11 <0;F11-E11;E11-F11)

Laatst bewerkt:
Thanx for respons, als ik dit in huidige cel doe invoegen en zet hem op celeigenschappen tijd krijg ik 0,15 net zoals voorgaande cel. Heb ik het in voorgaande cel ook geprobeerd met dezelde waardes en dan krijg ik ook 0,15... klopt ergens iets niet helaas?

Ik wilde net m'n reactie aanpassen. Een tijdnotatie kan nooit negatief zijn. Probeer dit eens:
=ALS(E11-F11 <0;"-" & TEKST(F11-E11; "U:MM");E11-F11)

Dat is onlangs hier nog aan de orde geweest: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/891509-Rekenen-met-tijd
De eenvoudigste oplossing lijkt me datumsysteem 1904 hanteren (post #4 in de link), hoewel ik dat persoonlijk nooit zou doen (je krijgt andere datumnummers in de achtergrond en dat lijkt me vragen om moeilijkheden bij eventuele uitwisselingen / kopieerslagen e.d. met andere Excelbestanden).

Ik zou zelf gaan voor de absolute waarde van het verschil en voorwaardelijke opmaak.

Bijlagen

Als je werktijden afrondt in kwartieren en de gps-tijden afrondt op kwartieren in de andere richting, zal je altijd discussie krijgen.
Of de werknemer zegt dat die 15minuten langer heeft gewerkt of de baas zegt dat die 15minuten te weinig heeft gewerkt.
Maak duidelijke regels.

Laatst bewerkt:
@Denniss94, Gaat je opzet werken? Heeft een monteur maar 1 opdracht per dag??? Zo niet, hoe moet een monteur dan de rest van de tijden registreren?

Ik heb een andere benadering toegepast:
Eerst rond ik de kloktijden en GPS tijden naar beneden af op een veelvoud van 15 minuten.
En die afgeronde tijden trek ik van elkaar af.
De opmaak van het verschil is Standaard en dan heb je geen probleem met negatieve uitkomsten.
Dat houdt in dat je de som van de verschillen kan optellen.
Zie bijlage..........

Bijlagen

Geïnspireerd door de oplossing van Piet, heb ik ook nog een alternatief (maar dan even zonder dat afronden):
Code:
=100*EURO.BR(24*(E10-F10);60)
Dit met nummerformaat 00\:00;[Rood]-00\:00
Dit kun je weer terugrekenen naar uurdelen (zie kolom Y):
Code:
=EURO.DE(G10/100;60)
O ja, het totaal in cel G25 wordt ook een wat aparte matrixformule:
Code:
=100*EURO.BR(AFRONDEN(SOM(EURO.DE(G10:G24/100;60));[COLOR="#FF0000"]0[/COLOR]);60)
Het werkt als een tierelier (geloof ik) en met dit soort oplossingen maak je jezelf nagenoeg onmisbaar, want dit begrijpt natuurlijk bijna niemand. :cool: :p
Edit: dat totaal in G25 is niet goed; je moet afronden op 2 decimalen:
Code:
=100*EURO.BR(AFRONDEN(SOM(EURO.DE(G10:G24/100;60));2);60)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als het om kwartieren gaat :

In G10:

PHP:
=96*(E10-F10)

In G25

PHP:
=sum(G10:G24)

dan krijg je het verschil in kwartieren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan