Tikkende externe harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

HarZut

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2014
Hallo,

Ik heb 2 gebruikte externe HDD's WD Elements 14Tb gekocht.
Beide Hdd's geven een tik(je) om ongeveer iedere 2 seconden. Irritant.
Kan het de leeskop/schijf zijn die bij de rotatie ergens tegenaan tikt?
Vreemd is dat beide Hdd's dit doen. Ik heb ook nog een WD 8Tb die hoor ik niet.
Wat kan dit zijn, is dit gebruikelijk en op te lossen?

Dank alvast.

Die staan helaas beide op het punt de geest te geven.

Laatst bewerkt:
Advies: als de wiedeweerga alle data die erop staat, en die je lief is, direct backuppen!!!!

* Gezondheid schijven
Controleer de gezondheid van schijven en een solid-state drive (SSD)

Ga naar de website https://crystalmark.info. Download en Installeer CrystalDiskInfo. Voer het programma uit, kies de juiste schijf en kijk of er Goed 100% bij de SSD/HDD staat.

Die zijn niet meer betrouwbaar. Is ook niks aan te doen.

Red zolang het nog kan eventuele data van die schijven. Dit zeker doen voordat je er tools op los gaat laten die de schijven belasten. Zou niet voor het eerst zijn dat dit het laatste zetje is voordat ze definitief de geest geven.

Bij de kringloop liggen ook vaak 'tig' HDD's!

Dank allen voor de reacties. Het vreemde is dat de schijven zonder problemen schrijven, lezen, en niet warm worden. Althans nog niet. Ik heb voor de zekerheid een gloednieuwe gekocht. SSD's met deze capaciteit zijn niet te betalen. Die had ik natuurlijk liever.

Wat zegt CrystalDiskInfo?

"Het vreemde is dat de schijven zonder problemen schrijven, lezen, en niet warm worden"

Ja, zijn de gegevens betrouwbaar?

SSD's
Die read and write zijn toch langzaam!

Laatst bewerkt:
@HarZut . Tikkende schijven kunnen prima werken, maar zullen het links- of rechtsom op termijn opgeven.

Heb de gloednieuwe 20Tb externe HDD ontvangen. Nou, deze geeft ook om de 2sec. een tikje. Blijkbaar hoort dit bij dit type schijven met een dergelijke omvang. De HDD rechtop zetten of liggend maakt niet uit. De 2 eerst genoemde schijven (gebruikt gekocht) geven in CrystalDiskInfo beiden "goed" aan.

Een tikkende HD heeft toch echt een probleem met het mechaniek binnenin.
Dat staat los van de schijven zelf (platters), waar CrystalDiskInfo op controleerd.

Die gloednieuwe zou ik dus direct retour leverancier doen.

Ja, mooie boel. "Gloednieuwe schijf ontvangen". Merknaam, model, leverancier?

Ik heb contact gehad met western Digital over dit tikkende geluid. Dit is wat ze zeggen:

Thank you, yes this sound is absolutely normal for our drives. Below I will send you a link where you can get acquainted with the information about what sounds are normal for drives and what are not: Reasons for Hard Drive Noise https://support-en.wd.com/app/answers/detailweb/a_id/32906#subject1 As you can see, good hard drives also make clicking noises every few seconds or hard clicks when they're getting ready to stop.

en

This is all due to the fact that disks with a capacity of 12 TB and higher produce a little more sound.

In dat geval zou het dus "normaal" zijn. Dat geldt dan ook voor de twee 2dehands gekochte HDD's waarvan CrystalDiskInfo zegt dat ze goed zijn. Ik weet op dit moment niet goed wat het juiste is om te doen.
Your thoughs?

Ik heb geen schijven van 12 TB of groter.
Wel heb ik er 2 van 10 TB die geen enkel geluid maken, ook van Western Digital.
Toch een gerenommeerd merk.
Maar wat ze ook zeggen, een tikkende harddisk zal ik nooit vertrouwen.

Laatst bewerkt:
Gewoon gebruiken dan. Op die pagina wordt ook verwezen naar tests.

S.M.A.R.T. Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology​

Ja en wat is geluid/sound dat is ook vaak niet objectief. Hoe is de isolatie/contact met de omgeving etc.?

Probeer eens de externe schijf aan te koppelen via een hub met extra voeding.
Soms geeft een usb poort niet voldoende stroom om de schijf/schijven te voorzien.
Dan krijg je ook dat tikkend geluid omdat de motor telkens even stopt en herstart.
Uiteraard is dat niet gezond voor de schijf, maar met een extra voeding op de hub is dat opgelost.
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad. Gloednieuwe schijf. Rechtstreeks aan de usb van de PC... tikkende tijdbom. Met extra voeding... alles perfect in orde.

Let op!
Dit is geen garantie dat hetzelfde geldt voor jouw schijven.
Maar even testen/proberen kan geen kwaad.

Dat las ik ook in de link/artikel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan