Time laps maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merijnbosma

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
189
Hallo,

Ik wil graag een time laps video maken van een project maar ik heb hier totaal geen ervaring mee.
Kan ik dit het beste met een webcam doen en zojah is dat mogelijk met elke webcam en kan ik dit softwarematig doen of verschilt dit per webcam of dit mogelijk is.
Of is het beter dit met een (dure) camera te doen?

Ik doe in deze tijden van crisis dit natuurlijk zo goedkoop mogelijk ;)

Is hier iemand die dit vaker heeft gedaan?

Grtz Merijn
 
Wat je nodig hebt is een zogeheten "Intervalometer" functie. Ik gebruik deze: klik

Verder moet je op deze dingen letten:

* Geen snel bewegende dingen
* Geen wapperende dingen
* Geen verandering van de lichtsituatie (of klein, of je moet weten hoe je de camera goed instelt)
* Zorg dat de camera ABSOLUUT stilstaat (tri-pod gebruiken is wel aan te raden)
* Autofocus UIT!
* Als het kan bouw dan een stel houten planken om de tripod heen zodat de wind hem niet laat schudden.
* Haal de nek/hand riem van de camera af.
* Stel alle informatie op je camera handmatig in (Aperture, shutter speed, white balance, focus, enz.)

Als het kan is het ook handig als je de camera direct aan de pc linked en de foto's meteen naar je HDD zet. Op deze manier kan je VEEL foto's maken (64gb kaartje met 16MP RAW foto's elke 2-3 sec is snel vol (ong 9gb per uur))

Een webacam is overigens niet echt geschikt voor een timelapse aangezien de kwaliteit laag, en de camera traag is.

Je moet er voor zorgen dat de camera klaar voor gebruik is elke 2-3 seconde.

Dit betekent dat vanaf het moment de knop wordt ingedrukt de camera 2 seconde heeft om een foto te maken en weer klaar te maken voor de volgende.

PS: het is "Timelapse"
 
@ Mastermindzh

Het gaat om een restauratie van een vrachtwagen dus snel bewegende mensen ontkom je niet aan. Verder gebeurd het binnen met vaste lichtbronnen dus en weinig externe factoren die voor beweging zorgen.

Het gaat om een project van 2,5 / 3 maand dus als ik dan 2-3 foto's per minuut maak wordt de film dan niet veel te lang? Ook als ik uitga van 8 tot 10 uur werk per dag. Volgens een vlugge berekening zon 480 minuten :p Dit is op zich dus oko wel teurg te berekenen als ik 5 min film wil.

Thnx voor je reactie
 
als je uitgaat van 8 uur per dag, en 1 foto per 2 minuten krijg je het volgende sommetje

30x8 = 240
240/24.9(FPS) = 9,63855421686747 dus 10 foto's (20 minuten) is 1 seconde.
5minuten = 300 seconde. 300x20 minuten = 6000 minuten
6000/60 = 100 uur
100/8 = 12.5

Dus 5 minuten film (met elke 2 minuten een foto) = 12 1/2 dag.

3maanden = 31+30+31 = 92
92/12.5 = 7.36
7.36 x 5 = 36.8


Als je dus elke 2 minuten een foto wilt nemen heb je uiteindelijk een film van bijna 37minuten.

PS: elke 4 minuten = 15m film
elke 8 minuten =7.5 minuten film
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Bedankt!! Ik ga er mee aan de slag.

Als ik er tegen die tijd nog aan denkt zal ik nog eens een linkje plaatsen

Grtz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan