Time laps maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merijnbosma

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
189
Hallo,

Ik wil graag een time laps video maken van een project maar ik heb hier totaal geen ervaring mee.
Kan ik dit het beste met een webcam doen en zojah is dat mogelijk met elke webcam en kan ik dit softwarematig doen of verschilt dit per webcam of dit mogelijk is.
Of is het beter dit met een (dure) camera te doen?

Ik doe in deze tijden van crisis dit natuurlijk zo goedkoop mogelijk ;)

Is hier iemand die dit vaker heeft gedaan?

Grtz Merijn
 
Wat je nodig hebt is een zogeheten "Intervalometer" functie. Ik gebruik deze: klik

Verder moet je op deze dingen letten:

* Geen snel bewegende dingen
* Geen wapperende dingen
* Geen verandering van de lichtsituatie (of klein, of je moet weten hoe je de camera goed instelt)
* Zorg dat de camera ABSOLUUT stilstaat (tri-pod gebruiken is wel aan te raden)
* Autofocus UIT!
* Als het kan bouw dan een stel houten planken om de tripod heen zodat de wind hem niet laat schudden.
* Haal de nek/hand riem van de camera af.
* Stel alle informatie op je camera handmatig in (Aperture, shutter speed, white balance, focus, enz.)

Als het kan is het ook handig als je de camera direct aan de pc linked en de foto's meteen naar je HDD zet. Op deze manier kan je VEEL foto's maken (64gb kaartje met 16MP RAW foto's elke 2-3 sec is snel vol (ong 9gb per uur))

Een webacam is overigens niet echt geschikt voor een timelapse aangezien de kwaliteit laag, en de camera traag is.

Je moet er voor zorgen dat de camera klaar voor gebruik is elke 2-3 seconde.

Dit betekent dat vanaf het moment de knop wordt ingedrukt de camera 2 seconde heeft om een foto te maken en weer klaar te maken voor de volgende.

PS: het is "Timelapse"
 
@ Mastermindzh