Time machine backup zelfde partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

kiezelsteentje

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2011
Ik zou graag een Time Machine back-up aan willen zetten op een Mac, maar dan op dezelfde partitie als het systeem. In het instellingen menu zie ik alleen een netwerk schijf, maar die wil ik niet gebruiken

Alvast bedankt!

Je begrijpt dat het weinig zin heeft om een back-up te maken op dezelfde schijf als die je wilt back-uppen? Als je schijf dan crasht is je back-up ook voor niets.

In plaats van een netwerkschijf kun je ook een externe schijf gebruiken.

Je kunt geen backup maken op de schijf die je wil backupen, dit is natuurlijk ook geen backup!
Je zult dus of via een andere schijf of via een andere partitie ( niet aan te raden, want dan staat de 'backup alsnog op de zelfde schijf')/Time Capsule/NAS een backup moeten maken.

Ik snap uiteraard wat jullie bedoelen. Echter, mijn situatie is als volgt: er raken regelmatig Photoshop project files verloren omdat de bestanden om onduidelijke redenen corrupt raken. Nu wilde ik een revisiegeschiedenis via Time Machine bijhouden, op de interne schijf. Het is niet om te beschermen tegen HDD crashes en dergelijke.

Maar volgensmij heb ik al gevonden wat ik moet hebben, kunnen jullie dat bevestigen?

sudo tmutil enablelocal

er raken regelmatig Photoshop project files verloren omdat de bestanden om onduidelijke redenen corrupt raken

Misschien zou je dan eerst maar eens moeten kijken waarom deze corrupt raken. Als de harde schijf defect is, raken bestanden corrupt en dan heeft een kopie bewaren op de zelfde schijf geen zin. Draai SMART Utility (4x gratis te gebruiken) maar eens.

Ook zou het door defect geheugen kunnen komen. Dit kun je testen door gelijk na het opstarten (beste in veilige modus, dus opstarten met SHIFT toets) rember (gratis) te draaien.

Als laatste kan het zijn dat je software gebruikt of hebt gebruikt in het verleden als Clean my Mac, Mac Keeper of nog meer van dit soort troep.

Maar voor je aan iets begint zou ik maar eens zorgen dat je een goede backup hebt. Dus Time Machine op een externe schijf/NAS/Time Capsule.

@andre
Uit ervaring (werk) weet ik dat weinig mensen (1 op de 3) een backup hebben en als er een backup is, dan heeft de helft daarvan geen recente backup (dus niet ouder dan een maand).

Was met een knipoog.... helemaal mee eens dus.
Van mijn foto's en zo heb ik minimaal 2 backups... waarvan 1 buitenhuis (ik heb een 2 webdav servers gemaakt voor het werk van mijn zoon en daar heb ik in elk een schijf voor mezelf bijgezet... te benaderen via 443 oa met Netdrive of onder MacOS vrijwel ditrect als lokale schijf).
Duur? Als je kasten/toetsenborden en zolinks/rechts versiert blijven mobo/supply/ram/4x 2TB schijven over, basis uitgave 400 euro per server; stuk goedkoper dan een NAS; neem een zuinig mobo <20W)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/36742679#36742679
Draait nu 3 jaar op Debian 6 LTS naar tevredenheid...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan