De opslag capaciteit voor TimeMachine "moet" ongeveer 2x zo groot zijn als het systeem nu in beslag neemt. Of te wel, je huidige systeem zal ongeveer een 70 a 80 gigabite in beslag nemen. (dit is uiteraard een gemiddelde). Dus een opslag van +/- 150 a 200 gigabite is dan echt voldoende.
Ik zelf gebruik voor mijn systeem ook 150 gigabite als back-up ruimte voor TimeMachine, het komt zelfde voor dat het vol raakt en zo wel zal TimeMachine eerst de oudste opslag overschrijven. (daarnaast, echt het is geen fabel, als een Mac al crasht dan is er niets aan de hand, een herstart is voldoende om gewoon weer vrolijk verder te gaan waar je was)
Ik begrijp dat je nu een externe HD gebruikt voor TimeMachine?
De eerste vraag die ik je dan stel, staat er op deze HD nu NIETS anders als alleen TmeMachine opslag?
Is hier op het antwoord JA, dan kun je de schijf gaan partitioneren.
Als eerst zet je in je systeemvoorkeuren TimeMachine uit.
Open het schijfhulp programma, deze is in de Finder te vinden in de map hulpprogramma's. Deze vind je door links in de Finder te kiezen voor Programma's en dan recht de map hulpprogramma's te openen.
Kies nu links de correcte externe HD door hem aan te klikken.
Rechts zie je een aantal optie, beginnend met Schijf-EHBO, Wissen, Partitioneren, RAID en terugzetten. We kiezen voor Partitioneren.
Je zit nu staan, partitie indeling en daar onder zie je staan Huidige.
Als je dit laatste (dus huidige) aan klikt, krijg je een hele rij aan aantal partities die je van deze schijf zou willen maken.
Dit is helemaal aan jouw welke keuze je maakt. Ik heb een aantal 2TB schijven die in 3en zijn verdeeld waar van 1 partitie de TimeMachine partitie is voor de Mac thuis, en weer een andere partitie de TimeMachine partitie is voor m'n MacBook.
Stel je kiest voor 2 partities en je selecteert dit, dan zul je zien dat het programma keurig 2 even grote partities aan wil maken, maar dit wil jij niet want de TimeMacine partitie hoeft niet veel groter te zijn als +/- 150 a 200 gigabite. Je kunt 1 van de partities aan klikken en dan rechts aangeven hoe groot deze mag zijn in gigabite. En let op!! je geeft hem meteen een naam mee "TimeMachine (eigen naam mac)" en bij structuur geef je aan MacOS uitgebreid Journaled.
Deze handeling doe je ook voor de 2e partitie alleen die geef je een andere naam.
Als de indeling naar je zin is dan kies je voor de pas toe knop welke recht onderin je scherm aanwezig is.
LET OP!!!
De HD moet wel leeg zijn, als je dit eenmaal gaat toepassen wist de Mac deze HD en deelt hem opnieuw in. Alles wat er op stond is weg.
Dit geld alleen voor eventuele persoonlijke bestanden. Dat de TimeMachine back-up weg is is niet erg.
Als de indeling klaar is ga je weer naar de TimeMachine voor keuren in je systeem voorkeuren scherm en ga je opnieuw een HD (partitie) toewijzen aan TimeMachine. Deze zal dan vrijwel meteen een complete nieuwe back-up maken van je HD. Dit is niet erg en heb je na genoeg geen last van. Als je hem maar wel zijn werk laat doen.
Mocht deze uitleg niet duidelijk zijn meld het me dan, dan maak ik een stap voor stap uitleg.
Maar ik denk dat je als gewoon volgt wat er staat het wel duidelijk word. Gewoon proberen, als je maar op let dat je de correcte HD aan klikt in schijf hulpprogramma.