time machine niet in finder

Status
Niet open voor verdere reacties.

spacer225

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2007
Beste helpers,
Time machine maakt wel back-ups maar in Finder staat de tm niet (meer) vermeld.
Graag wil ik de hd ook kunnen bereiken om bestanden op te kunnen slaan. Dit lukt nu alleen tijdens een back-up omdat dan de tm wel onder apparaten staat in finder. Anders alleen maar onder gedeeld
Dit is anders geweest want onlangs heb ik er nog een map naar toe gekopieerd. Dat lukt niet wanneer ik tm open in gedeeld
Mijn kennis schiet te kort, wie kan mij op weg helpen?

MacBook Pro (late 2011)
TM verbonden met router
WiFi verbonden met MBook

Hartelijke groet,
Hans

Je kan via je dock in je Timemachine komen. 1051.jpg Als je daar op drukt opent Timemachine. Alles van je harde schijf wordt daar opgeslagen. Je hoeft geen extra handelingen te doen.

Dat klopt maar wat als ik bestanden en mappen wis om ruimte op m'n MacBook te maken? Volgens mij staat er dan na een volgende back-up ook iets minder op de time machine. Zou ik terug in de tijd kunnen gaan zoeken maar dat lijkt mij ook een omslachtige handeling.

De Timemachine maakt eerst een volledige back-up van je computer. Daarna worden er alleen maar aanvullingen op je Timemachine gemaakt. Die laten de status zien van de computer op het moment van de back-up. Als jij een map wilt terug halen, start je Timemachine op. Je kan terug gaan tot aan de eerste back-up. Als je dus met je Timemachine back-up bent begonnen op 1 april 2012, dan is dat de eerste back-up. De back-up van 2 april is alleen maar een aanvulling van 1 april. Ieder uur wordt er een nieuwe back-up gemaakt. Niet van je gehele computer, maar van dat wat veranderd is. Iedere 24 uur wordt er een soort compressie uitgevoerd en wordt de back-up van 1 dag gecomprimeerd tot een back-up. Dus alle back-ups van die dag worden samengevoegd tot een dag. En zo gaat het ook over een week, over een maand. Dus je hoeft niet de mappen apart toe te voegen, dat doet hij zelf al.

Hallo Peter,
Het neemt wat tijd om een en ander uit te zoeken en te ontdekken, vandaar de late reactie :) (en watchdog zat me op de hielen haha)
Je uitleg over TM is mij nu helemaal duidelijk.
Wat ik nog niet zo goed begrijp is het verschil in map-structuur van Time Capsule in Finder. Onder GEDEELD staat Time Capsule met de map DATA en bij apparaten verschijnt TMachine wanneer ik TM via DOCK geopend heb.
Naar beide locaties kan ik bestanden slepen maar na een poosje verdwijnt TM weer uit APPARATEN.
Ik zou graag mijn TC ook als HD willen gebruiken om foto's, films, muziek etc op te zetten om zo de HD van m'n MacBook niet vol te laten lopen.
Een Apple computerles zou wel wat zijn, geloof ik :)

Groet, Hans

Als ik jou was zou ik de externe harde schijven gewoon bij je Finder voorkeuren afvinken. Dat heb ik ook gedaan. Voor wat betreft jou foto's, films en muziek zou ik een aparte harde schijf aanschaffen. Daar maak je dan een Mediaschijf van. Ik heb mijn foto's ook op een externe harde schijf staan. En dan maakt Timemachine nog een back-up van die Mediaschijf. Muziek heb ik op mijn iPod staan, dus die staan wel veilig. Dus ik heb alleen muziek, een paar filmpjes, documenten, programma's en Systeemmappen op mijn interne harde schijf staan.

Het is al enig sinds uitgelegd maar Time Machine maakt inderdaad alleen een backup van de HD. Je kunt in de voorkeuren van Time Machine wel aangeven wat hij wel en niet hoeft te backuppen. Voor wat betreft de TM te gebruiken voor opslag van andere zaken, dit is niet mogelijk.
Eigenlijk voor Time Machine zou je of een externe hd moeten aanschaffen of een aparte partitie aan moeten maken. Als de HD of partitie eenmaal is aangewezen als de Time Machine schijf kun je deze niet meer gebruiken voor andere zaken. Dus de ruimte die aangegeven word voor Time Machine is ook alleen bedoeld voor backup van de machine.

Als je een externe HD aanschaft voor andere zaken zoals muziek, foto's etc etc dan geef je in de Time Machine voorkeuren aan dat deze HD of locatie of wat dan ook niet gebackupt hoeft te worden.

Dank je jjw.
Ik merk wel dat het een beetje anders in elkaar steekt dan dat ik aanvankelijk dacht.
2 Tb voor alleen backuppen en een beetje netwerk vindt ik eigenlijk best wel over-done.
Zoveel bites en dan ook nog een extra HD kopen voor opslag gaat mij wat te ver.
In het partitioneren van de Time Capsule heb ik mij nog niet verdiept maar is dat eenvoudig te doen?
Zou je mij daarover willen informeren zodat ik bijv 1 Tb voor dataopslag kan gebruiken?

Gr Hans

De opslag capaciteit voor TimeMachine "moet" ongeveer 2x zo groot zijn als het systeem nu in beslag neemt. Of te wel, je huidige systeem zal ongeveer een 70 a 80 gigabite in beslag nemen. (dit is uiteraard een gemiddelde). Dus een opslag van +/- 150 a 200 gigabite is dan echt voldoende.
Ik zelf gebruik voor mijn systeem ook 150 gigabite als back-up ruimte voor TimeMachine, het komt zelfde voor dat het vol raakt en zo wel zal TimeMachine eerst de oudste opslag overschrijven. (daarnaast, echt het is geen fabel, als een Mac al crasht dan is er niets aan de hand, een herstart is voldoende om gewoon weer vrolijk verder te gaan waar je was)

Ik begrijp dat je nu een externe HD gebruikt voor TimeMachine?

De eerste vraag die ik je dan stel, staat er op deze HD nu NIETS anders als alleen TmeMachine opslag?

Is hier op het antwoord JA, dan kun je de schijf gaan partitioneren.
Als eerst zet je in je systeemvoorkeuren TimeMachine uit.

Open het schijfhulp programma, deze is in de Finder te vinden in de map hulpprogramma's. Deze vind je door links in de Finder te kiezen voor Programma's en dan recht de map hulpprogramma's te openen.
Kies nu links de correcte externe HD door hem aan te klikken.
Rechts zie je een aantal optie, beginnend met Schijf-EHBO, Wissen, Partitioneren, RAID en terugzetten. We kiezen voor Partitioneren.
Je zit nu staan, partitie indeling en daar onder zie je staan Huidige.
Als je dit laatste (dus huidige) aan klikt, krijg je een hele rij aan aantal partities die je van deze schijf zou willen maken.
Dit is helemaal aan jouw welke keuze je maakt. Ik heb een aantal 2TB schijven die in 3en zijn verdeeld waar van 1 partitie de TimeMachine partitie is voor de Mac thuis, en weer een andere partitie de TimeMachine partitie is voor m'n MacBook.
Stel je kiest voor 2 partities en je selecteert dit, dan zul je zien dat het programma keurig 2 even grote partities aan wil maken, maar dit wil jij niet want de TimeMacine partitie hoeft niet veel groter te zijn als +/- 150 a 200 gigabite. Je kunt 1 van de partities aan klikken en dan rechts aangeven hoe groot deze mag zijn in gigabite. En let op!! je geeft hem meteen een naam mee "TimeMachine (eigen naam mac)" en bij structuur geef je aan MacOS uitgebreid Journaled.
Deze handeling doe je ook voor de 2e partitie alleen die geef je een andere naam.
Als de indeling naar je zin is dan kies je voor de pas toe knop welke recht onderin je scherm aanwezig is.

LET OP!!!
De HD moet wel leeg zijn, als je dit eenmaal gaat toepassen wist de Mac deze HD en deelt hem opnieuw in. Alles wat er op stond is weg.
Dit geld alleen voor eventuele persoonlijke bestanden. Dat de TimeMachine back-up weg is is niet erg.
Als de indeling klaar is ga je weer naar de TimeMachine voor keuren in je systeem voorkeuren scherm en ga je opnieuw een HD (partitie) toewijzen aan TimeMachine. Deze zal dan vrijwel meteen een complete nieuwe back-up maken van je HD. Dit is niet erg en heb je na genoeg geen last van. Als je hem maar wel zijn werk laat doen.

Mocht deze uitleg niet duidelijk zijn meld het me dan, dan maak ik een stap voor stap uitleg.
Maar ik denk dat je als gewoon volgt wat er staat het wel duidelijk word. Gewoon proberen, als je maar op let dat je de correcte HD aan klikt in schijf hulpprogramma.

Laatst bewerkt:
Goeie uitleg, ik ga ermee aan de slag!

De externe schijf die ik gebruik is een Apple Time Capsule 2Tb waarop Time Machine de back-ups wegschrijft van mijn MacBook. Via de laptop heb ik een WiFi verbinding met de TC die weer is aangesloten op de internet-router.
Ik ben al wat aan het experimenteren geweest met het opslaan van bestanden op de Capsule maar die haal ik er nu weer af zodat alleen de back-up overblijft.

Ander vraagje tussendoor: Als ex-windows gebruiker vond ik het een stuk eenvoudiger om bestanden en mappen te verplaatsen. Alle locaties en mappen vouwen zich onder elkaar open waardoor je een compleet overzicht hebt van alle mappen op verschillende locaties. Heeft FINDER ook zo'n soort functie? Tijdens het verplaatsen moet ik steeds weer alle mappen open klikken waardoor de andere locaties en mappen weer verdwijnen.

gewoon erop slepen en even wachten en de mappen gaan automatisch open.. of je kan de weergave veranderen waardoor je op enkele tellen in de correcte map zit ;)

dank je, g3x123 maar dat is niet helemaal wat ik bedoel.
Wanneer ik films en muziekbestanden verplaats van de Mac HD naar de verschillende (sub)mappen op mijn externe HD, eindig ik in de juiste (sub)map in FINDER. Telkens dien ik weer volledig door de map-structuur te bladeren om weer een volgend bestand te verplaatsen.
Vb: sleep film van HD > extHD > hoofdmap > submap
Eigenlijk zou ik graag willen dat de mappen en locaties op de HD's (allemaal) zichtbaar zijn...

Dan open je 2 finder schermen, dan heb je daar geen last van.
Een 2de finder scherm open je door als je er al 1 open hebt op CMD N te drukken. Of te wel appeltje + n.

Dan open je in in finder de correcte map waar je iets uit wilt slepen, en in de ander de map waar je het in wilt slepen.

Bedankt jjw.
Ik dacht altijd het verschil te weten; 'wat bij Microsoft links zit, zit bij Apple rechts' :confused:
Iets te kort door de bocht merk ik nu.
Deze vraag sluit ik af omdat ik vind dat ik vragen stel die off-topic zijn en dus niet meer over de eerst gestelde vraag gaan.
Ik heb nog meer vragen die ik graag wil stellen over Time Machine en Time Capsule in een nieuw topic.

Nogmaals bedankt en ik waardeer jullie hulp zeer!!

Hartelijke groet, Hans

Hoe de moderator hier over denkt weet ik niet maar ik neem aan zolang je in je eigen topic blijft je gewoon vragen mag stellen toch?
zo leer jij en andere wat over het gebruik van MacOS. Het is een prachtig stuk software wat als je het eenmaal door hebt heel veel te bieden heeft.
Windows is echt niet slechter of beter, dat zal ik nooit zeggen. Ze hebben allebei + en - punten. Apple heeft goed na gedacht over wat ze moeten bieden en waar MacOS ooit echt voor gemaakt is.
Er mee werken is niet moeilijk maar wel enorm wennen als je uit Windows land komt. Ik ben er zelf ook ooit uit gestapt. Nu gebruik ik voornamelijk MacOS. En windows nog voor mijn werk. Alleen ik doe dit alles gewoon op de Apple computer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan