Hoi allemaal,
Bij deze een 'hint' voor je draadloze netwerkbeveiliging.
Sinds een goeie twee weken liep mijn internetverbinding niet meer.
Traag openen van webpagina's en als ik iets moest intypen 'stokte' de invoer.
Van alles nagelopen op m'n laptop, ander kanaal ingesteld op de router, maar niks hielp.
Tot ik erachter kwam, dat er 'medegebruikers' waren van mijn draadloze netwerk.
Hoe ze achter m'n WPA-TKIP wachtwoord zijn gekomen weet ik niet, maar het kan kennelijk.
Uiteindelijk bleek, dat ik geen MAC-filtering had ingesteld en het instellen daarvan bleek de oplossing al te zijn. Ik kon weer 'soepel' op internet.
Uiteraard daarna ook mijn toegangswachtwoord gewijzigd.
Kortom: schakel - uiteraard naast andere beveiligingsopties - ook altijd MAC-filtering in. Het gaat uiteindelijk om de combinatie van de gemaakte beveiligingsinstellingen.
Kortweg:
Elke (draadloze) netwerkkaart heeft een unieke code, het z.g. MAC-adres.
In de setup van je router kan je instellen dat alleen de MAC-adressen van je draadloze netwerkkaarten op je eigen computers toegang hebben tot het netwerkverkeer met je router. En daarmee sluit je de toegang voor andere draadloze 'hackers' af.
Hier vind je meer uitleg over beveiliging van je (inter-)netwerk.
Bij deze een 'hint' voor je draadloze netwerkbeveiliging.
Sinds een goeie twee weken liep mijn internetverbinding niet meer.
Traag openen van webpagina's en als ik iets moest intypen 'stokte' de invoer.
Van alles nagelopen op m'n laptop, ander kanaal ingesteld op de router, maar niks hielp.
Tot ik erachter kwam, dat er 'medegebruikers' waren van mijn draadloze netwerk.
Hoe ze achter m'n WPA-TKIP wachtwoord zijn gekomen weet ik niet, maar het kan kennelijk.
Uiteindelijk bleek, dat ik geen MAC-filtering had ingesteld en het instellen daarvan bleek de oplossing al te zijn. Ik kon weer 'soepel' op internet.
Uiteraard daarna ook mijn toegangswachtwoord gewijzigd.
Kortom: schakel - uiteraard naast andere beveiligingsopties - ook altijd MAC-filtering in. Het gaat uiteindelijk om de combinatie van de gemaakte beveiligingsinstellingen.
Kortweg:
Elke (draadloze) netwerkkaart heeft een unieke code, het z.g. MAC-adres.
In de setup van je router kan je instellen dat alleen de MAC-adressen van je draadloze netwerkkaarten op je eigen computers toegang hebben tot het netwerkverkeer met je router. En daarmee sluit je de toegang voor andere draadloze 'hackers' af.
Hier vind je meer uitleg over beveiliging van je (inter-)netwerk.
Laatst bewerkt: