Tips om hoger in bedrijfsresultaten van Google te komen

Status
Niet open voor verdere reacties.

masterdecoy2

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2010
Een opticien in leeuwarden waarvoor ik de website beheer kwam bij de keywords: "opticien leeuwarden" in de eerste resultaten in de bedrijvengids. Omdat de bedrijfsnaam niet goed stond en de bedrijfsinformatie incompleet was, heb ik van alles toegevoegd.... Nu komt hij niet meer voor op de eerste pagina maar slechts op pagina 2, waar je weinig aan hebt...

Kan iemand mij vertellen op welke manier ik hoger kan scoren in de lokale bedrijfsresultaten van Google Maps..

bedrijf: oogmode cocon.
zoekwoorden: opticien leeuwarden.

Alvast bedankt voor de hulp!

Volgens mij moet jezelf kunnen toevoegen aan Google Maps.

Volgens mij moet jezelf kunnen toevoegen aan Google Maps.

Dat heb ik ook gedaan. Ik heb gewoon een account bij de bedrijvengids. Maar omdat ik bij het zoeken op "opticien leeuwarden" nog maar op pagina 2 kom, vroeg ik mij af of jullie ook tips hebben hoe ik hoger kan komen.

bedank!:thumb:

Hoi masterdecoy2,
  • Om te beginnen zou ik de html-validator over de pagina's laten gaan, en in elk geval over de index.html. Daar worden 18 fouten gesignaleerd (bij verbetering zullen het er minder blijken te zijn); foutloze html kan helpen om beter te scoren.
  • Dan zie ik dat het woord "Leeuwarden" niet in de <title> van de index.html staat, en het woord "opticien" niet vooraan. De <title> woorden zijn een belangrijk criterium voor de score! Toevoegen, evenals de woorden "Terschelling" en "Ameland" (daar ook pas op pag. 2 bij de bedrijfsresultaten):
    <tilte>Oogmode Cocon, opticien | Leeuwarden, Terschelling, Ameland | De grootste opticien van Friesland.</title>
  • In de <h1> tag van de index.html komen de woorden "Opticien" en "Leeuwarden" niet voor. Er is zelfs helemaal geen <h1>: terwijl de <h1> de belangrijkste (zoek)woorden van de pagina hoort te bevatten! - Ik zou toevoegen als eerste regel in de tekst:
    <h1>Oogmode Cocon, opticien Leeuwarden</h1>
    In onze moderne optiekzaak ... enz.

Met css kan je de lettergrootte regelen, zodat deze regel niet optisch gaat concurreren met het logo.
  • Het loont altijd de moeite om eens te kijken wat er in een pure textbrowser van de pagina overblijft. Dan zie je wat ook een zoekmachine-robot ziet. Voor de index.html: dit.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: na wijzigingen kan het wel eens een tijdje duren voordat Google erop reageert.

Hoi Ontzettend bedankt voor de nuttige tips.

Ik heb zojuist index.html alvast door een automatische code-opschoner gehaald en hij geeft nu nog maar 9 foutmeldingen. Alleen zo'n automatic Tidy HTML progje gooit wel allerlei rommel in mijn script die ik niet wil. Dus ga vanavond even de oude tegen de nieuwe code aanhouden en het beste van beide samenvoegen.

Dan zal ik ook direct de Titles en H1 gaan aanpakken. H1 heb ik wel in css staan, maar maak er inderdaad niet goed gebruik van.

Nogmaals bedank!:thumb:

Hoi masterdecoy2,
Nog even wat heel anders.
Als je mikt op een publiek dat voor een aardig deel aan een bril toe is, dan zou ik nog eens goed kijken naar de gebruikte lettergrootte (in combinatie met de gebruikte layout) en de kleuren.
  • De 12px is bij een beeldscherm van 1024x768px al pittig (te) klein, en bij een resolutie van 1280x1024px al helemaal. Over hogere resoluties praten we maar niet!
  • Ergo: voor een behoorlijk deel van de bezoekers zal de website bij eerste oogopslag ontoegankelijk zijn vanwege de kleine letters, en wordt van de bezoeker actie gevraagd om de pagina's te kunnen lezen. Niet zo klantvriendelijk, en sommigen zullen niet weten hoe het moet > afhakers!
  • In Internet Explorer is door de bezoeker de lettergrootte niet aan te passen, vanwege de vaste px-eenheid. De opdracht "Beeld > Tekengrootte > Groter" of "Beeld > Tekengrootte > Extra Groot" werkt dan niet. Met een in de css opgegeven relatieve lettergrootte (in de em eenheid) kan dat wel.
  • In andere browsers kan de lettergrootte wel door de bezoekers aangepast worden (zoals het hoort). Maar dan doet zich het verschijnsel voor, dat bij een gekozen groter lettertype de tekst uit zijn achtergrond-container kan lopen; zie screenshot Firefox.
  • Op het screenshot zien we meteen nog iets anders: er zijn midden in de regels <br>'s geplaatst, die bij vergroting van de letters gebroken teksten opleveren. Het beste kan je de <br>'s gewoon weglaten, de browser zorgt dan vanzelf dat de tekst niet uit z'n vakje komt (bij een bepaalde opgegeven breedte van de container-<div>). O, hm, in dit geval: table-cell.
  • Hé, daar valt mijn oog ook op nog wat anders: als je in Firefox een zijbalk aanzet, zoals het geschiedenis-paneel of de favorietenverzameling, dan is er geen scrollbar links-rechts, en kan je een deel van de pagina niet bereiken. - Is misschien goed als de html-foutjes er uit zijn; niet gecheckt.
  • Verder is het kleurgebruik best mooi, maar ook erg ontoegankelijk voor mensen zonder goede ogen. Met name: alle (niet eens zo) ouderen (die per definitie een verminderd contrastvermogen hebben) en kleurenblinden.
  • In de categorie "Wist u dat?": iemand van ca. 60 jaar ziet nog maar 30% van het contrast dat een 20-jarige ziet. En veel mensen komen ergens tussen de 50 en 60 toe aan een leesbril, omdat ze de kleine lettertjes niet goed meer kunnen lezen (en gaan dan op zoek naar een opticien). Leesbaarheid van de website is dan wel een klantenwinner! :D
  • Confronterende illustraties zijn te zien op www.accessibility.nl/internet/artikelen/kleuren/kleuren2#ouderen. Ook de rest van het artikel "Effectief omgaan met kleuren" zou verplichte kost moeten zijn bij elke opleiding voor webdesigner. En voor elke autodidact ook! ;)
  • De Colour Contrast Analyser geeft bv. een vette onvoldoende voor het kleurverschil voorgrond/achtergrond in de index.html: screenshot. De kontaktlenzen-pagina spant hier waarschijnlijk de kroon (screenshot).
Zo: als mijn ogen mij niet bedriegen, is er werk aan de winkel. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS:
Verziend, dus ik heb hier geen last van: hoef alleen maar mijn bril af te zetten en op 10cm van het beeldscherm te gaan zitten, dan zie ik alles (incl. het beeldpuntjes-mini-raster van het scherm). :p

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan