tips vereenvoudiging oef

Status
Niet open voor verdere reacties.

flupeke

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2003
Berichten
79
:confused: ik zit met een vraag.Ik moest thuis een oefening maken(een simpel dellibiratie progje)
er moeten 3 vakken ingelezen worden op 20 bv;nederlands,boekhouden,wiskunde
de norm is :geslaagd is degene die 50% behaalde ,ofwel op wiskunde of nederlands 40% maar dan op boekhouden 60%(verschillende combinaties mogelijk dus.

:rolleyes: ikheb een progje geschreven maar volgens mij is dat serieus te vereenvoudigen,bij deze vraag ik hulp aan iemand met mee verstand die mij op mijn fouten kan wijzen.Euhhh het is vrij lang sorry:eek:
 

Bijlagen

  • oefdeli.txt
    2,6 KB · Weergaven: 73
Kan zijn dat niemand antwoord weet, ik snap geen hol van dat hele tekstbestandje, sorry:eek:
 
Ik wordt er ook niet helemaal wijs uit :)

Misschien handiger om het prog zelf even te posten zodat we kunnen testen ?
 
hier het project mss is da duidelijker
 

Bijlagen

  • delibiratie.zip
    1,7 KB · Weergaven: 27
Exacte (originele) probleemomschrijving a.u.b.

Ben de laatste tijd hier bij Helpmij niet zo erg vaak meer, omdat ik privé het zo druk heb. Lees je bericht net maar.

Eigenlijk is je project vrij simpel te noemen. Alleen is de omschrijving van je probleem niet echt volledig volgens mij.
En daar baseer ik (ook andere Helpmijers) mij juist op, om je te kunnen helpen.

Zou je dan de volledige(niet je eigen intepretatie, maar de originele) probleemomschrijving hier willen plaatsen?

Heb je VB project al gedownload, maar daar heb ik niet zo veel aan. Een eenduidige probleemomschrijving is heel belangrijk, om het uiteindelijk in een programmeertaal goed te kunnen omzetten.

Dennis.
 
het is nochtans zo dat ik de opgave en de probleemstelling zo recht vannuit mijn schoolboek heb opgenomen dennis maar vraag gerust naar de onduidelijkheden ik zal deze zo goed mogelijk beantwoorden.:p
 
Ik citeer je even:

"er moeten 3 vakken ingelezen worden op 20 bv;nederlands,boekhouden,wiskunde
de norm is :geslaagd is degene die 50% behaalde ,ofwel op wiskunde of nederlands 40% maar dan op boekhouden 60%(verschillende combinaties mogelijk dus."

Wat bedoel je met 20 in de zin "er moeten 3 vakken ingelezen worden op 20"

En over de norm dat iemand slaagt(de rest van je citaat hierboven) is mij ook zo onduidelijk.

Is dit je eigen intepretatie? Je krijgt toch meer dan 3 vakken op school? Al zou het alleen met 3 vakken bedoeld zijn, dan is het mij nog steeds onduidelijk wat er staat. Daarom vroeg ik je ook de werkelijke vraag (originele) van die opgave.

Als dat ff zou kunnen, dan kan ik tenminste verder uitwerken.

Dennis.
 
Dus eenvoudig gezegd, als het gemiddelde van alle drie de vakken 50% of meer is, dan is de kandidaat geslaagd ?
 
Norm voor het slagen en daarbij het hoogst te behalen cijfer geldend voor elk vak een 10 is:

1) Een 5 voor wiskunde en zowel voor het Nederlands als het boekhouden een 5 op zijn minst wordt gehaald?

2) Een 4 voor het Nederlands, mits een 6 voor het boekhouden wordt gehaald en daarbij voor wiskunde op zijn minst het cijfer 5 moet worden gehaald?

Dit leid ik af uit je eigen omschrijving, dan hebben we het hier over 2 mogelijke combinaties, maar je vult verder aan met de zin: "verschillende combinaties mogelijk dus."

Met welke (nog andere) verschillende combinaties bedoel je eigenlijk precies, zijn er dan voor het slagen nog andere voorwaarden die je hier niet opgenoemd hebt?

Dennis.
 
het is een gewone opgave waarin geen eigen interpretatie is verwerkt.het is simpel hoor er worden 3 vakken ingelezen geen 5 of 10 maar 3 vakken noem ze hoe je wil als da helpt.ze worden ingevoerd op 20 daarvan tel je de drie vakken op en berekent het % op 100.
Nu als ik op 1 vak 8/20 behaal is dat juist 40 % van 20 en als dat op een tweede vak ook zo is en voor derde vak 60 of meer behaal ben ik geslaagd anders als ik onder de 60 ben met het derde vak ben ik niet geslaagd.is er 1 vak minder dan 40% dan ben je sowieso niet geslaagd zelfs al heb je meer als 50 % eindresultaat.
Is dit duidelijker:confused:
 
Nog bedankt voor de uitleg en sorry voor de te late reactie.
Dan moet de code er zo gaan uitzien.

Code:
Private Sub cmdbereken_Click()
  lblresultaat.Visible = False
  wiskunde = Trim(Val(txtwis.Text))
  nederlands = Trim(Val(txtned.Text))
  boekhouden = Trim(Val(txtboek.Text))
  If wiskunde < 8 Or nederlands < 8 Or boekhouden < 8 Then
     lblresultaat.Visible = True
     lblresultaat.Caption = " niet geslaagd"
     Exit Sub
  Else
     resultaat = wiskunde + nederlands + boekhouden
     resultaat = (resultaat / 60) * 100
     If resultaat >= 50 Then
        lblresultaat.Visible = True
        lblresultaat.Caption = resultaat & " % " & " op 100 " & vbCrLf & " geslaagd"
     Else
       lblresultaat.Visible = True
       lblresultaat.Caption = "niet geslaagd"
     End If
  End If
End Sub

Ik hoor het wel, wanneer iets niet klopt.

Dennis.
 
dit is idd beter en korter nogmaals bedankt voor de goede tips:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan