tips voor een goed AMD mobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald61

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2000
Ik wil een nieuw mobo voor een AMD systeem.
Ik heb reeds een Athlon 2000+ processor en 512 mb ddr geheugen.

Graag wil ik een netwerkkaart (voor adsl) op het mobo en als het even kan een goede geluidskaart erop.

Ik wil er max 150 - 175 euro voor uitgeven.

Wie kan mij tips geven?

Ron

De Epox EP-8RDA+, kost je 130 euro.

Hij is zo ongeveer de snelste voor AMD, verder ook nog zeer goed over te klokken. En het is voor DDR geheugen.

Hij heeft ook onboard LAN (netwerkkaart) en 6 channel sound.

Perfect voor jouw dus :)

Nog wat info:

EPOX EP-8RDA+ (nForce2 SPP+MCP-T) Rev. 1.1
UITVERKOCHT!!

EP-8RDA+:
Socket A for AMD Athlon™, Duron™, Athlon™ XP CPU. Supports 266/333 FSB
Nvidia Nforce2 SPP Chipset + Nvidia Nforce2 MCP-T
1 Floppy drive controller - 2 serial ports - 1 parallel port
6 PCI slots - 1 AGP (AGP 8X)
2 x E/IDE Ultra DMA/133, 4 drives max.
3 x DDR SDRAM PC3200, 3GB max.
4 USB 2.0 ports, 2 extra by optional USB back-panel cable
Realtek ALC650 6-channel full-duplex integrated sound, with NForce Dolby level decode
Onboard LAN 10/100 Mbit
2 ports IEEE 1394 (firewire™)
Standard ATX format

Geplaatst door gast0225
kijk ook hier eens

(het artikel beslaat meerdere pagina's -> links in beeld de kleine rode vierkantjes)

http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=353&page=1

Dat is dus de alternatieve via KT400 chipset.

Er zijn voor AMD nu 2 nieuwe chipsets die concureren, de Nforce 2 en de Via KT400. De snelste voor de KT400 is de MSI KT4 Ultra. En voor de Nforce 2 de Epox.

Als je die 2 moederborden weer gaat vergelijken is de Epox toch het snelst.

Over het algemeen is Nforce 2 ook een aardig stukje sneller dan Via KT400.

Ik heb nu een MSI K7T266 Pro 2 moederboard. Twee weken geleden gekocht. Tweedehands natuurlijk.
Ik heb of een kapot mobo gekocht of het is gewoon bagger, maar ik heb de één na de andere fout. Dan weer blauwe schermen, dan klap het systeem ineens helemaal uit, dan weer beschermingsfouten en vmm fouten.

Ik ben het zo zat, dat ik bsloten heb het bord maar aan de kant te gooien en een nieuwe te kopen.

De Nforce2 is idd. (ietsie) sneller dan de KT400 maar,
als er een nieuwe chipset uitkomt sta ik normaliter niet vooraan.....................

Ik wacht liever heeeeeeel eventjes af, zeker bij chipsets, aan de andere kant, de verf van de 400 is ook nog maar "net" droog..............

Geplaatst door Ronald61
Ik heb nu een MSI K7T266 Pro 2 moederboard. Twee weken geleden gekocht. Tweedehands natuurlijk.
Ik heb of een kapot mobo gekocht of het is gewoon bagger, maar ik heb de één na de andere fout. Dan weer blauwe schermen, dan klap het systeem ineens helemaal uit, dan weer beschermingsfouten en vmm fouten.

Ik ben het zo zat, dat ik bsloten heb het bord maar aan de kant te gooien en een nieuwe te kopen.

Misschien kun je het hele probleem ook even hier posten. En vertel even precies de situatie, dus wat je al gedaan hebt en of Windows al eens opnieuw is geinstalleerd, drivers, enz. Misschien valt het op te lossen.

Als jij toevallig de 6380 van MSI hebt (wat ik wel vermoed), dan zijn 2 dingen ontzettend belangrijk.
Check middels een progje als Aida32 of jouw plankje versie 2 van de 6380 betreft. Als je nl. versie 1 hebt gekocht dan heb je een klein beetje een miskoop gedaan. (Versie 1 had diverse bugjes, reden waarvoor MSI al heel erg snel versie 2 uitbracht)

Check ook even of je bios versie 3.70 is, da's nl. de laatste.

Wat ik nog vergat:
een van de nare probleempjes met versie 1 betrof de USB ondersteuning (die was niet goed) ALs jij plankje versie 1 hebt en je ondervindt problemen o.a. met usb apparatuur, dan denk ik dat je er goed aan doet om idd. een ander plankje te kopen.........................

btw, ik HEB dus zo'n KT266 pro2, maar dan wel versie 2 en sinds 7 januari 2002 probleemloos werkend :D

Laatst bewerkt:
Ik heb gekocht:
mobo MSI K7T266 Pro 2e hands
512 mb DDR geheugen 2e hands (zat bij het mobo)
Athlon 2000 + gebruikt
nvidea geforce mx 440 videokaart nieuw
2 harddisks 80 gb liquid bearing nieuw
cdrom speler Aopen nieuw
brander
sitecom netwerkkaartje nieuw

De zaak gemonteerd. Koelpasta gebruikt. Een speciaal tussenstukje (hoe heet dat ook al weer) tussen de processor en de koeler voor een betere temperatuurgeleiding.

Daarna krijg ik vreemde meldingen:

Soms lukt het om Win ME helemaal te installeren, maar krijg ik de genoemde foutmeldingen bij een game.
Alles geformateerd en dan stopt het systeem al tijdens de installatie van windows
Daarna zaak gemonteerd met zo weinig mogelijk hardware. Geen verbetering.
Geheugen in een ander bankje: nada.

Windows XP geprobeerd, maar stopt meteen al bij de installatie.

Toen had ik de pech dat ik door een domme fout de processor dor liet branden. Ik heb toen een gloednieuwe gekocht.
Maar weer de foutmeldingen..

De temp van de Athlon processor is niet meer geweest dat 65 graden.

Het rare is dat er geen lijn te ontdekken is in de foutmeldingen.
De momenten dat de fout optreedt zijn verschillend, maar ook de foutmeldingen zelf zijn verschillend. Diverse soorten blauwe schermen, of gewoon vastlopers.

Ik denk nu dat ik een mobo heb dat niet stabiel (meer) is en wil dus een nieuwe. Maar ik besef dat het kan zijn, dat ik van de regen in de drup ga, omdat de fout mischien niet in het mobo zit.

Tja...

Ik kan niet prcies zien of ik 6380 heb van MSI.

Wel staat er op het bord zelf:
K7T266 pro2 ver 2.

dus ik denk dat ik versie 2 heb

bios updaten gaat niet omdat ik het internet niet aan de gang krijg

kan ik als ik de bios ga ergens zien welke type bios ik heb?

Ron

Ga er maar voor 99,99% vanuit dat je de 6380 van MSI hebt.

nee, in de bios kun je dat niet zien, maar je kan wel bij MSI de laatste versie op een disk downloaden. Wellicht tijdens de opstart van de machine dat de versie voorbij flitst, maar vanwege de snelheid van het opstarten is mij dat nog nooit gelukt om waar te nemen.... :D

V.w.b. de versie kun je mogelijk aan het progje Aida32 komen (2,04 mb), desnoods mail ik 'm............ en zip je 'm over 2 disks............?

Laatst bewerkt:
die aida 32 kan ik wel downloaden (ik ben nu via een laptop on line), maar wat heb ik er nu aan. Ik krijg nu win me niet eens aan de praat, dus dan kan ik die aida 32 toch niet gebruiken

of snap ik je niet

Kan je zowieso wel windows op dat ding krijgen? Anders werkt die aida ook niet. Waarom heeft die persoon dat toch niet oude systeem weggedaan? Ik krijg maandag ongeveer precies hetzelfde binnen, alleen wel een asus a7v8x moederbord.
Vind asus nog altijd het beste merk, hoewel epox ook goed bezig is.

succes

ik ga er idd. vanuit dat het mobo een beetje overleden is. Je enigste kans is middels de laptop de nieuwste bios te downloaden en dan eerst (uiteraard in dos) die bios te installeren, wie weet..................

tja,
Met tig keer opnieuw opstarten krig ik me wel aan de praat op dat ding.
Internetverbinding maken is me echter nog niet gelukt met de machine.

Ja, en waarom die persoon dit mobo heeft weggedaan.
Hij zei dat hij een nog sneller systeem wilde.

Wie zal het zeggen.

Misschien is het gewoon niet wijs om een mobo en processor 2e hands te kopen, zeker als je het niet hebt zien draaien

wat ik hierboven al schreef,

ik HEB dit plankje en het werkt probleemloos. (deze opmerking "zomaar" voordat we in een mineur raken over dit plankje want het is vanaf najaar 2001 t/m voorjaar/zomer 2002 een ontzettend veel verkocht plankje geweest, zeker de versie met raid aan boord.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan