• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Titel in draaigrafiek aanpassen adhv slicers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Revolutionary

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2009
Berichten
183
Goedemorgen helpers,

Ik heb twee vragen, eerste vraag:
Ik heb een draaigrafiek gemaakt op basis van een draaitabel en ik heb twee slicers toegevoegd (dat zijn een soort filters). Met behulp van de eerst slicer kan ik bepalen over welke periode de draaitabel en draaigrafiek de resultaten moet tonen. Met behulp van de tweede slicer kan ik bepalen van welk scenario de tabel en grafiek de resultaten moet laten zien. Zie voorbeeld: Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx Nu zou ik graag willen dat de grafiektitel zich aanpast aan hetgeen er in de slicers wordt geselecteerd. Ik heb al geprobeerd om de grafiektitel te koppelen aan de slicer door op de grafiektitel te gaan staan en een formule in te voeren, maar dat werkt helaas niet...

De grafiektitel zou als volgt moeten zijn: "Resultaten per assetclass / Periode: [hier de maand(en) die zijn geselecteerd in de eerste slicer] / Scenario: [hier de geselecteerde scenario('s) uit de tweede slicer]"

Indien mogelijk wil ik het liefst de volgende notatie als er meerdere maanden zijn geselecteerd: eerst geselecteerde maand t/m laatst geselecteerde maand. Dus als 9-2010, 10-2010 en 11-2010 geselecteerd zijn zou de notatie moeten zijn: "9-2010 t/m 11-2010". En bij het selecteren van meerdere scenario's het liefst een streepje (-) tussen de scenario's.

Ik denk dat de oplossing in de VBA-sfeer zal liggen, maar alle mogelijke oplossing zijn welkom:)

Tweede vraag:
De draaigrafiek is gekoppeld aan de draaitabel en geeft daar precies dezelfde zaken weer. Is het mogelijk om in de grafiek alleen de kolommen met resultaten te tonen terwijl de koppeling tussen grafiek en tabel in stand blijft? Ik wil namelijk in de draaitabel wel de aantallen (kolom C) per assetclass zien, maar dit wil ik niet in de grafiek zien. Als ik vervolgens dit veld uit de grafiek verwijder wordt het ook uit de tabel verwijderd...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Tim
 
Nog een aanvulling:

Het gebruik van een normale filter (in plaats van de slicers) en gekoppeld aan de grafiektitel werkt alleen als er maar één van de items is geselecteerd, zodra je alles selecteert wordt de titel "(Alle)" en als je een paar items selecteert wordt de titel "(Meerdere items)"...

Tim
 
Heeft iemand een idee/oplossing/suggestie? Als er iets niet duidelijk is in mijn verhaal hoor ik het graag:)

Tim
 
ik gebruik excel2007 en zag niets spectaculairs gebeuren in die slicers, dus kan ik je daar geen deftig antwoord over geven. Daarnaast is het moeilijk om in een draaigrafiek te gaan knoeien omdat die nogal 1-op-1 verbonden is met de draaitabel zelf. Daarom zou ik via de pivot_updata-event een copy maken van je gegevens, daar netjes een grafiek van maken en met die grafiek kan je alle kanten uit. Anders bestaat er geen oplossing denk ik.
Zo zijn in 1 keer al je problemen opgelost, want met in kopie zou je dan weer kunnen gaan filteren zonder dat het invloed heeft op je draaitabel of je zou nog trendlijnen of andere opsmuk kunnen toevoegen.
 
Hoi cow18,

Bedankt voor je snelle reactie:thumb:

De pivot_updata-event is zeker een code in VBA? Ik ben nog niet zo handig in VBA, heb je misschien een voorbeeldcode die ik een beetje kan aanpassen?

Tim
 
als je draaitabel nu vernieuwd wordt, dan worden de gegevens doorgekopieerd en als waarden neergezet in AA1 en volgende. Daar kan je nu ieder mogelijke grafiek van maken (dus ook spreidingsgrafiek etc.) met allerhande opsmukken. Probleem is als je de layout begint te wijzigen, dan wordt het iets moeilijker om de grafiek te laten meevolgen.
Tiens, ik heb weer het probleem dat ik die file niet kan hier neerzetten, dus geef ik een kopie van de macros.

in module rapportage
Code:
Private Sub Worksheet_PivotTableUpdate(ByVal Target As PivotTable)
  Dim AC       As Range
  Set AC = ActiveCell
  If Target.Name = ActiveSheet.PivotTables(1).Name Then
    With Target
      Target.RowRange.Resize(.RowRange.Rows.Count, .RowRange.Columns.Count + .DataBodyRange.Columns.Count).Copy
      ActiveSheet.Range("AA1").PasteSpecial xlValues
    End With
  End If
  Application.CutCopyMode = False
  Application.Goto AC, False
  VeranderenMijnGrafiek
End Sub
in module1
Code:
Sub VeranderenMijnGrafiek()
  MsgBox "wat moet er anders nog gebeuren met mijn grafiek ??"
End Sub
 
Bedankt cow18!

Ik heb even geen tijd om het nu te testen en heb na vandaag een paar dagen vrij, dus ik denk dat ik pas begin volgende week met jouw code aan de slag ga.

Je hoort van mij:)

Tim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan