titel verticaal plaatsen in een liggend document

Status
Niet open voor verdere reacties.

bstri

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Beste leden,

ik zit met een probleem en krijg het niet opgelost/gevonden:

Ik heb een reeks data uit Excel gekopieerd en geplakt in een Wordt document. Aangezien de data uit het Excel bestand nogal een breed overzicht van data was (veel kolommen), heb ik de WORD pagina eerst in een liggende modus ingesteld en vervolgens de data uit het excel overzicht als "windows meta bestand" (afbeelding) in Word geplakt. Dat ging prima.

Nu wil ik deze word pagina uiteindelijk als bijlage gebruiken in mijn scriptie. Ik wil daarom deze voorzien van een titel (bijvoorbeeld bijlage 3). Kan ik deze titel dan zodanig plaatsen dat deze juist helemaal rechts onderaan in de pagina staat en dan niet horizontaal maar gewoon verticaal? Dus zoals dat ook het geval zou zijn wanneer een verticaal gerichte pagina in Word zou hebben, dan staan bijlages (met titel) ook meestal rechts bovenin..

Ik heb om e.e.a. duidelijker te maken het betreffende word voorbeeld toegevoegd.

Alvast hartelijk dank!!!

Bijlagen

rare vraag misschien, maar waarom niet gewoon je excel sheet als bijlage toevoegen?

rare vraag misschien, maar waarom niet gewoon je excel sheet als bijlage toevoegen?

Hoe bedoel je dat dan? Aangezien het een brede reeks aan data is (vele kolommen) kan ik het niet zo invoegen, dan verdeeld WORD de data over 2 keer zoveel pagina's, en is de format helemaal weg zoals ik dat wil.

Of begrijp ik misschien niet goed wat je wilt zeggen?

Maak een tekstvak voor je kop, en verander de Tekst richting.

Bijlagen

Maak een tekstvak voor je kop, en verander de Tekst richting.

Dat ziet er perfect uit, fijn! Maar ik heb al zo vaak geprobeerd inderdaad om een tekstvak er tussen te plaatsen, maar ik kan vervolgens de tekst richting nooit veranderen (draai richting optie in functie 'tekstvak opmaken' blijft grijs gearceerd, en kan ik niet kiezen..?

Welke Word versie gebruik je dan? Zoals je ziet, is het goed mogelijk, en ik heb er ook nooit problemen mee gehad. Wellicht dat je de cursor in het tekstvak hebt staan, en dan werkt het niet; je moet het tekstvak geselecteerd hebben, niet de tekst.

@Octafish

Word 2007. Maar het is me inderdaad al gelukt. Het enige vervelende nog is dat de kopieën die ik van alle Excel data wil maken nog 22 aan WORD pagina's zijn. Is het ook mogelijk om een kopie van de koptekst (tevens ook gelijke format en positie) van de koptekst te maken, waarmee dus op elke pagina op identieke positie deze koptitel beschreven staat?

@namliam
maar een excel bestand kan ik toch niet als zodanig (xls) invoegen?

Vergeet de opmerkingen van namliam, want die hebben niks met het probleem te maken; je krijgt de getallen immers al in je document. Al zou ik het zelf hebben gedaan via <Afdruk samenvoegen> (<Verzendlijsten>) om ervoor te zorgen dat er een koppeling is met de brongegevens. Al kan dat via <Plakken Speciaal> ook geregeld worden. Grootste probleem van objecten plakken is, dat die altijd op één pagina moeten staan. En <Afdruk samenvoegen> maakt gewoon zelf nieuwe pagina's aan als het bronbestand teveel records bevat.
Maar buiten dat: je geeft zelf al aan wat de oplossing is: zet het tekstvak in de koptekst, en je bent klaar.

Ja bedankt, dat afdruk samenvoegen en verzendlijsten klinkt veelbelovend inderdaad (en makkelijker). Misschien een stomme vraag, maar waar vind ik die optie in excel 2007? Ik zie nergens in 1 van de tabbladen waar die optie zich bevindt?

Waarom mij negeren Michel? Zeker als je veel data hebt (22 pagina's is aardig wat) voeg je toch je bijlagen toe op de meest simpele manier, als het bron bestand???

Waarom zou je een excel niet als bestand kunnen invoegen? Je kan bijna elk willekeurig bestand als bijlage/object toevoegen aan een word document.
Google maar eens op "invoegen Object"

@namliam: Ik schreef niet dat ze jou moesten negeren, maar je opmerking. Da's toch iets anders :). Jouw oplossing heeft namelijk weinig met de vraag te maken. En is daar ook geen oplossing voor. Als je Excel data wilt invoegen in een Word document, dan kan dat gewoon met standaard Word functionaliteit. En TS heeft dat onderdeel al werkend en voor elkaar, dus om hem dan een andere kant op te sturen?
@TS: <Afdruk samenvoegen> is een Word techniek, geen Excel onderdeel. Je implementeert het dus vanuit Word. Daarbij is je Excel bestand de bron van de gegevens.

Dankjewel. Ik zag al inderdaad dat het vanuit WORD gedaan zou moeten worden. Ik ga er eens mee aan de slag. Bedankt voor jullie hulp!

Ik snap alleen niet waarom je een enorme/aanzienlijke hoeveelheid aan data vanuit excel in een word document zou zetten, alleen maar om het als bijlage bij te kunnen voegen.

i.p.v. daarvan kan je simpelweg de data in excel laten staan en die bijvoegen.... Scheelt een heleboel opmaak en overzet werk.

Volgens mij is het gebruikelijk om een scriptie uitgeprint aan de examencommissie te overhandigen, en niet als floppy ;). Bijlage is in deze context niet een bestandsbijlage, maar gewoon tekst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan