To-do records sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wonkjz

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2012
Dag allen,

In mijn database heb ik een To-Do-List, waarin alle records staan die nog gedaan moeten worden voor verschillende klanten. Nu is het zo dat ik hierin een aanpassing wil maken, en dat "Beslist bellen" altijd bovenaan komt te staan. Verder staan er nog "To-Do" dingen in zoals: Bellen, Offerte sturen, Voorstel sturen etc..

Als ik dus de database open en in mijn To-Do-List kijk, dan moet het er zo uit zien:

Klant 1: Beslist bellen
Klant 2: Beslist bellen
Klant 3: Bellen
Klant 4: Offerte sturen

Dus dat Beslist bellen altijd bovenaan komt te staan.

Ik weet dat je in Access kunt sorteren, maar ik kom er niet helemaal uit.

Alvast bedankt voor de moeite en de hulp wordt gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,

Je geeft niet genoeg informatie; je kunt op een veld sorteren, zoals je wel weet, maar als je in een tekstveld de waarden "Beslist bellen", "Bellen" en "Offerte sturen" hebt staan, kun je natuurlijk niet oplopend of aflopend sorteren; in geen van die sorteringen staat "Beslist bellen" bovenaan. Je zult dus een normeringsveld moeten toevoegen waarop je sorteert. Of, als je de urgentie via een keuzelijst aanbiedt, kun je daar een extra veld bijzetten. "Beslist bellen" krijgt dan de waarde 1, "Bellen" de waarde 2e en en "Offerte sturen" de waarde 3. Vervolgens sorteer je op de eerste kolom, en ben je er uit. Gebruik je een query, dan kun je iets vergelijkbaars doen door een extra veld te maken waarbij je met SWITCH het veld ActieVolgorde (ik noem maar wat) omzet naar getallen. En daar dan uiteraard weer op sorteren.

Geen van deze oplossingen heeft in de verste verte maar iets met programmeren te maken, dus je had deze vraag beter in het Access forum kunnen stellen ;)

Mijn excuses voor het plaatsen van het bericht in dit gedeelte (komt omdat ik een tijdje bezig ben met VBA..).

Bedankt voor je reactie OctaFish. Ik ga een poging wagen met de urgentie via een keuzelijst.

Met vriendelijke groet,

Ik kom hier nog niet helemaal uit. Er wordt in de database gebruik gemaakt van een combobox.

action.jpg

Er staat hier niet iets van Order By, waardoor ik niet precies weet/snap hoe ik deze gegevens kan sorteren.
Moet dit dan toch met een extra veld waarin de waardes "1" etc. komen te staan, waar ik vervolgens de verschillende keuzes mee kan sorteren?

Met vriendelijke groeten,

[Deze vraag hoort eigenlijk niet in het VBA gedeelte thuis, maar reageer hier toch omdat ik hier al een post had aangemaakt.]

Als je de waarden in een combobox intypt, is de volgorde die van het typen. Je maakt dan je eigen volgorde. Alleen: in de tabel sorteer je volgens de geldende sorteernormen (numeriek of alfanumeriek). En daar ligt je probleem. Je zou de keuzelijst kunnen ombouwen naar een tweekoloms-keuzelijst, en de normtabel er aan toevoegen. dan zit je goed, want je slaat dan het getal op, maar ziet de tekst.

Het lijkt er nu ook op dat er gesorteerd wordt op de datum.. Waarschijnlijk moet ik dat dan ook eerst veranderen?

Een tabelsortering kun je zelf beïnvloeden, door zelf aan te geven op welke kolom moet worden gesorteerd. Eventueel kun je via Geavanceerd sorteren nog op meerdere kolommen sorteren. De eerste kolom in het sorteervenster is dan de eerste kolom, etc.
Op een formulier geldt min of meer hetzelfde, en in queries uiteraard ook. Wil je een bepaalde volgorde in een query, maar sorteren op een andere kolomvolgorde, dan kun je de sorteerkolommen vooraan herhalen, en de Weergave uitzetten. Je krijgt dan eerst de (onzichtbare) velden die de sortering bepalen, en daarna de velden die je wilt zien in de query en het rapport.

Bedoel je dat ik bij [Order by] van de tabel To_Do hetgeen op "Action" moet zetten, zodat ie dan op "Action" (dus Beslist bellen etc.) wordt gesorteerd?
Waar kan ik dat geavanceerd sorteren vinden trouwens?

Table properties.jpg
Hier even een afbeelding om te laten zien wat ik bedoel.

Met vriendelijke groet,

Laatst bewerkt:
Een tabel sorteren doe je in de Datasheet view; dat is het makkelijkst. Het kan wel in de Properties, maar dat is ingewikkelder.

Beste OctaFish,

Het is me inmiddels gelukt om de To-Do records te sorteren met een extra veld in de tabel waarop ik op getallen sorteer.
Zoals jij zei heb ik "Beslist bellen" nummertje 1 gegeven, "Bellen" nummer 2 etc..

Mijn probleem/vraag is opgelost/beantwoordt.

Mijn dank is groot.

Met vriendelijke groet,

Dan mag je hem zelf ook nog op <Opgelost> zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan