toch een sw firewall nodig met een Ziggo UBEE WiFi router?

Status
Niet open voor verdere reacties.

uncleben

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2006
Korte vraag:

heb ik toch nog een Sw firewall nodig met mijn WiFi UBEE router van Ziggo?
Ik heb een test gedaan met Gibson Research Lab en die geeft toch aan dat er wat info naar internet slipt, wat eigenlijk niet kan/mag.
Ik had verwacht dat UBEE ongewenste internet access vanuit mijn netwerk wel zou blokkeren.
Als ik toch een sw FW nodig mocht hebben, welke gratis FW wordt dan aanbevolen en moet ik dan nog instellingen in de UBEE router veranderen?
Graag advies,

(ik heb wat lopen browsen op dit forum, maar kon geen direct antwoord vinden)

Maar jongens toch
Een firewall blokkeert alleen van buiten naar binnen,niet van binnen naar buiten.

Dus een firewall is niet bedoelt om te voorkomen dat er info naar het internet uitlekt.
Het is ook geen vervanger van een antivirus.

met dezelfde test van Gibson Research (www.grc.com) wordt er getest op alle poorten.
Dit gaat prima, alleen de ftp poort staat open. Maar die heb ik open gezet om ftp traffic vanuit internet toe te staan naar mijn NAS.

Toch vreemd: ik dacht dat de Firewall wel degelijk toestemming vraagt om vanuit een applicatie/programma het internet op te gaan.
De FW zal wel de meest gangbare programma's doorlaten, maar ik verwacht dat met een FW je toch spyware/malware/trojans ed kan tegenhouden?
(Leaktest van GRC).

Nee, virussen houd je niet tegen met een firewall.

Overigens, Palomino, iets te snel gereageerd :-) Firewalls in een router (bijv. die van mij, een Draytek Vigor2820N) kan wel degelijk ook uitgaand verkeer controleren en zo nodig tegenhouden.

Nou,lijkt mij stug
Wat zou je zoal willen tegenhouden naar buiten toe,noem eens een voorbeeld.

Sla het handboek van een draytek router er maar eens op na

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan