Toch nog even V LookUp aanhalen en afhankelijkheid Checkbox

Status
Niet open voor verdere reacties.
Code:
it = ComboBox1.ListIndex + 4

Hiermee ben ik nog niet zo bekend. Graag de reden en waarom ik heel die Match code niet meer hoef te plaatsen.

Jij hebt Frame3 op true gezet, schrijf jij..... Bij mij staat deze in eigenschappen nog gewoon op false en het werkt gewoon...... Ik neem aan dat jij op die foutmelding doelt wat bij reset kwam opzetten? Dat frame3 op false staat dat klopt. Had ik bewust gedaan.

Ik heb jou tip om bij it een andere coderegel te plaatsen. Dit werkt niet. Ik krijg dan een foutmelding bij

Code:
 Me("Textbox" & i) = Cells(it, Kolnr(i) - 2)

Laatst bewerkt:
ComboBox1.ListIndex + 4 geeft het rij nummer van de gekozen naam zodat je deze bij "Cells(it,kolnr(i) - 2)" hergebruikt
En waarom + 4 omdat de listindex bij 0 begint te tellen en jou namen lijst in rij nummer 4 begint,
dus de eerste naam in de combobox is eigenlijk rij nummer 4 in jou sheet
Hiermee heb je Match niet nodig om in een andere kolom te zoeken omdat in jou voorbeeld bestand in kolom 15 geen spatie stond bij Test1 en dus Test 1 niet gevonden werd.
je voorkomt hiermee dus mogelijke fouten

Je zegt je krijgt een foutmelding... welke?
kreeg je die nadat je Option explicite hebt toegepast ? zoja hoe heb je "it" gedeclareerd?
Dim it as long zou het moeten zijn en kolnr as integer

Laatst bewerkt:
Beste Pasan.

Ik heb de code van jou ingevoerd en aangepast naar Select Case. Ik vind dat persoonlijk iets prettiger werken en overzichtelijker. Ook heb ik de overige procedures aangepast en de reset ingekort.

Ik heb echter niet heel je code overgenomen. Hoewel deze wel werkt, heb ik toch het idee dat jij niet helemaal begreep wat mijn bedoeling was. Ik heb dus een paar zaken aangepast en toegevoegd. Ook heb ik besloten de de variant: it, voor nu te gebruiken. Combolist heb ik dus niet gebruikt. Ik betrap mijzelf er namelijk op dat ik weer ga uitzoeken hoe dat allemaal werkt waardoor mijn aandacht aan dit project weer ontsnapt. Hoop op je begrip voor deze. Ik zal er wel zeer zeker mee gaan oefenen. Dus jouw code gooi ik niet in de prullenbak.

Het bestand gewijzigd bestand heb ik toegevoegd als bijlage (onderaan). Jouw tip om de lege regels uit de lijsten die voor de comboboxen worden gebruikt zal ik verwijderen. Deze geven inderdaad een foutmelding zodra er bijvoorbeeld een _Afterupdate event gebruikt wordt.

Voor de rest merk ik tot dusver nog geen problemen. Wel vraag ik jou de gehele code na te lopen i.v.m. stabiliteit ervan.

Dan toch ook nog een vraag over deze code.

Code:
 Me("Textbox" & i) = Cells(it, Kolnr(i) - 2)

Waarvoor staat die -2 op het einde. Wat is daar de functie van of moet ik dat ook zien als een soort Offset?

Alvast bedankt en tevens bedankt voor de genomen moeite die je voor mij hebt gedaan.

Aangepast bestand per 2-7-201 ====>>>>> Bekijk bijlage FrmFactuurMaken.xlsm

Laatst bewerkt:
Je mag uiteraard helemaal zelf weten of je aangedragen code toepast in je eigen bestand.
Om die -2 te begrijpen moet je je toch even verdiepen wat dat stukje "Cells(.....,...) nou eigenlijk inhoud.
De it is een getal en kolnr is een getal, Cells is een verwijzing naar een cel op je werkblad, Cells(1,1) is dus range("A1"), de cel in de 1e rij en in de 1e kolom.
Cells(1,3 -2) is ook Range("A1").
De it is in jou geval een rij nummer en kolnr een kolom getal de kruising daarvan op je sheet is dan Cells(it,kolnr -2) die -2 is dan idd een offset

Cells kende ik inderdaad al en dus jouw verdere uitleg daarom heen ook. Ik vroeg mij enkel af wat die -2 was. Dat wilde ik weten om de code verder te doorgronden zodat ik deze kan hergebruiken in andere nog te vormen formulieren. Ik werk nu met werkbladen. Hiermee werkt het bestand mee. Ik wil nu alleen al die werkbladen waarmee ik de datalijsten vul verwijderen en via userform's in laten vullen. Het VBA geeft meer mogelijkheden en opent voor mij deuren die ik al eerder wilde. Dat is de reden dat ik mij meer in VBA ben gaan verdiepen en ook zo dat ik dan in de toekomst nog meerdere dingen kan doen. Ik gebruik Excel en Word heel vaak. Sterker nog iedere dag. Ik doe er alles mee.

Ik kan wel dure programma's kopen, maar vaak zitten er functies in die ik helemaal nooit zal gebruiken wat het ook weer onduidelijk en omslachtig maakt. Tevens is het zo dat ik de besturingselementen zelf kan benoemen en kan vormgeven naar eigen hand. Tevens hoef ik ook geen cursussen te volgen om een programma te kennen. Ik gebruik nu dus enkel de zaken die ik nodig heb. De rest is voor mijn boekhouder. Hij voert alles eens per kwartaal in zijn programma in die tevens meteen de belasting regelt. Ik doe dus enkel het voorwerk. Vandaar dat ik geen ingewikkelde programma's nodig heb. Ja het kost ook tijd om het allemaal te maken, maar dat vind ik ook leuk om te doen en doe ik tevens in mijn vrije tijd. Dus met een nieuwe hobby werk ik dus tevens simpele programma's uit zodat ik alles in 1 heb zitten. Ik kan dus meerdere kanten op. Als ik dit niet zou doen dan mag ik meerdere programma's aanschaffen zoals een facturatieprogramma met offertemogelijk, adressenbestand, magazijnbeheer etc. Nu stop ik alles in 1 weg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan