toegang tot computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

yamamoto

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2003
Ik ben de bezitter van een computer in een woning met een aantal medebewoners. Nu gebruikt iedereen mijn computer en dat wil ik stoppen. Hoe kan ik dat? Het is dus de bedoeling iets te hebben dat zodra je de computer aanzet je eerst een wachtwoord of zo zou moeten intikken. Weet iemand raad?

Wat niet OS afhankelijk is, is om in de bios een WW te zetten voor het opstarten van de PC.

Dit kan in principe met elk besturingsysteem. In NT/2000/xp heb je toegang tot de pc middels een gebruikersnaam en een wachtwoord, en zonder die beiden heb je gewoon geen toegang.

In win95/98/me heb je die optie ook, maar dan kan je het aanmeldvenster gewoon wegklikken met escape. Je komt dan wel gewoon in windows. Maar, er wordt dan van een andere pwl gebruik gemaakt waardoor wachtwoorden voor bijvoorbeeld een internet account niet meer standaard zichtbaar zijn! Aangezien je deze vraag hebt gesteld in de sectie internet, neem ik aan dat het hier om gaat?

Dus in alle os-en kan je wachtwoordbeveiliging toepassen, alleen beperkt die zich bij win9x tot aan het toepassen van een andere pwl, waardoor je toch niet op internet kan.

Verder heb je ook hardwarematige oplossingen, zoals bijvoorbeeld een usb sleutel die aanwezig moet zijn om het os te laten opstarten. Zonder die usb sleutel geen windows.

toegang computer

Probleem is dat iedereen toegang heeft tot zowel mijn Outlook Express, mijn documenten, gewoon alles. En er is helemaal geen vraag naar een wachtwoord als ik mijn computer aanzet. A.u.b. geen moeilijke termen of afkortingen gebruiken in uw antwoorden want ben ten slotte junior lid! Bedankt alvast voor de reacties.

In de BIOS dit is het simpelste en snelste. Niemand kan meer op je PC zonder het WW.

Kijk naar mijn bericht hier boven.

Maar Windows 2000 prof. is toch zeeer streng te beveilingen lijkt mij.

yamamoto: Moet je al geen wachtwoord invoeren zolang je de PC hebt?

Maak nog wat gebruikersaccounts aan, voor iedereen 1. Geef jezelf adminrechten en de rest hoofdgebruiker. Vink daarna even aan "gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachwoord opgeven..." en niemand komt erin zonder z'n eigen passw. Jij kunt dan overal in, en de rest alleen in eigen zooitje.

toegang computer

Toegang tot mijn computer is beveiligd! Hartelijk dank aan iedereen en vooral aan "Lupot" voor de zeer begrijpelijke uitleg.

yamamoto,

Je hebt windows 2000 en dat is de beste OS om je computer te beveiligen.

Vergeet alleen niet om de beheerders account ook met een wachtwoord te beveiligen.
Een gevaar daavan is dat als je het wachtwoord vergeet dat jij er ook niet meer in komt, dus opgepast daarmee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan