Toegang tot een bestand beperken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Junior04

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2007
Hallo iedereen,

Ik wil vragen of het mogelijk is om de toegang tot een bepaalde bestand te beperken is.
Ik heb op dit moment een map met hierin een bestand die maar door 1 persoon tegelijk mag worden gebruikt.
Het liefst wil ik dat er een foutmelding verschijnt als iemand anders datzelfde bestand wilt openen.

Is dit mogelijk?

Bij voorbaat dank

Junior

Ja, dat is mogelijk.
Rechstklik op het bestand -> tabblad Beveiliging -> knop Geavanceerd -> vink uit: Overneembare rechten -> Toepassen klikken -> Kopieren kiezen -> Ok klikken -> Groepen/gebruikers die geen rechten mogen hebben verwijderen uit de groep rechthebbenden (zal bijv. "Iedereen" kunnen zijn en/of "Geauthenticeerde gebruikers" en/of "Domeingebruikers" en/of een groep die je zelf hebt ingesteld).
Voeg daarna de gebruiker toe als rechthebbende met de rechten die hij/zij nodig heeft.

Succes,

Tijs.

Hey Tijs,
Bedankt voor het reageren.

De gebruikers hebben al rechten op het bestand.
Het probleem is is dat het bestand maar door 1 persoon tegelijk mag worden gebruikt.

Sorry, nu snap ik pas waar het je om gaat.

Ik vrees dat dat niet via W2003 te regelen is: Je applicatie zal zélf moeten uitzoeken of het bestand bij openen al door iemand anders geopend is. Denk hierbij aan Excel, die bij het openen van een Excel bestand dat iemand anders al open heeft de melding geeft dat het alleen als read-only te openen is.

Mocht ik me hierin vergissen, dan hoor ik graag van anderen hoe het wél te realiseren is.

Tijs.

Als je een map deeld kun je bij sharing and security => sharing => en daar kan je user limit instellen. Dit betekend dus dat maar zoveel mensen tegelijk gebruik kunnen maken van die gedeelde map.

Ik weet niet welke melding je krijgt als er al iemand in die map zit, dat moet je even uit proberen.

Dit is toch wat je bedoeld?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan