Toegang tot een draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wipneus

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2001
Sinds zondag heb ik de kabel van de modem (@home)
losgekoppeld van mijn pc. Wat schets mij verbazing,daar kwam de zoon mee aan. Ik kan gewoon blijven internetten. Het enigste wat ik niet kan is mijn mail ophalen (@home).

Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe pc (de nieuwe aldi pc) met bleutooth en wireless lan card.

Volgens mij zit ik bij iemand op de lijn en heb ik gewoon toegang tot internet. Kunnen hun zien of ik op hun lijn zit en hoe kom ik erachter van wie die is want die is dan niet goed beveiligd neem ik aan. Ben ik nu wel veilig (mijn Pc?). Kan ik het traceren of opvragen en laten weten dat ze niet beveiligd zijn?

Kunnen hun zien of ik op hun lijn zit
de meeste gebruikers hebben geen flauw idee hoe, maar het is mogelijk

en hoe kom ik erachter van wie die is want die is dan niet goed beveiligd neem ik aan.
dat is vaak lastig te achterhalen. als het goed is kan de software je enkele gegevens geven:
- de naam van het draadloze netwerk (SSID)
- de signaalsterkte
De naam staat waarschijnlijk op een standaardnaam, dus waarschijnlijk kan je daar niet veel mee. Aan de signaalsterkte zou je kunnen gokken hoe ver het accesspoint van je vandaan zit.

Ook kan je naar een site als http://www.watismijnip.nl/ gaan om daar bij het kopje Hostname: te kijken. Als het goed is kan je daar de provider van afleiden.

Draadloze netwerken hebben doorgaans niet zo'n heel groot bereik dus verder dan een paar huizen verderop zal het waarschijnlijk niet zitten.

Ben ik nu wel veilig (mijn Pc?)

Als je netjes je windowsupdates geinstalleerd hebt e.d. zit het met je pc waarschijnlijk wel goed, eventuele gedeelde mappen vormen dan wel een risico.
Het grootste gedeelte van je internetverkeer gaat nu echter wel onversleuteld door de lucht. Dat zou iemand in de buurt dus kunnen onderscheppen.

Ik heb via een goed hulp (planetopia-online.de) de tip gekregen om bij draadloze verbindingen de bestands- en printerdeling voor Microsoft netwerken uit te vinken zodat andere niet kunnen kijken op je pc. Bij de meeste staat die gewoon aangevinkt maar die moet niet aangevinkt staan. Zij hadden een hele leuke nuttige reportage hierover. Bij de mensen die dat nog hadden aangevinkt konden ze met een laptop precies alles zien wat je op je pc had staan vanuit de straat.

Klopt allemaal.
Ze merken niet dat je "op hun lijn zit", alleen de downloadsnelheid loopt terug.
Ik heb enkele jaren zo snel kunnen internetten.
Ik had zelf een inbelverbinding, maar een "domoor" of heel sociaal mens in de buurt liet de draadloze verbinding gewoon openstaan.
Hier in Amsterdam zijn er enkele adressen die dat bewust doen, zodat je eigenlijk een aantal gratis Hotspots hier in Amsterdam hebt. Erg makkelijk en heel sociaal.

Succes,
Fonz

Geplaatst door Wipneus
Ik heb via een goed hulp (planetopia-online.de) de tip gekregen om bij draadloze verbindingen de bestands- en printerdeling voor Microsoft netwerken uit te vinken zodat andere niet kunnen kijken op je pc. Bij de meeste staat die gewoon aangevinkt maar die moet niet aangevinkt staan. Zij hadden een hele leuke nuttige reportage hierover. Bij de mensen die dat nog hadden aangevinkt konden ze met een laptop precies alles zien wat je op je pc had staan vanuit de straat.
Tja, dan kan je dus geen printers en bestanden delen via een draadloos netwerk? Je deelt dan alleen de internetverbinding?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan