Toegang tot pc beperken

Status
Niet open voor verdere reacties.

hansjuh

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2006
Ik heb een laptop(xp) en een pc(vista). Hiertussen zit een netwerk kabel(cat5). Beiden hebben verbinding naar het internet via een draadloos netwerk(via router).

Bestanden kopieren kan dus in principe via de kabel en via het draadloze netwerk. Als ik bestanden kopieer zet ik altijd even het draadloze netwerk uit zodat het verkeer via de (snellere) kabel gaat.

Vraag 1: Kan het ingesteld worden dat verkeer tussen deze 2 automatisch via de netwerk kabel gaat? De kabel zit altijd in dezelfde poorten in de pc en de laptop.

Omdat ik de laptop dagelijks mee naar school neem en omdat ik niet wil dat anderen bij ons thuis er via het netwerk op kunnen, wil ik de laptop beveiligen. Dus zodanig dat alléén mijn pc bij alle, of een gedeelte van alle, bestanden op mijn laptop kan komen. De pc moet bestanden kunnen kopiëren/knippen/plakken/verwijderen.

Vraag 2: Hoe geef ik alléén de pc toegang. Het is me wel gelukt om de laptop volledig open te zetten voor iedereen, maar dit is niet bepaald veilig.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Nou niet veel reactie op je vraag.

Maar misschien kan ik je wat op weg helpen, mijn kennis van Vista is niet echt geweldig

Voor vraag 1 kan ik je niet echt helpen omdat je netwerk in een "loop" gaat zetten en meestal tot fouten leidt of een lage preformens. Één netwerk kaart actief op je laptop en dan wil het wel.

Wat eventueel wel kan is de bedraade netwerk kaarten een volledige ander ip range geven
draadloos is b.v 192.168.1.*** (= waarschijnlijk dynamisch)
bedraad maak je 192.168.2.*** (moet je statische doen) dit natuurlijk wel met een cross kabel
nu kan eventueel direct op IP adres dingen gaan doen, je hebt nu wel kans als er ergens een linkje zit die internet op wil en dat kan dan natuurlijk niet. Ik denk niet dat explorder je niet erg behulpzaam zal zijn maar met bv een progje als "total commander" zal hier beter mee omgaan.

Ideaal zal dit nooit worden, één netwerk kaart in home pc is het meest betrouwbaarste.

Vraag 2:
Wat je kan doen is je bestanden in je laptop persoonlijk maken dat kan je doen in gebruiker beheer in je configuratie scherm. je dient wel een wachtwoord in te stellen.

Op de andere pc roep je de laptop aan en je meldt je aan met je naam en wachtwoord en in principe zou het moeten werken. zo kan jij alleen op de laptop komen.

Hangt natuurlijk wel af wat voor beveiligingen je ingesteld hebt

Wat ook kan,

Zet je hele laptop dicht maak een openbare map op je laptop, dan kan je met alle pc's erbij en hoef je alleen je "share" map te bewaken. Dan hoef je niet te werken op gebruikers niveau. minder veilig wel makkelijker.

succes ik hoop dat je er wat aan hebt

Bedankt voor je hulp!

Binnenkort krijgen we een bedraad netwerk hier thuis, dus dan zou dat probleem opgelost moeten zijn.

Met een wachtwoord beveiligen kan inderdaad ja. Het probleem is dan echtern dat ik mijn laptop niet kan synchroniseren met mijn pc(doe ik nu met Allway Sync, gratis versie). Of bestaat er een ander, even goed en ook gratis, sync programma dat hier mee om kan gaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan