Toegansmachtigingen Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vliegmiep

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2006
Berichten
5
Mijn pc startte niet meer door naar het Windows inlogscherm na een systeemherstel (ook niet in safe mode)
Omdat ik natuurlijk geen backup had gemaakt van mijn meest dierbare bestanden en omdat ik in Outlook een paar belangrijke mails heb staan wil ik niet zomaar een herinstallatie van Windows doen. Ik kwam toen bij een suggestie van Forumlid Paul-RT, zie:

http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=36499&d=1163334008

Ik heb deze commando's uitgevoerd en nu start de PC inderdaad weer op naar Windows. Alleen ben ik nu ingelogd als een andere gebruiker "eigenaar" en kan ik niet meer bij sommige mappen en ook niet bij mijn Outlook. Ik krijg dan een foutmelding dat ik geen toestemmingsmachtiging bezit.

Vraag 1: Is er een mogelijkheid om toch weer onder mijn oude gebruikersnaam in te
loggen en weer bij mijn bestanden en Outlook te kunnen ?

Vraag 2: Als ik Windows XP opnieuw installeer (dus zonder een format) kan ik dan weer
bij Outlook en mijn bestanden?
 
Doe het volgende:

Log in in Veilige modus (F8 herhaaldelijk drukken bij het opstarten van de pc, totdat een soort opstartmenu verschijnt, kies daar Veilige modus).
Doe Start -> Uitvoeren -> %userprofile%\..
Rechtsklik op de map die je nu niet openen kunt
Kies Eigenschappen
Kies tabblad Beveiliging
Klik de knop Geavanceerd
Kies tabblad Eigenaar
Klik in het onderste venster de groep Administrators aan, en vink ook aan: Eigenaars van subcontainers en object vervangen.
Klik zo vaak op Ok totdat je weer terug bent in Verkenner.
Hernoem de map (rechtsklik -> naam wijzigen) even naar Tijdelijk
Maak een nieuw account voor jezelf via Configuratiescherm -> Gebruikersaccounts
Herstart de PC
Log in op het nieuw gemaakte account
Doe weer Start -> Uitvoeren -> %userprofile%\..
Open de map Tijdelijk
Doe Extra -> Map-opties -> tabblad Weergave
Kies Verborgen mappen en bestanden weergeven
Selecteer alle mappen, en doe Bewerken -> Kopieren
Sluit het Verkenner venster
Doe Start -> Uitvoeren -> %userprofile%
Kies Bewerken -> Plakken. Er mag overschreven worden ("Ja op alles" als daar vragen over gesteld worden).
Doe Extra -> Map-opties -> tabblad Weergave
Kies Verborgen mappen en bestanden niet weergeven
Sluit Verkenner


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Data veiligstellen en XP opnieuw installeren

• De hierboven bedoelde link gaat om een: "Handleiding Windows XP herstellen naar een “net-geinstalleerde” versie, met behoud van data." waarbij notabene de belangrijkste systeembestanden vervangen worden door die van een nieuwe (schone) XP installatie (wachtwoorden, accountgevens, register met daarin hardware en software gegevens, installatiepaden e.d.).

• Dit houdt in dat veel drivers weg zijn, niets meer van geïnstalleerde software in het register is vermeld, geen ander accounts bestaan dan die van de admininstrator en een *volledige nieuwe installatie van XP hierna welhaast verplicht is geworden.

• *Of men moet methodisch alle soft- en hardware opnieuw installeren. Probleem is daarbij dat niets meer in de Softwarelijst staat vermeld, dus alles moet via een blik op de C: worden achterhaald, wat voor velen ondoenlijk en teveel zal blijken.

• Men kan wel alle belangrijke data en documenten backuppen en de e-mail *.dbx of *.pst bestanden, omdat alles nog op de schijf is blijven staan.

=>Er is echter één belangrijk probleem hierbij! De documenten e.d. in questie zijn niet langer simpel te benaderen, séc omdat de machtigingen en toegangsrechten nu toebehoren aan het systeem als Eigenaar.

Deze oplossing, oorspronkelijk op het net gezet door een Amerikaanse programmeur, is slechts bedoeld voor die extreme situaties waarbij al het andere mislukt: chkdsk, fdisk /mbr, fixboot, fixmbr, een herstelinstallatie, en een soms zelfs een 'geweigerde' schone install.

Deze kantekeningen zouden bij dat verhaal vermeld moeten worden m.i., want de gevolgen kunnen groot blijken wanneer iemand dit onverhoopt doet wanneer er nog andere mogelijkheden zijn.

Hier resteert nog het zich eigenaar maken van de rechten op de C: schijf, alle belangrijke data veiligstellen (kopiëren, backup's) en de schijf formatteren en XP opnieuw installeren.

Jammer van deze fout.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan