Toekomst VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
649
L.S.

Ik lees op internet berichten dat VBA door Microsoft uitgefaseerd gaat worden. Ook ICT-collega's sturen mij dergelijk berichten wetende dat ik daarmee in de problemen kom. Het is namelijk zo dat ik VBA-gestuurde sjablonen heb ontwikkeld in Word die dagelijks vele malen worden gebruikt door een handvol collega's. Vraag is dan ook of binnenkort deze sjablonen onbruikbaar worden, of dat er ergens iets van een aanvullende waarschuwing komt, waarna je de sjablonen definitief als betrouwbaar kunt aanmerken en we verder kunnen(?)
 
Zolang je een Word versie blijft gebruiken met VBA is er toch niets aan de hand? Niemand dwingt je te upgraden naar een versie zonder VBA. Of andere taal.
 
Waar lees je dat dan? Ik verwacht niet dat VBA zal verdwijnen. In ieder geval nog lang niet.
 
Volgens mij is het zo
  • er zijn geen updates in VBA sinds 2007;
  • in office staat de develpment ribbon standaard niet meer aan, je moet dus een paar extra handelingen doen;
  • sinds dit jaar is het worden macro's die van het internet af komen, standaard geblokkeerd.

Ik denk dat jouw ict-collega's vooral op het laatste punt aanslaan.
Volgens mij zijn er zolang macro's binnen het netwerk circuleren geen problemen.
Maar ik ben geen expert.
Bron: https://docs.microsoft.com/en-us/deployoffice/security/internet-macros-blocked

Als stok achter de deur is het mogelijk om met selfcert.exe macro's zelf te certificeren.
Dan kan het beveiligingsnivo ook een trapje omhoog.

Alternatieve werkwijzen voor VBA en te gebruiken in de nieuwste office versies:
  • Power Query;
  • Office Scripts;
  • Power App;
  • Power Automate.
Bron: https://macrordinary.ca/2020/07/13/where-does-vba-fit-in-2020/
 
Laatst bewerkt:
Het blokkeren van macro's vanaf het internet is zo slecht nog niet. Soms zitten er codes in een bestand, die bij openen je hele applicatie verbouwen...
Er zijn te veel bedrijven die afhankelijk zijn van VBA. Dat kunnen ze niet zomaar wegnemen.
 
Zoek eens in de geschiedenis van dit forum en ontdek hoe vaak en hoe lang geleden deze vraag is gesteld,
 
Laatst bewerkt:
Maar beide dateren in ieder geval van 17 (!) jaar geleden.
 
Ik ben gerustgesteld. Het bleek inderdaad berichten te zijn over makro's die via internet lopen, ik had niet goed gelezen. Mijn sjablonen binnen de organisatie zullen hier geen last van moeten hebben.

Hartelijk dank voor de antwoorden.
 
En kan jij je ICT-collega's gerust stellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan