• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Toekomstige datum op basis van gemiddelde draai uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

beedj

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2008
Berichten
31
Hallo allemaal,

Allereerst het beste voor 2018 en dank voor de hulp.

Ik heb een dieselmotor die per dag een gem. aantal uren draait. Afhankelijk van de draaiuren zal het onderhoudt eerder of later plaats moeten vinden.
Nu check ik de gemaakte draaiuren wekelijks en op basis van deze draaiuren maken we een prognose voor het onderhouden van de motoren.

Kan ik deze datum door excel laten berekenen op basis van de Average Running Hours per day?

Graag jullie input en dank

BertjanBekijk bijlage Running hours vessel test file - help mij.xlsxBekijk bijlage Running hours vessel test file - help mij.xlsx
 
Ja, dat zal wel kunnen. Ik denk wel dat er in de structuur iets moet gebeuren om dit handig te doen. Worden alle machines altijd op dezelfde datum gecontroleerd? Dan zou ik een apart datumveld maken waarmee dan ook gerekend kan worden. Als per machine met een verschillende datum gerekend moet kunnen worden dan zou ik een kolom maken met opnamedatum.

Ik begrijp niet goed waar de datums vandaan komen die in de sheet staan. Als een machine 1,5 uur per dag draait en deze moet pas na 12.000 uur gecontroleerd worden dan heb je het over 8.000 dagen = +/- 22 jaar. Wat zie ik over het hoofd?
 
Dag Peter B,

De average uren waren even een voorbeeld.
Laten we even zeggen dat ik de draaiuren per week opneem, dus bv 80 uur per week.
Elke motor heeft vanaf het eerste gebruik om de 12000 uur oon Top-end (Top-Revisie) (Cylinderkoppen en filters bv)
Dan is er bij 24000 uur een complete revisie.
(Nu zou je zeggen dat het dan 12000 - 24000 - 36000 etc etc is maar soms vraagt het systeem een beurt bij 8000 uur bv, dan gaat de teller dus anders verder.)

Ik hoop dat dat het duidelijker maakt

Bertjan
 
Maar heb je dan per motor nog meer variabelen? Want dan moet je sowieso m.i. alles in kolommen zetten.

Of misschien alleen aantal gebruiksuren tussen de beurten? Maar als het aantal uren tussen beurten steeds wisselt gaat dat natuurlijk niet. Even als voorbeeld (kolom A t/m H)
Code:
Engine	Last Overhaul	Interval	Latest reading Date	Latest reading #	Average running hours	Top end overhaul Date	Major overhaul Date

Dan zet je de volgende formule in G3:
Code:
=(B3+C3-E3)/F3+D3

En deze in H3. Hierbij ga ik dus uit van 2* de interval voor een grote beurt:
Code:
=(B3+2*C3-E3)/F3+D3
 
Peter B

Dank voor de hulp, ik ga er even mee stoeien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan