daviddeweijer
Gebruiker
- Lid geworden
- 24 aug 2011
Ik heb 'als leek' de volgende vraag;
Voor wat iemand maximaal kan lenen (hypotheek)wil ik graag een terugberekening maken. Stel het volgende voorbeeld;
Inkomen 40.000
Toetsrente 5,7 % (als dit hoger of lager wordt verandert de leencapaciteit)
Woonquote 31,5 %
Maximale annuiteitmaandlast 1.050 (is berekend volgens een annuiteitenformule waarin de toetsrente en de woonquote zijn verwerkt/opgenomen)
Maximaal te lenen is in dit geval 180.910
Deze persoon leent 160.000
Op enig moment komt hij in de WW en valt zijn inkomen 30 % terug....
Inkomen 28.000
Toetsrente blijft 5,7 %
Woonquote is veranderd naar 31,2 % want het inkomen is lager
Maximale annuiteitmaandlast 728
Maximale hypotheek is dan 125.431
Ik wil graag automatisch laten berekenen welk inkomen hij moet hebben om het bedrag van 160.000 te kunnen lenen.
Daarbij wordt de maximale verantwoorde ann.maandlast automatisch doorberekend op basis van de woonquote en de toetsrente.
Als ik het handmatig doe dan is daarbij het inkomen 35.717, dan kan hij precies 160.000 lenen. De maximale verantwoorde ann.maandlast is dan aangepast naar 928...automatisch gaat dit al goed.
Als iemand de berekening/sheet nodig heeft hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor alle hulp !
David
Voor wat iemand maximaal kan lenen (hypotheek)wil ik graag een terugberekening maken. Stel het volgende voorbeeld;
Inkomen 40.000
Toetsrente 5,7 % (als dit hoger of lager wordt verandert de leencapaciteit)
Woonquote 31,5 %
Maximale annuiteitmaandlast 1.050 (is berekend volgens een annuiteitenformule waarin de toetsrente en de woonquote zijn verwerkt/opgenomen)
Maximaal te lenen is in dit geval 180.910
Deze persoon leent 160.000
Op enig moment komt hij in de WW en valt zijn inkomen 30 % terug....
Inkomen 28.000
Toetsrente blijft 5,7 %
Woonquote is veranderd naar 31,2 % want het inkomen is lager
Maximale annuiteitmaandlast 728
Maximale hypotheek is dan 125.431
Ik wil graag automatisch laten berekenen welk inkomen hij moet hebben om het bedrag van 160.000 te kunnen lenen.
Daarbij wordt de maximale verantwoorde ann.maandlast automatisch doorberekend op basis van de woonquote en de toetsrente.
Als ik het handmatig doe dan is daarbij het inkomen 35.717, dan kan hij precies 160.000 lenen. De maximale verantwoorde ann.maandlast is dan aangepast naar 928...automatisch gaat dit al goed.
Als iemand de berekening/sheet nodig heeft hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor alle hulp !
David