Toepassing of DLL-bestand geen geldige Windows kopie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen Kampioen

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2003
Goedemiddag,

Op mijn laptop krijg ik bij het opstarten diverse meldingen, in de volgende vorm

De toepassing of DLL-bestand NAAM BESTAND is geen geldige Windows-kopie. Controleer dit op uw installatiediskette

Hierbij is NAAM BESTAND telkens een ander bestand. Dezelfde melding krijg ik bij het opstarten van de meeste programma's. Deze programma's starten dan wel gewoon op, maar die foutmeldingen zijn uiteraard erg irritant.

Hebben jullie enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? De Windows XP versie die hierop draait is een originele versie, maar is voorgeïnstalleerd, dus ik heb géén installatiediskette.

Ik hoor graag jullie advies!

Jeroen

2 zaken:
1. Heb je alle updates wel gehaald van Microsoft site?
2. Heb je wellicht de C:\Windows\system32\dllcache map ooit leeggegooid? Daar komen namelijk de door MS als 'verantwoord' beschouwde DLL's vandaan als je ze uit (o.a.) de C:\Windows\System32 map zou hebben weggegooid of overschreven (bijv. bij het installeren van software). De 'foute' dll's worden vanuit die dllcache map weer automatisch teruggezet.
3. Voor de oplossing van je probleem: Leen van iemand een XP installatiecd in de juiste taal (NL of UK), de juiste soort (Home of Professional) en met het juiste Service Pack geïntegreerd (zal wel Service Pack 2 moeten zijn, maar Service Pack 1 komt ook voor).
Start -> Uitvoeren -> sfc /scannow
Er kan dan (om de 'juiste' dll's weer terug te zetten) om die geleende cd gevraagd worden.
Soms heb je die cd niet nodig, als je pc al voorgeïnstalleerd kwam met XP met SP2, en de installatiesoftware daarvan in uitgepakte vorm op je harddisk staat (vaak in een map die i386 heet, zoek er maar naar op je harde schijf).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan