• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Toernooi: Onderling resultaat invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Desjos

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2014
Beste Lezers,

Ik heb veel gezocht en gelezen op het forum, maar het specifieke antwoord op mijn vraag/vragen niet kunnen vinden.

Ik ben bezig met een toernooischema. Zie bijlage (heb voorlopig alleen groep 1 gemaakt).
Bekijk bijlage onderling resultaat invoegen.xlsx
De eindstand in de groep wordt nu bepaald door:
1) aantal punten 2) doelsaldo, 3) doelpunten voor, 4) op volgorde van loting

Ik wil dit (zonder VBA) veranderen in de regels zoals die ook bij grote voetbaltoernooien gebruikt worden. En dus onderling resultaat toevoegen indien 2 of 3 ploegen evenveel punten halen. En dat op de volgende manier:

1) Onderling resultaat tussen de ploegen die gelijk aantal punten halen. Als dit gelijk is (of er 3 spelers zijn met 6 punten), dan
2) Doelsaldo tussen de spelers die het betreft (kan m.i. alleen als er 3 of 4 gelijk eindigen. (Tegen)goals tegen de andere speler tellen niet mee)
3) Doelpunten vóór gescoord tegen elkaar door de spelers die het betreft (kan m.i. alleen als er 3 of 3 gelijk eindigen. Goals tegen de andere speler tellen niet mee)
4) Doelsaldo tegen alle teams (dit kan m.i. als er 2,3 of 4 gelijk eindigen)
5) Doelpunten vóór tegen alle teams (dit kan m.i. als er 2,3 of 4 gelijk eindigen)
6) Loting. Als je als eerst ingeloot bent, ga je voor etc. In theorie zou ik hier ook alfabet of iets anders van kunnen maken.

4 t/m 6 zitten als in mijn schema. Criteria 1 t/3 krijg ik niet voor elkaar. Ten eerste doordat ik niet weet hoe ik onderling resultaat erin kan verwerken en ten tweede omdat ik al helemaal niet weet hoe dit werkt als je de resultaten tegen andere spelers niet mee mag tellen.

Hopelijk kunnen jullie mij uit de brand helpen!

Alvast bedankt!
DeSjos

Zonder VBA wordt het stukken moeilijker.
Zo heb ik het jarenlang opgelost tijdens het populaire "project voetbal" (pools in excel voor ek en wk) van het ter ziele gegane forum van worksheet.nl.

http://www.fifa.com/mm/document/tournament/competition/01/47/38/17/regulationsfwcbrazil2014_en.pdf
page 50 FINAL COMPETITION
5. The ranking of each team in each group shall be determined as follows:
a)
greatest number of points obtained in all group matches;
b)
goal difference in all group matches;
c)
greatest number of goals scored in all group matches.
If two or more teams are equal on the basis of the above three criteria, their
rankings shall be determined as follows:
d)
greatest number of points obtained in the group matches between the
teams concerned;
e)
goal difference resulting from the group matches between the teams
concerned;
f)
greater number of goals scored in all group matches between the teams
concerned;
g)
drawing of lots by the FIFA Organising Committee.

500 makes it possible to work with negative goaldifference and prevents using format-function with "000"-notation

Bijlagen

Hoi Alphamax,

Dank voor je antwoord en bijlage. Helaas begrijp ik de codes die gebruikt zijn niet en zou ik ze niet kunnen toepassen.
Ik hoopte op een oplossing met iets als ALS a>b etc. Is dat mogelijk?
Wellicht gecompliceerd, maar wel iets dat ik zelf kan wijzigen en toepassen.

Groet,
DeSjos

Meer kan ik niet doen.
Misschien kan je beter jouw data in mijn bestand stoppen om te zien wat er gebeurt.

onder de kolom "Lot", 1 = eerste plaats na loting, 2 = tweede plaats na loting, etc...

Laatst bewerkt:
Dat kan ik inderdaad ook proberen. Ga daar mee aan de slag. Dank!

Mocht iemand anders een andere oplossing hebben, dan hoor ik dat graag!

Groet,
DeSjos

loting

goeiedag, ik zou graag een loting programma maken die ik dan kan aanvullen aan een ander programma in excel.
door wat zoeken vond ik volgende topic : http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/703685-Kan-ik-loten-met-excel

maar deze is gesloten. het programma zou ik graag wat omvormen. zodat ik de keuzes kan maken of ik met 2 poules kan werken van 6 ploegen of kleinere poules van telkens 4 ploegen. in de loting zou er ook rekening moeten gehouden kunnen worden met het niveau van de ploegen zodat iedereen wat gelijke kansen krijgt om door te gaan. iemand enig idee hoe ik dit kan realiseren.
alvast bedankt

Laatst bewerkt:
beste DeSjos
om de ranking te bereken via het aantal behaalde punten en het doelpunten saldo kan met volgende formule
=RIJEN($I$3:$I$8)-SOMPRODUCT(--(I3+L3/10000>$I$3:$I$8+$L$3:$L$8/10000)) het I bereik is van het behaalde punten en het L bereik van het doelpunten saldo met de individuele I en L in de formule is van de ploeg waar de ranking van moet worden berekent.
verder kan je dan een quoificient berekenen met = cel van de ranking die uit vorige formule is berekent +rij()/1000 en kan je dan via de functie kleinste of grootste (naargelang je wil ) en verticaal zoeken je scoretabel in de juiste volgorde zetten .

armillius, welkom hier.
het is handiger om voor je vraag in post #6 een eigen topic te starten.

vraag het anders aan de moderator om dat om te zetten.

Laatst bewerkt:
Ook van mij een welkom op het forum.
Klik even op attendeer moderator en vul daar je bericht in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan