• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Toetsaanslag start macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

apikills

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2005
Ik zou graag een macro / VBA-script willen starten wanneer iemand de F1-toets indrukt. Dit zou moeten gebeuren ongeacht in welk tabblad de gebruiker is. Wie kan mij aan dit stukje script helpen:confused:

apikills

mmmmmmmm

in excel 2000:

Een toetscombinatie toewijzen om de macro uit te voeren
Wijs in het menu Extra de opdracht Macro aan en klik op Macro's.
Klik op de naam van de macro en klik vervolgens op Opties.
Typ in het vak Sneltoets de toets die u in combinatie met Ctrl wilt gebruiken om de macro uit te voeren.
Opmerking Zorg ervoor dat u geen toetsencombinatie gebruikt die al voor een andere Excel-bewerking wordt gebruikt (zoals Ctrl+C voor kopiëren).

vanaf de ms website:
http://office.microsoft.com/nl-nl/assistance/HA010548371043.aspx

excel 2003:
start help in excel en zoek op macro's opnemen o.i.d.bij de gevonden voorwerpen staat ergens:
Macro's starten
klik hier op en in het volgende venster klik je op:
Macro's starten met sneltoetsen

Groet,
Ferenc

Laatst bewerkt:
macrostarten via F1-toets

Beste Ferenc,

dit is helaas niet wat ik zocht. Ik zoek niet de mogelijkheid om in combinatie met ctrl + een toets de macro op te starten, maar juist via de F1-toets rechtstreeks.
:confused:

apikills

Laatst bewerkt:
Apikills

zet dit bij ThisWorkbook:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Application.OnKey "{F1}", "macrobijf1"
End Sub
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    Application.OnKey "{F1}"
End Sub

Maak ook een nieuwe module aan met je code voor het geval F1 werd ingedrukt. Geef de code de naam macrobijf1. Of iets anders maar verander dat dan ook bij Workbook_Open.

Wigi

Laatst bewerkt:
Aangepast,

Wigi was me voor, eerst een 'bakkie' gepakt voordat ik mijn reply afmaakte.
Was zelf ook op de OnKey gekomen deze ochtend..

ach, story of my life. En die cursus was al begonnen voor dit jaar. D#$@.

En toch vraag ik me waarom de F1 key? dit is juist de help-key in bijna alle progjes.

Groet,
Ferenc.

Laatst bewerkt:
Oke, dus 2 toppers in het forum :cool:

Ferenc, ik begrijp wat je bedoelt met F1 is bijna altijd al de help-toets, maar dit is juist mijn overweging. (Bijna) Iedereen zal op F1 drukken voor help, dus dan laat ik een help-userform zien als men op F1 drukt!
De macro zal toch alleen werken wanneer excel is geopend met het betreffende bestand met de macro erin? Het bestand waar het om gaat is het ontwerp van een geautomatiseerd businessplan met diverse berekeningen erin. Dus alleen daarin krijgt men de help-functie.

Ik ga direct jullie voorstel uitproberen, alvast bedankt :thumb:

apikills

Credits gaan naar Wigi,
ik moet nog vaak sleutelen aan de code die ik vindt en voorstel. Tevens zijn deze niet altijd geheel optimaal, maar ..... ze helpen mensen wel op de juiste weg en dat is waar het omgaat.

Succes,
Ferenc

ps.
Als je de code in je blad plaatst, moet je daarna wel weer je blad saven en op nieuw openen, anders werkt het Workbook_Open() gedeelte niet :).

Oke Ferenc en Wigi,

jullie oplossing werkt prima voor mij.

Keep doing the good work !

apikills

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan