Toetscombinatie voor alleen lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjoef

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2009
Hallo, weet iemand of er een toetscombinatie is waarmee je een document op alleen lezen kan zetten of eraf halen?

Wat bedoel je daar precies mee? Je kunt een document een wachtwoord meegeven (op 2 niveau's), waardoor je bij het openen ofwel volledige rechten hebt of alleen leesrechten, en bij verkeerd wachtwoord het document als 'Alleen lezen' kunt openen, maar je kunt het document ook opmaken als formulier, en daar een beveiliging opzetten.

ik bedoel de actie rechtermuis, eigenschappen, alleen lezen, OK

Beste Sjoef, deze vraag past beter in het windows (of osx of linux) forum. Als je mij verteld welke versie van Windows je hebt zal ik hem even verplaatsen

Met een toetscombinatie kan het niet.
Wel kun je een context-menu item maken dat een bestand op alleen-lezen zet.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> control folders -> tabblad Bestandstypen -> Klik een extensie aan waar je dat in het context-menu wilt hebben
Klik Geavanceerd -> knop Nieuw -> bovenste invulveld: Mark as read-only onderste invulveld: attrib.exe +r "%1"
Zie bijlage, waar ik de .DOC extensie uitbreidt met een context-menu "Mark as read-only"

PS: Je ziet even het cmd.exe voorbijvliegen. Er zullen mogelijk andere opdrachtregels zijn die ook werken (onderste invulveld).
PS2: Als je geen schrijfrechten hebt op het bestand (bijv. omdat die in de hoofdmap van C: staat) dan werkt het niet met mijn methode. Dus werkt (bijv.) niet op bestanden die in de hoofdmap van C: staan, maar wel in je Documenten map etc. Zal best wel een methode omheen zijn, maar zover ben ik niet gegaan.

Tijs.

Bijlagen

• mark_as_read_only_context_menu.JPG
    mark_as_read_only_context_menu.JPG
    54,7 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan