toetsenbord anders programmeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter rsk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Beste helpers,

Weten jullie of er programma's bestaan voor windows versies vanaf windows 10 die het gedrag van je toetsenbord kunnen veranderen? Ik heb een aantal sneltoetsen op mijn logitech mk270 toetsenbord maar ik gebruik niet alle toetsen waarvoor ze gemaakt zijn. Nu wil ik als voorbeeld de mailtoets veranderen om een programma te open na mijn eigen keuze.

Alvast hartelijk dank !

Groetjes

Als het stuurprogramma daar niet in voorziet dan kan u proberen of deze sneltoetsen worden herkend door SharpKeys. Dat programma heb ik gebruikt voor bij spelletjes.

Dank je wel lange pier. Het werkte inderdaad maar opeens die het knopje voor de browser te open niks meer daar heb ik niks aan veranderd. Na 2 keren selecteren doet de knop het weer.

Alfred 2 jouw programma werkt helemaal niet op mijn toetsenbord.

Het programma van lange pier werkt nog het beste maar ik zou ook graag de play/pause knop, de volume knoppen en de aan/uit pc knop ook willen aanpassen. Weet iemand nog iets?

Laatst bewerkt:
Ik heb juist een toetsenbord zonder fn toetsen.

lange pier het programma werkt helaas niet bij mij.

dank je wel edmoor maar ik zie niet de sneltoetsen op het toetsenbord

Dan zal het helaas niet gaan, jammer.

Heel erg jammer dat het niet lukt. set point werkt wel perfekt maar is zo beperkt. Ik gebruikt het programma nu wel. Ik laat mijn vraag wel open staan voor als er nog iemand is die wel iets voor mij vind. Iedereen heel erg bedankt !

Je kan het proberen met autohotkey
1. download autohotkey, zie https://www.autohotkey.com/
2. save onderstaande code in "Scancode.ahk"
Code:
SetFormat, Integer, HexGui +ToolWindow -SysMenu +AlwaysOnTop
Gui, Font, s14 Bold, Arial
Gui, Add, Text, w100 h33 vSC 0x201 +Border, {SC000}
Gui, Show,, % "// ScanCode //////////"
Loop 9
  OnMessage( 255+A_Index, "ScanCode" ) ; 0x100 to 0x108
Return

ScanCode( wParam, lParam ) {
 Clipboard := "SC" SubStr((((lParam>>16) & 0xFF)+0xF000),-2) 
 GuiControl,, SC, %Clipboard%
}
bron: https://www.autohotkey.com/board/topic/21105-crazy-scripting-scriptlet-to-find-scancode-of-a-key/
3. run "Scancode.ahk" door erop te dubbelklikken (er verschijnt een klein verstertje in het midden van je scherm)
4. druk op je toets waar de de scancode van wil weten (controle GROTE ENTER=SC01C, SPATIE=SC039)
5. schrijf de scancode op
6. exit het script "Scancode.ahk" (rechtsonder in de system tray)
7. pas eventueel scancodes aan, in dit voorbeeld GROTE ENTER en SPATIE, save onderstaande code in "keyboard.ahk"
Code:
#NoEnv  ; Recommended for performance and compatibility with future AutoHotkey releases.
; #Warn  ; Enable warnings to assist with detecting common errors.
SendMode Input  ; Recommended for new scripts due to its superior speed and reliability.
SetWorkingDir %A_ScriptDir%  ; Ensures a consistent starting directory.

SC01C::
MsgBox, Je toetste grote enter
return

SC039::
MsgBox, Je toetste spatie
return
8. run "keyboard.ahk"
9. druk op GROTE ENTER of SPATIE

bron: https://superuser.com/questions/224677/remapping-special-keys-on-a-logitech-keyboard

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor je schrijven alphamax. Echter snap ik het niet helemaal. Tot en met punt 6 snap ik het en daarna niet meer. Als voorbeeld te nemen als ik de play/pause knop wil veranderen om excel te openen hoe moet ik dat dan doen? hoe ziet de onderste code er dan uit?

De play/pause knop op mijn keyboard heeft scancode SC057.
Op jouw keyboard kan de play/pause knop een andere scancode hebben.
Het eerste stukje code is er voor om daar achter te komen.

De code komt er dan zo uit te zien
Code:
#NoEnv  ; Recommended for performance and compatibility with future AutoHotkey releases.
SendMode Input  ; Recommended for new scripts due to its superior speed and reliability.

[COLOR=#ff0000]SC057[/COLOR]::
Run, excel.exe
return

Werkt alle code uit bericht#14 bij jou? je moet eerst leren lopen voordat je kan rennen.

Laatst bewerkt:
Het gaat niet werken want al die sneltoetsen hebben de code sc000. Als ik op 1, 2 of een ander toets druk dan veranderd de code wel.

Ok,
Ik heb ook geen scancode bij de volume toetsen op mijn keyboard.
Het lijkt erop dat veel toetsen een scancode hebben, en sommige (multimedia?) niet.

Dit werkt bij mij
Code:

[COLOR=#ff0000]MEDIA_PLAY_PAUSE[/COLOR]::
Run, excel.exe
return
Hier kan je de codes opzoeken, zie https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/inputdev/virtual-key-codes
VK_MEDIA_PLAY_PAUSE zonder de VK_ wordt dan MEDIA_PLAY_PAUSE

Laatst bewerkt:
Als ik code 0xB3 doe van de microsoft website dan zegt het programma de code klopt niet ,het programma zou het script verlaten. Met de sc000 of SC000 zegt het programma dat ook. Ik heb een idee dat ik iets gevraagd heb wat niet mogelijk is met mijn toetsenbord.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan