Hoi Thoralf,
Ik heb mij vanmorgen wederom verdiept op het Entropy-model en met name hierbij op de formule zoals deze in the theorie staat gedefinieerd. Ik heb hierbij als bijlage een Word-bestandje gepost met de betreffende formule inzake Total Entropy.
Ik ga hieronder uit van jouw eerste aanpassingsmodel, dus ' Voorbeeld_Entropy_1'. Als ik kijk naar mijn oospronkelijke formule (bijv. cel P7) (zoals door jou aangegeven in het verleden), komt dit overeen met de theorie zoals aangegeven in het Word-bestand. Dit wilt zeggen, 'Pi' is de verhouding van het segment-omzet ten opzichte van de totale omzet van het *bedrijf*. Dit komt terug in de formule.
Als ik nu kijk naar de aanpassing zoals door jou besproken zou 'Pi' de verhouding van het segment-omzet ten opzichte van de totale omzet van het *markt* zijn, aangezien de som van de individuele segmenten worden gedeeld door de som van de gehele markt in plaats van de som van het gehele bedrijf.
Naar mijn mening vind op basis van jouw aanpassing een nieuwe berekening plaats, die afwijkt van de oorspronkelijk theorie en formule. Dit is overigens niet verkeerd en zal ik zeker gaan evalueren.
Ik ben benieuwd naar je reactie. Mijn onderzoek betreft trouwens een afstudeeronderzoek.