Toner gevaarlijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

rayme

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2002
Wie kan mij vertellen hoe gevaarlijk Toner is?
Een vriend van mij heeft sinds kort een baantje,waarbij ie klanten (lees bedrijven) bezoekt om hun laserprinter te reinigen. Dit doet hij zonder een mondkapje of stofkap. Toen ik dat hoorde vertelde ik hem dat dat niet zonder enige risiko is.Volgens mij is vooral het fijne stof riskant voor je longen. Een andere vriend beweerde weer dat de toner tegenwoordig niet meer zo gevaarlijk is als jaren geleden het geval was.:shocked:
Is het waar wat hij beweert?

Tegenwoordig bevat toner inderdaad geen gevaarlijke stoffen meer (laatste 10 jaar ongeveer). Feit blijft dat elk soort stof in je longen kan komen door inademing, maar dat wordt normaal gesproken door je lichaam afgevoerd en als het geen schadelijke stoffen bevat is er dus niets aan de hand. Een avondje in de kroeg is veel "schadelijker" dan werken met toners.

Zijn er toevallig sites waar het tonerfenomeen wordt toegelicht?

erbicom zei:
Tegenwoordig bevat toner inderdaad geen gevaarlijke stoffen meer (laatste 10 jaar ongeveer). Feit blijft dat elk soort stof in je longen kan komen door inademing, maar dat wordt normaal gesproken door je lichaam afgevoerd en als het geen schadelijke stoffen bevat is er dus niets aan de hand. Een avondje in de kroeg is veel "schadelijker" dan werken met toners.

FNV denkt er anders over:

http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/gevstof/toner/tonerthemakaart.htm

http://tweakers.net/nieuws/39124

Laatst bewerkt:
zou me meer zorgen maaken over de buite lucht ;)
de toners van nu kan gewoon zo gedaan worden

virtuosa zei:
zou me meer zorgen maaken over de buite lucht ;)
de toners van nu kan gewoon zo gedaan worden

Als je af en toe een printje maakt oké
Maar als je er heel de dag mee bezig bent, is het dragen van een kapje en handschoenen toch wel aan te raden.

Door het gebruik van toner in fotokopiermachines, laserprinters en faxen kunnen schadelijke stoffen worden geproduceerd en uitgestoten. Bijvoorbeeld:

* stikstofdioxide (NO2)
* tonerpoeder (fijn stof, carbon black), dat soms deeltjes zware metalen kan bevatten (kwik, kobalt, nikkel)
* gechloreerde koolstofverbindingen
* papierstof
* vluchtige organische stoffen, zoals benzeen, styreen en tolueen
* ozon (O3): vooral oudere apparatuur, moderne apparatuur veel minder

Lijkt mij toch niet echt gezond dat allemaal dagenlijks binnen te krijgen. :rolleyes:

hmm ik print ook heel wat af maar ben nog steeds gezond hoor :thumb:

virtuosa zei:
hmm ik print ook heel wat af maar ben nog steeds gezond hoor :thumb:

Dat slaat echt nergens op.
Je kan ook dertig jaar roken en je gezond voelen, en vervolgens overlijden aan longkanker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan