• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Toon cellen waarvan een bijbehorende cel leeg is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roeland035

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2015
Beste Forumleden,

Ik ben op zoek naar een formule die mij de cellen kan aantonen waarvan de prijs niet is ingevuld.

In de bijlage heb ik een voorbeeld.xls waarin mijn situatie wordt aangetoond.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

In de 1e tabel worden de artikelen getoond die het uitvoer blad over moet nemen.
Om daar vervolgens prijzen aan te hangen moet ik een prijslijst importeren, dit is tabel 3.

Tabel 2 zoekt dan vervolgens de prijzen bij de opgegeven productnummers.

Het komt soms alleen voor dat de prijslijst niet alle informatie bevat en dus soms geen prijzen heeft bij de productnummers.
En in sommige gevallen komt het voor dat het productnummer niet in de lijst staat van de prijzen (tabel 3).

In het rood staan bijvoorbeeld de productnummers gekleurd die helemaal niet voorkomen in de lijst.

Mijn vraag is nu hoe ik in tabel 4 de productnummers van tabel 2 kan laten weergeven waarvan de prijzen missen.

In het kort moet ik een formule hebben die alle productnummers in kolom A langsgaat en kijkt of in dezelfde rij in kolom AT en AU er een lege cel is.
Indien minimaal één van deze twee cellen leeg is, moet hij hem weergeven.

Naar mijn weten moet dit te doen zijn, maar ik kan er niet zo snel opkomen helaas. Dit staat overigens los van het voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Roeland,

kijk eens in deze bijlage

Bijlagen

Het uiteindelijke doel is dat ik die ontbrekende gegevens invul achter het productnummer en dat mijn uitvoerblad daar dan ook naar gaat kijken, dan alleen maar de prijslijst. Is dat mogelijk?
Daarnaast kan het ook zo zijn dat alleen de verkoop of alleen de inkoopprijs mist.:o

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij handiger als je de prijslijst aanvult met de ontbrekende gegevens. Dan zorg je ervoor dat alle info in 1 tabel terecht komt.
Dus n.a.v. de bevindingen in de draaitabel, de prijslijst compleet maken.

Het lijkt mij handiger als je de prijslijst aanvult met de ontbrekende gegevens. Dan zorg je ervoor dat alle info in 1 tabel terecht komt.
Dus n.a.v. de bevindingen in de draaitabel, de prijslijst compleet maken.

Wat jij zegt klopt. Het probleem is echter dat ik mijn excel bestand later in de handen moet leggen van mijn collega's en de meeste kunnen niet overweg met excel. Dus ik probeer alles zo simpel mogelijk voor ze te maken.
Daarnaast kan het ook zo zijn dat alleen de verkoop of alleen de inkoopprijst mist. Is het mogelijk één draaitabel te maken die een OF functie hanteert?

in jouw prijslijstje staan dubbele productnummers ( 23 en 76 )
gebeurt dat ook regelmatig?

de zoek functie neemt altijd de eerste gevonden waarde. ook als daar achter niets is ingevuld.

in jouw prijslijstje staan dubbele productnummers ( 23 en 76 )
gebeurt dat ook regelmatig?

de zoek functie neemt altijd de eerste gevonden waarde. ook als daar achter niets is ingevuld.

Deze nummers heb ik even random getikt, ik dacht dat ik geen dubbele had gemaakt. Maar dit zou niet zo moeten zijn nee. (Gelukkig)

In het kort moet ik een formule hebben die alle productnummers in kolom A langsgaat en kijkt of in dezelfde rij in kolom AT en AU er een lege cel is.
Indien minimaal één van deze twee cellen leeg is, moet hij hem weergeven.

Naar mijn weten moet dit te doen zijn, maar ik kan er niet zo snel opkomen helaas.

bedoel je met een kleurtje aangeven met voorwaardelijke opmaak
of een apart lijstje met de betreffende nummers

als het ook zonder formules mag is deze misschien iets

mvg

Leo

Leo, bedankt. Dit werkt inderdaad ook.
Ik moet namelijk eerst de artikel informatie importeren en daarna de prijslijsten. Nadat de prijslijsten zijn geïmporteerd (dat via een macro gebeurd) heb ik jou code er achteraan geplakt. Dit werkt, maar helaas wil hij niet kijken op een andere sheet. Kan jij kijken wat er mis is?

Code:
r = Sheets("Uitvoer").Range("a" & Rows.Count).End(xlUp).Row

For Each cl In Range("a4", "a" & r)

If Not IsEmpty(cl) And cl.Offset(0, 1).Value = "" Or cl.Offset(0, 2).Value = "" Then
Sheets("Import prijslijst").Range("e" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1, 0).Resize(1, 3).Value = Range(cl, cl.Offset(0, 2)).Value
End If
Next

In de eerste regel:
Kijkt hij namelijk niet naar de Sheet "Uitvoer", maar hij pakt gewoon rij A van de huidige sheet.

Laatst bewerkt:
Dag Roeland,

aangepaste code

Code:

If Not IsEmpty(cl) And cl.Offset(0, 1).Value = "" Or cl.Offset(0, 2).Value = "" Then
Range("e" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1, 0).Resize(1, 3).Value = sheets("Uitvoer").Range(cl, cl.Offset(0, 2)).Value
End If
Next

mvg

Leo

Dag Roeland,

aangepaste code

Code:

Range("e" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1, 0).Resize(1, 3).Value = sheets("Uitvoer").Range(cl, cl.Offset(0, 2)).Value
End If
Next

mvg

Leo

Even kijken!

Leo,

Hij geeft de volgende fout:
Fout 1004 tijdens uitvoering:
Door de toepassing of door object gedefinieerde fout.

En dan is de volgende regel geel:
Range("e" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1, 0).Resize(1, 3).Value = Sheets("Uitvoer").Range(cl, cl.Offset(0, 2)).Value

Ik heb overigens de offset naar 44 en 45 veranderd, omdat in mijn daadwerkelijke bestand de prijzen een stukje verder staan.

weet niet of de namen van sheets juist staan in aangepaste code
maar komt er op aan om die namen op de juiste plaats mee te zetten in de code
zie vb

Bijlagen

weet niet of de namen van sheets juist staan in aangepaste code
maar komt er op aan om die namen op de juiste plaats mee te zetten in de code
zie vb

Mijnfout, had twee keer hetzelfde blad.

Het moet het volgende zijn, maar alsnog een error:
Code:
Sub Knop3_Klikken()

If Not IsEmpty(cl) And cl.Offset(0, 44).Value = "" Or cl.Offset(0, 45).Value = "" Then
Range("e" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1, 0).Resize(1, 3).Value = Sheets("Import prijslijst").Range(cl, cl.Offset(0, 2)).Value
End If
Next
End Sub

Nu valt het subscript buiten bereik, regel:

EDIT*
Hij werkt toch wel, maar hij print nu elke artikel regel, zelfs als die al helemaal ingevuld is.

Laatst bewerkt:
Hij print echter elke regel van het huidige werkblad en niet van de sheet "Uitvoer".

Kan ik anders mijn scherm delen op skype? (echter geen audio). Zit op het werk :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan