Toon records als checkbox is false doorlopend formulier ACCESS

• Onderwerp starter Onderwerp starter hausi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hausi

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2010
Hallo,

Ik heb een doorlopend formulier gebaseerd op een query dat voornaam, achternaam en 4 checkboxes (elk voor een kwartaal) laat zien.
Ik zou graag willen dat als ik bijvoorbeeld kwartaal 1 aanvink, het formulier bij de volgende keer openen en het huidige kwartaal "1" is, het aangevinkte records niet wordt getoond.

Iemand een goed idee?

Groeten,
Hans

Ik snap je constructie niet helemaal, want kwartalen zijn delen van een jaar, en komen elk jaar terug. Dus alleen een selectie op Kwartaal 1 bijvoorbeeld laat dan de records zien van jan-mrt 2014, jan-mrt 2013, jan-mrt 2012 etc. Lijkt mij een vreemde keuze. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Zelf zou ik een keuzelijst maken met meerdere waarden, die je vult met alle kwartalen. Dan kies je dus op basis van kwartaal+jaar, en niet meer op kwartaal. Heeft een ander voordeel: je db is weer enigszins genormaliseerd. En in een genormaliseerde db filter je ook stukken makkelijker op een formulier, want je filtert dan op één veld i.p.v. een hele bende.

Bedankt voor je antwoord Michel,

Ik moet je zeggen dat ik er ook mee heb geworsteld hoe het geheel op te zetten.
Ik heb het zó geregeld dat het formulier me alle namen van clubleden laat zien. Daarachter 4 velden met een checkbox die elk een kwartaal voorstellen.
Het gaat er dus om dat ik kan zien wie welk kwartaal contributie heeft betaald. Wanneer de betaling is ontvangen, vink ik bij diegene het corresponderende kwartaal aan. Als ik de volgende keer opnieuw het formulier open, hoef ik degenen die al hebben betaald niet weer te zien in de lijst. Dat maakt het zoeken naar namen iets makkelijker. Bij de start van het volgende kwartaal worden alle records weer getoond en begint het opnieuw. op het einde van het jaar worden alle checkboxen weer op "false" gezet.
Ik hoop dat ik je duidelijk heb kunnen maken hoe ik het heb opgezet en waarom.
Als jij een idee hebt om dat anders maar vooral beter te doen, houd ik me van harte aanbevolen.

Hans

Wanneer de betaling is ontvangen, vink ik bij diegene het corresponderende kwartaal aan. ... Op het einde van het jaar worden alle checkboxen weer op "false" gezet.
Dit is zo'n slecht idee! Ik neem aan dat je ook vastlegt wanneer iemand betaald heeft. Dan héb je dus ook al het kwartaal waarin is betaald. Alles wat handmatige actie behoeft als er een mutatie is zou je aan het denken moeten zetten, want dat houdt meestal in dat je database slecht genormaliseerd is. In dit geval is dat dus duidelijk het geval: het kwartaal leidt je namelijk heel simpel af uit de betaaldatum zonder dat je daar iets voor hoeft te doen (ok, je moet wel een keer een formule maken). Met deze informatie vervalt uiteraard mijn tip om daar een veld met een keuzelijst voor te maken, want zoals ik al zei: totaal overbodig!
Je formulier filteren op basis van deze query is uiteraard een fluitje van een cent.

Eehhhh, bedankt hoor :),

Maar echt, ik heb alleen maar een idee hoe ik het op het scherm wil zien. Een koppeling met de bank zou geweldig zijn natuurlijk maar ja.....
Wil je me eens op weg helpen want ik kom met je laatste antwoord niet veel verder.
Het enige wat ik wil is bijhouden dat een lid het kwartaal heeft betaald. Er hoeft verder geen administratie achter te zitten en het is alleen belangrijk dat de betaling vóór het eerste kwartaal wordt voldaan, dat is het eigenlijk.
Ik controleer of de contributie is voldaan, dat moet in de database worden aangegeven en verder wil ik dus niet dat mijn beeld wordt vervuild met leden die reeds betaald hebben.
Het zal wel eenvoudiger zijn dan ik denk maar ik heb teveel in één richting gedacht en daar kom ik nu moeilijk uit.

Misschien is het handiger als je de db erbij post, want op basis van jouw verhaal snap ik niet hoe je db in elkaar zit. Zoals je het beschrijft ben je gek dat je het in Access doet, want ben je met een kanon op muggen aan het schieten. En ben je dus veel beter af met een simpele Excel sheet. Als je db correct is ingericht zou je de laatste opmerkingen namelijk helemaal niet maken :).

Ik heb inmiddels wel een oplossing gevonden maar misschien heb jij een veel beter idee.
Bijgevoegd de ledendatabase Bekijk bijlage Leden.rar
Je weet me vast wel te vinden als je op- of aanmerkingen hebt :)

Op deze manier is dat inderdaad een oplossing. Het is geen goede oplossing, maar dat komt doordat je db niet genormaliseerd is. En dat komt doordat je voor één gegeven (Contributie) 4 velden gebruikt, en niet een aparte tabel. Op deze manier heb je alleen de gegevens van het laatste jaar, en ben je de betaalhistorie kwijt. Dus ik zou het zelf nooit op deze manier doen. Maar het is jouw db :)
Wat deze vraag overigens met programmeren te maken heeft, is mij nog steeds niet duidelijk. Deze vraag had je makkelijk in het Access forum kunnen stellen...

Ik snap wat je bedoelt, ik heb in dit specifieke geval geen betaalhistorie nodig, het gaat om een heel klein clubje vandaar deze oplossing.
Nu zul je zeggen: "Waarom dan voor een database gekozen?"
Dat zit zo; als ik voor een oplossing kies m.b.v. een database, leer ik er weer van. Ik zal zeker een keer een moeten maken voor een grotere vereniging of club.
Ik ben dus wel geïnteresseerd hoe ik het zou moeten oplossen als ik een aparte tabel voor de contributie aanmaak, kun je me daar een stukje mee op weg helpen?

Hans

NB.
Voor het vertonen van leden die nog contributie verschuldigd zijn is toch code nodig en ik had geen idee hoe dat aan te pakken vandaar dit forum, of zit ik nu fout?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan