• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 10 rangschikken zonder dubbele waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

qwerty0

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2016
Office versie
2021
Ik heb een lijst met data. In deze lijst staan verschillende landen met waardes van bijvoorbeeld 1 t/m 5. Nu heb ik van deze data een beknopt overzicht gemaakt in de vorm van een top 10 waar de waardes van hoog naar laag automatisch op volgorde gezet worden. Dit doe ik met een matrix formule in kolom I. Vervolgens zet ik de corresponderende landen daarachter met index & vergelijken. Echter bij dubbele waarden (in dit geval 3x één) wordt 3x het eerste land uit de database naar boven gehaald i.p.v. telkens het volgende corresponderende land. Is er een manier om dit makkelijk op te lossen. Voorbeeldbestand is bijgevoegd.

Ik gebruik overigens bewust geen filter in dit geval i.v.m. functies (die ik in dit voorbeeld achterwege heb gelaten) die daar niet mee werken

Bijlagen

2 manieren in bijlage.
Eentje met office 365(veel makkelijker) en eentje voor oudere versies.

Bijlagen

Nog eentje voor oudere versies.

Afsluiten met control shift enter in J7 en doortrekken

Code:
=ALS(I7="-";"-";INDEX($D$7:$D$21;MAX(($E$7:$E$21=I7)*(AANTAL.ALS($J$6:J6;$D$7:$D$21)=0)*RIJ($1:$15))))

Voor oudere versies.
Kan ook op de eerste rij starten indien nodig.

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(D$7:D$21;KLEINSTE(ALS(E$7:E$21=I7;RIJ($1:$15));AANTAL.ALS(I$7:I7;I7)));"")

Bedankt JVeer & HSV. :thumb:

Heb de versie van HSV gebruikt omdat die in mijn situatie uiteindelijk beter werkte (had het voorbeeld iets te ver uitgekleed, de cijfers achter de landen werden eigenlijk opgehaald vanuit een formule)

Ziehier de uitgewerkte versie

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan