• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 10 samenstellen aantallen ander werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excelbeginner2

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2015
Berichten
9
Goedemiddag,

Ik ben nog een beginner in Excel en zou graag hulp willen bij het samenstellen van een wekelijkse top 10 op basis van gegevens uit een ander (wekelijks wisselend) werkblad. Op tabblad 1 worden wekelijks gegevens aangevuld, er komt wekelijks een kolom bij met aantallen per systeem voor die week. Deze gegevens worden gebruikt om trendgrafieken te vullen en moeten in die volgorde in tabblad 1 blijven staan.

Op het tweede tabblad moet wekelijks de top 10 van groot naar klein komen te staan op basis van de laatste week in tabblad 1. Zie als voorbeeld de bijlage. Nu doe ik het handmatig op basis van sorteren maar waarschijnlijk kan dit wel geautomatiseerd worden met een indexformule? Hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen.
 

Bijlagen

  • Formule top 10.xls
    685,5 KB · Weergaven: 76
als je enkel de top 10 wilt hebben op blad 2 zal het niet gaan met de indexfunctie alleen. Dit wordt iets voor onze VBA liefhebbers.
 
Hier ook nog eentje met formules.
 

Bijlagen

  • Formule top 10 hsv.xlsx
    146,2 KB · Weergaven: 64
Weeral stof om bij te leren:thumb:
bedankt HSV en Cobbe
 
Bedankt HSV en Cobbe beide oplossingen werken!!!

Bedankt HSV en Cobbe beide oplossingen werken!!!
 
Oplossing werkt toch nog niet optimaal

Zojuist de oplossing van Cobbe in mijn sheets geimplementeerd maar het gaat helaas nog niet goed indien er gelijke waarden inzitten... verticaal zoeken geeft dan op basis van dat aantal de eerstgevonden waarde weer, dus krijg dan ik kolom A meerdere malen dezelfde systeemnaam. Is dit eenvoudig op te lossen?

Mvr. Roland
 
Kan er een extra sleutel toegevoegd worden zodat elk item uniek wordt?
Anders moet er gepuzzeld worden.
 
Zie helaas geen wijzigingen

Cobbe, dank voor de terugkoppeling maar hij geeft nog steeds driemaal hetzelfde systeem aan, alleen is de naam is nu anders :) (3x SYS_19 met waarde 10) Zou verwachten systeem 19, 23 en 25. Of kijk ik wellicht niet goed?

Mvg. Roland
 
Cobbe, helaas niet, wat nu wordt weergegeven is niet de top 10. Er staan 5 records in met waarde 0. Terwijl er 17 cellen in de kolom op het eerste tabblad een waarde hebben van minimaal 1.
 
Cobbe, super bedankt!!!! Ik heb het verwerkt in de originele sheet en het werkt! Er is nog één ding die ik je wil vragen. In de laatste kolom (niet in het voorbeeld dat ik stuurde) die je kopieert naar het tabblad data staan formules. Is het eenvoudig om die als waarden weg te schrijven naar kolom A in het tabblad data?

Mvg. Roland.
 
Vervang dan de macrocode door dit:
Code:
Sub Lastcolumn()
With Sheets("Trend_RFI_RFA")
 LaatsteKolom = .Cells.Find(What:="*", After:=[A1], SearchOrder:=xlByColumns, SearchDirection:=xlPrevious).Column
  .Range(.Cells(3, LaatsteKolom), .Cells(127, LaatsteKolom)).Copy
    Sheets("Data").Cells(3, 1).PasteSpecial Paste:=xlValues
     Application.CutCopyMode = False
 Lastcol_bereik = Sheets("Data").Range("B1:B125")
   ActiveWorkbook.Names.Add Name:="Lastkol", RefersTo:=LaatsteKolom
   ActiveWorkbook.Names.Add Name:="Lastcol", RefersTo:=Lastcol_bereik
   ActiveWorkbook.Names.Add Name:="tabel", RefersTo:=.Range(.Cells(3, 1), .Cells(127, LaatsteKolom))
End With
End Sub
 
Nog niet helemaal goed

Hallo Cobbe,

Indien ik die code er inzet dan komt ie in een soort loop en loopt ie vast. Ik heb zelf ook wat aan het origineel gesleuteld wellicht is dat de oorzaak. Indien ik vaste waarden gebruik worden in de kolom waarin hij moet zoeken gaat het goed. Zou je nog eens in het bestand willen kijken wat ik nu heb bijgesloten? Zou dus heel graag willen dat de waarden uit de laatste kolom Trend_gesl_Inc en Trend_RFI_RFA worden gekopieerd en dat de formules kunnen blijven staan. Hoop dat je er nog even naar kunt kijken. Als dat lukt ben ik enorm geholpen.Zie bijlage

Mvg. Roland
 

Bijlagen

  • Brongegevens2.xls
    232 KB · Weergaven: 24
't Zal na het weekend zijn eer ik met een oplossing kom.
 
Toch nog even tijd tussendoor.
 

Bijlagen

  • Brongegevens2 (cobbe).xls
    228,5 KB · Weergaven: 28
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan