• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 10 samenstellen aantallen ander werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excelbeginner2

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2015
Berichten
9
Goedemiddag,

Ik ben nog een beginner in Excel en zou graag hulp willen bij het samenstellen van een wekelijkse top 10 op basis van gegevens uit een ander (wekelijks wisselend) werkblad. Op tabblad 1 worden wekelijks gegevens aangevuld, er komt wekelijks een kolom bij met aantallen per systeem voor die week. Deze gegevens worden gebruikt om trendgrafieken te vullen en moeten in die volgorde in tabblad 1 blijven staan.

Op het tweede tabblad moet wekelijks de top 10 van groot naar klein komen te staan op basis van de laatste week in tabblad 1. Zie als voorbeeld de bijlage. Nu doe ik het handmatig op basis van sorteren maar waarschijnlijk kan dit wel geautomatiseerd worden met een indexformule? Hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen.
 

Bijlagen

  • Formule top 10.xls
    685,5 KB · Weergaven: 76
als je enkel de top 10 wilt hebben op blad 2 zal het niet gaan met de indexfunctie alleen. Dit wordt iets voor onze VBA liefhebbers.
 
Hier ook nog eentje met formules.
 

Bijlagen

  • Formule top 10 hsv.xlsx
    146,2 KB · Weergaven: 64
Weeral stof om bij te leren:thumb:
bedankt HSV en Cobbe
 
Bedankt HSV en Cobbe beide oplossingen werken!!!

Bedankt HSV en Cobbe beide oplossingen werken!!!
 
Oplossing werkt toch nog niet optimaal

Zojuist de oplossing van Cobbe in mijn sheets geimplementeerd maar het gaat helaas nog niet goed indien er gelijke waarden inzitten... verticaal zoeken geeft dan op basis van dat aantal de eerstgevonden waarde weer, dus krijg dan ik kolom A meerdere malen dezelfde systeemnaam. Is dit eenvoudig op te lossen?