• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

top 10 sorteren met verwijzing naar bijbehorende cel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

alegandro

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Ik heb in de kolom A een opsomming van artikel nummers staan.
in kolom D staat van de betreffende artikelnummers een kostprijs.
nou wil ik van de artikelen een top 10 maken gesorteerd op kostprijs.
Nou lukt het me wel om de prijs te sorteren. ik wil alleen dat hij ook het betreffende artikelnummer er achter zet.

dus als blijkt uit de formule dat artikel in cel A80 op nummer een hoort te staan. krijg ik alleen cel D80 te zien; de kostprijs dus. hoe krijg ik dus via formule dan de Cel A80 weergegeven.
de gevens staan op het werkbladen 'week 11'! t/m 'week 23'! en de formule staat op het werkblad 'rekenblad'!.

voor de formule =max heb ik dit.
=MAX('week 11'!GK3:GK50;'week 12'!GK3:GK50;'week 13'!GK3:GK50;'week 14'!GK3:GK50;'week 15'!GK3:GK50;'week 16'!GK3:GK50;'week 17'!GK3:GK50;'week 18'!GK3:GK50;'week 19'!GK3:GK50;'week 20'!GK3:GK50;'week 21'!GK3:GK50;'week 22'!GK3:GK50;'week 23'!GK3:GK50)
maar daar dus hetzelfde probleem. hij geeft alleen het bijbehorende getal wat MAX is, maar linkt niet het artikel nummer erbij.
is dit uberhaupt mogelijk met excel??

kan iemand mij hiermee asssisteren??

Zet het excelsheet eens hier weg (strip wel alle bedrijfsinformatie eruit!)

Ron

Hallo,

2 tips alvast:

1. Gebruik GROOTSTE ipv MAX.
Formule: GROOTSTE([bereik];"[ranggetal])

Voorbeeld:
- GROOTSTE(A1:A10;1) is het grootste getal van het bereik A1 t/m A10. De nr 1 dus.
- GROOTSTE(A1:A10;2) is het op 1 na grootste getal van het bereik A1 t/m A10. De nr 2 dus
etc
.

2. Als je het bereik van een aantal werkbladen wilt hebben, gebruik je de SHIFT-toets.
- Ga naar de cel waar je het resultaat wilt hebben.
- Toets in: =GROOTSTE(
- Ga naar tabblad "week11" en selecteer de cel.
- Hou de SHIFT-toets ingedrukt en selecteer tabblad "week23" en de betreffende celenbereik.
- toets in ; en een ranggetal. Bijv.: ;1
- Klik op Enter.

Uit mijn blote hoofd zal de formule er ongeveer als volgt uitzien:
=GROOTSTE('week 11:week23'!GK3:GK50;1)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

het bestand erbij zetten lukt niet vanaf m'n werk.

maar die functie GROOTSTE werkt prima. Echter wil ik deze uitbreiden.
nu heb ik inderdaad de een top 10 qua kosten staan.
ik heb alleen geen idee welke artikel nummers daarbij horen.
dus hoe kan ik bij de top 10 qua prijzen in een kolom daarnaast het betreffende artikel nummer erbij halen??

ik heb zojuist maar een boek uit de biblitoheek gehaald. heb ik al aardig wat dingen die ik niet wist in weten te vinden.
maarrr met die vert.zoeken functie kom ik er niet helemaal uit.
ik heb van alles geprobeerd en ik kwam uiteindelijk op deze rijstebrij uit en die klopt ook niet. zou iemand mij hier nog mee kunnen assisteren??

=ALS(GROOTSTE('week 11:week 23'!$GK$2:$GK$49;1);VERT.ZOEKEN(GROOTSTE('week 11:week 23'!$GK$2:$GK$49;1);'week 11'!A52:GK99;1;WAAR);"fout")

Hallo,

Kan je een voorbeeld sturen.
Zelf zou ik nooit gebruik maken van VERT.ZOEKEN omdat de functie zo flexibel is als een loden deur.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

ik heb het bestandje bijgevoegd. het lukte gelukkig nu wel.
de getallen zijn test getallen.
het gaat dus om het laaste werkblad: rekenblad.
ik heb de top 10 dus wel kunnen samenstellen, ik wil alleen dat excel de bijbehorende artikel nummers erbij plaatst.
ben nu al halve dag aan het knoeien en ik heb het nog steeds niet voor elkaar..........
Help..:p

Bijlagen

Hallo,

In cel C16:
Code:
=VERSCHUIVING('week 11'!$A$1;VERGELIJKEN(B16;'week 11'!$GK$2:$GK$49;0);0)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

kijk dat werkt prima,
nou heb ik alleen werkbladen van week 11 t/m week 23.
met de functie verschuiven moet het aangrenzende cellen zijn.
dus als ik de volgende formule zou maken, dan doet hij het niet.

=VERSCHUIVING('week 11:week 23'!$A$1;VERGELIJKEN(B9;'week 11'!$GK$2:$GK$49;0);)

zie ik nou iets over het hoofd??

Hallo,

In bijgevoegd bestand zit een macro (Top10) die van alle werkbladen die beginnen met "week" de waardes vergelijkt en verzamelt in het laatste werkblad. Het werkblad "rekenblad" toont de top 10 van alle werkbladen bij elkaar inclusief de nummers van de A-kolom.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
hoh, legendarisch dat werkt perfect!

nou alleen kleinigheidje. ik wilde de resultaten tonen in B8:C16, maar als ik deze getallen wijzig in de macro gaat 't neit helemaal goed.
zo staat er ook Range("B65536"). waar staat dat getal B65536 voor??
en de gegevens van de artikelen staan in kolom 'week x'!GK2:GK49, maar ik zie in de macro alleen staan Worksheets("Week " & WKNR).Cells(Rij, "GK"). hoe weet die formule nu dat in bovenstaand bereik moet zoeken, dus starten bij rij 2 en stoppen bij kolom 49?

en als ik ook een top 10 wil van de waardes van de artikelen, deze staan in 'week x'!GK52:GK99. dan maak ik uiteraard een andere macro aan, maar hoeft volgens mij niet zoveel te veranderen. maar dan kom ik er neit uit wat betreft de range weer...

weet je misschien nog een goed boek wat betreft leren vba, macro's schrijven enzo.
ik heb nu "macro's programmeren met VBA, voor excel, word &powerpoint" door wim de groot. is echter niet zo uitgebreid. en jullie pro's hebben het toch ook geleerd met wat naslag werk neem ik aan??

iig alvast bedankt tot dusver, heeft me behoorlijk geholpen.

Hallo,

nou alleen kleinigheidje. ik wilde de resultaten tonen in B8:C16, maar als ik deze getallen wijzig in de macro gaat 't neit helemaal goed.
Daar was ik een beetje bang voor. Om het probleem op te lossen heb ik de code aangepast. Nu zoekt de macro in de A-kolom naar de naam plaats. Dat doet hij 2 keer. Vervolgens worden de gegevens op de volgende regel in de B en C kolom geplaatst.

zo staat er ook Range("B65536"). waar staat dat getal B65536 voor??
De bedoeling was/is om vanaf de laatste regel naar boven te werken om te zien of alle waardes (1 t/m 10) zijn ingevuld. Stel dat je in een leeg werkblad cellen A1 t/m A8 heeft ingevuld. Via:
Code:
 Range("A65536").end(xlup)
vind je de eerste niet lege cel van de A-kolom (A8). 65536 is het aantal regels op een werkblad (256 * 256 * 256).

en de gegevens van de artikelen staan in kolom 'week x'!GK2:GK49, maar ik zie in de macro alleen staan Worksheets("Week " & WKNR).Cells(Rij, "GK"). hoe weet die formule nu dat in bovenstaand bereik moet zoeken, dus starten bij rij 2 en stoppen bij kolom 49?
De macro zoekt in de A-kolom naar numerieke waardes. Zodra deze niet meer gevonden worden, stopt de macro.

en als ik ook een top 10 wil van de waardes van de artikelen, deze staan in 'week x'!GK52:GK99. dan maak ik uiteraard een andere macro aan, maar hoeft volgens mij niet zoveel te veranderen. maar dan kom ik er neit uit wat betreft de range weer...
Heb ik aangepast. In het eerste schema op het werkblad "rekenblad" staat een overzicht van de aantallen en in het 2e schema staat een overzicht van de waardes.

weet je misschien nog een goed boek wat betreft leren vba, macro's schrijven enzo.
ik heb nu "macro's programmeren met VBA, voor excel, word &powerpoint" door wim de groot. is echter niet zo uitgebreid. en jullie pro's hebben het toch ook geleerd met wat naslag werk neem ik aan??
Helaas, ik zou geen boek weten, wellicht iemand anders op het forum die een idee heeft. Ik heb mijn kennis opgedaan door dingen uit te proberen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
super!!
dit is wat ik wilde hebben. ik heb nog wel meer dingetjes die ik ermee wil doen, maar dat ga ik rustig eerst zelf proberen.
Mocht ik er niet uit komen dan meldt ik me eigen wel weer.

en wat betreft dat boek, mocht iemand dit lezen en iets weten.. vermeld het even svp. want ik hou er zelf namelijk niet zo van als ik alles moet vragen.

gr,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan