• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 10 waarde via sommen.als of aantallen.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boudewijn30

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2014
Berichten
44
Beste allemaal,

Ik heb een verzoek gekregen om een management rapportage te bouwen die gekoppeld is aan een database. Een onderdeel is dat ik een aantal "top 10"'s moet zien te bouwen via een formule. Top 10 winkels, Top 10 verkopers etc. Daarnaast willen ze ook het gemiddelde hebben van de top 10 winkels tov het totaal. Grootste probleem is dat zij het per week, maand en jaar willen hebben. Is hier überhaupt een excel formule voor? Ik heb even gekeken maar moet ik dan werken met de functie "GROOTSTE"?? Sorry voor de ietwat oenige vraag maar ik word hier voor het eerst mee geconfronteerd. De data waar ik mee gaan werken heb ik even in een dummy bestand gezet.

Mochten er dingen onduidelijk zijn dan hoor ik het graag.


Bekijk bijlage Testbestand incl. voorbeelddatabase.xlsx


Alvast hartstikke bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Je info is helaas niet kompleet.
Wat voor Top 10 zoek je?
Top 10 Mooiste winkels?
Top 10 dikste verkopers?
;)
Ofwel, op basis van welke verdiende waarde moet er een top 10 worden samengesteld?
 
De volgende top 10'en heb ik nodig:

Top 10 winkels qua omzet en daarvan het aantal orders
Top 10 winkels qua omzet en uit die top 10 weer het aantal orders product A, product B of product C.

% aantal orders van de top 2 verkopers (gemeten in omzet) van de top 10 winkels
% aantal orders van de top 2 verkopers (gemeten in omzet) van alle winkels

De top 10 moet als som van de top 10 worden gepresenteerd. Dus nr. 1 verkoopt 50 stuks, nr. 2 verkoopt 39 stuks, nr. 3 11 stuks nr.4 .... stuks etc. etc. (som = 50+39+11+...+... = 100). Top 10 representeert dan 100 stuks.
Later willen ze ook nog de top 10 gepresenteerd als gemiddelde zie voorbeeld boven ((50+39+11)/3) = 33.

Om het nog ingewikkelder te maken willen ze het op week, maand en year to date hebben. Indien week écht niet lukt mag ik het overslaan.
 
1. Waar staan het aantal orders? (Zijn dat de hoeveelheid regels in "DATABASE" of de hoeveelheid unieke ordernummers?)
2. Waar staat de omzet?
3. Hoe maak je een top 10 als er maar 2 winkels zijn?

Misschien een idee om ook een bestand te sturen met hoe de uitkomst er dan zou moeten uitzien!
Ik maak hier helemaal niets van!
 
Ik wacht morgen wel tot ik het excel bestand volledig heb, dan zet ik die geanonimiseerd online.
 
Beste Sylvester bijgaand het bestand.

Wat ik graag zou willen is om via een formule een rang berekenen voor een unieke waarde in kolom Y die op basis van de periode en het jaar is. Bijvoorbeeld Regent St heeft 22 orders in de periode 3 én jaar 2017 en heeft daarmee rang X. Als ik nu rang gebruik telt =RANG() Regent St 22 keer mee en de rest van de winkels ook. Daarnaast wil ik eenzelfde rang hebben maar dan op basis van het jaar.

Valt dit te berekenen?


Bekijk bijlage Testbestand incl. voorbeelddatabase.xlsx
 
En die vult een waarde in in een bepaald veld? Ik wil de top 10 berekenen van de range en die waarde opsommen en in het tabblad "Rapportage" B15 en B19 zetten.
 
Bestudeer het eerst eens op je gemak. MS heeft het niet voor niets ingebouwd in Excel.
 
Ok ik ben niet heel erg thuis in VBA's etc. dus voor mij is dat een vrij steile leercurve.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan