• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 3 samenstellen uit groot data overzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy 1977

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Hallo,

ik heb een heel groot bestand met o.a. weeknummers voor het hele jaar en per week namen, categorieën en bedragen. Nu heb ik een werkblad waar ik een weeknummer in geef en dan zou ik graag op basis van dat weeknummer (dat ik handmatig ingeef) voor elke categorie de de top 3 namen met de hoogste bedragen zichtbaar krijgen. Ik ververs de data elke week met de nieuwe week.

Kan iemand mij op weg helpen? Zie het voorbeeld, in A tm D de data en in kolom H tm J de top 3 per categorie (dus op 1 de naam met de hoogste omzet etc).

Vast bedankt!

Bijlagen

Echt iets voor een draaitabel

kijk eens of deze oplossing met een draaitabel je aanspreekt...

Bijlagen

Dank voor de snelle reactie. Mooie oplossing, maar dit is onderdeel van een tamelijk groot dashboard met een vaste set up.

1. Dan zou ik 4 draaitabellen kunnen plaatsen en die moet ik dan elke week handmatig selecteren op de betreffende week (verversen doe ik met een macro) en ik probeer zoveel mogelijk handwerk te voorkomen.
2. ik wil een top 3, maar er zitten per week wel honderden records in dus wordt mijn lijst ook zo lang, ik wil er maar 3

Bijgaand een oplossing met matrixformules (ingeven met CTRL SHIFT ENTER)
Bij de heren heb ik ze vast ingevuld. Het zijn redelijk 'zware' formules, ook omdat rekening wordt gehouden met de mogelijkheid dat (top-)verkopers een gelijke omzet maken.
Als de lijst erg lang wordt kunnen de formules voor vertraging zorgen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Bijlagen

De top 3 (naar keuze te wijzigen) is standaard onderdeel van de filtercriteria van autofilter en de opmaakregels van voorwaardelijke opmaak.
Kijk daar eens.

bijv. top 3 op in kolom 4 van de lijst:

Code:
Sheet1.ListObjects(1).Range.AutoFilter 4, 3 , 3

Laatst bewerkt:
Bedankt! Ik ga even rustig kijken wat de beste optie is, ben geen expert dus kost even tijd. De matrixformule heb ik wel werkend gekregen, was ik heel blij mee, maar ik krijg foutmeldingen dat het geheugen het niet aankan zodra ik hem in 20 cellen heb opgenomen... Dit terwijl mijn excel nog geen 5MB is..

sorry, dacht dat ik al had gereageerd maar ik heb het op kunnen lossen met de sorteeroptie in de pivot. top!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan