• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

top 5 maken en weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huigie

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2001
Ik kom hier niet uit. Was al aan het knutselen met macro, maar krijg net niet dat resultaat wat ik wil hebben. Misschien wil ik wel iets wat helemaal niet kan.

Wil iemand misschien zijn licht hier over laten schijnen?

Ik wil graag bij elk werkblad een top 5 duidelijk naar voren laten komen, dmv kleurverandering in de totaal kolom en door de cijfers 1 t/m 5 in de TOP 5 kolom.
De top 5 moet bepaald worden a.d.h.v. het hoogste percentage aandeel t.o.v. het totaal.

Ik hoop dat iemand iets weet. Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Hoi Jacqueline,

In I4 zet je de onderstaande formule en je jebt de ranking van de klachten.
=ALS(H4="";"";AANTAL.ALS($H$4:$H$58;">="&H4))

Sorteer op kolom I en je hebt de totale lijst.

Jeroen

Jeroen,

dank je wel voor je reactie, maar dit is niet helemaal de bedoeling. Is niet duidelijk genoeg door mij weergegeven, ben ik bang.

Alleen daar waar in kolom A een waarde staat mag meedoen in de Top 5.
Verder mag de volgorde niet veranderen, dus kan ik niet sorteren op kolom I, want dan verandert alles. En in wil alleen de cijfers 1 t/m 5, niet de rest.

Hopelijk kun je hier wat mee.

Hoi Jacqueline,

Stel dat er twee of meer nummers 5 zijn hoe moet dan de volgorde zijn?

Jeroen

Jeroen,

helaas niet. Moeilijk om het ook uit te leggen.

Ik zal zeggen hoe ik was begonnen, wie weten komen we dan op 1 golflengte.

Ik had eerst een kolom extra gemaakt en daar de percentage t.o.v. het totaal in gezet
Daarachter een Kolom met de nummers uit Kolom A
De kolom met percentages heb ik gekopieerd en dat speciaal geplakt (waarden) omdat ie anders de waardes blijft veranderen.
Deze 2 kolommen had ik gesorteerd aflopend op de kolom met percentage.
De grootste staat dan bovenaan.
Met de hand heb ik toen in een kolom daarachter (3e dus) in de eerste cellen de cijfers 1 t/m 5 gezet.
Deze 5 cellen met de 5 cellen uit de kolom ervoor heb ik geselecteerd en een naam gedefineert (top5).
Daarna ben ik in de kolom met kopje Top5 met vertikaal zoeken een formule gaan maken die de waardes zoekt. Daarna had ik dus bij de 5 meest voorkomende klachten een 1, 2, 3, 4 of een 5.
Daarna wil ik het bestand kunnen mailen en mag al dat rekenwerk niet zichtbaar zijn, alleen het eindresutlaat. Dus het liefst in een macro dacht ik, die daarna de top 5 gegevens laat staan (zonder formule erachter) en het rekenwerk weer weg.

Ik hoop dat dit niet al te rommelig omschreven is.

O sorry Luc, dat ik antwoord aan Jeroen heb gericht. Had het niet zo gauw door....

jzeedijk zei:
Hoi Jacqueline,

Stel dat er twee of meer nummers 5 zijn hoe moet dan de volgorde zijn?

Jeroen

Onafgerond zullen er denk ik geen 2 nrs 5 ontstaan. Maar indien toch wel het geval, dan beide nummers 5.

Hoi Jacqueline,

Onafgerond zullen er geen twee nummers vijf zijn. Het zijn er in dit geval 4 ook als je er percentages van neemt. Je zult dus wel meer of andere getallen hebben.

In Kolom N zet je de grootste-formule die verwijst naar de kolom met de percentages, en daarnaast zoek je het rijnummer van het betreffende percentage op. De formule ziet er erg ingewikkeld uit maar ik hoop dat je hem begrijpt. Vervolgens kun je met een simpele index-formule alle gegevens ophalen uit je tabel.

Jeroen

Bijlagen

jzeedijk zei:
Hoi Jacqueline,

Onafgerond zullen er geen twee nummers vijf zijn. Het zijn er in dit geval 4 ook als je er percentages van neemt. Je zult dus wel meer of andere getallen hebben.

Jeroen

Ik zie dat je ook de totalen van de rijen waar in kolom a geen cijfers staan hebt meegenomen, en dan komen die posities inderdaad vaker voor.

Het ziet er nog niet zo uit, zoals ik in mijn hoofd had. Ik zal mijn creatie opnieuw in een bestand zetten en ook sturen, wellicht dat dan de inhoud van mijn hoofd wat concreter wordt.

Hoi Jacqueline,

Zet er dan ook bij hoe je het wil hebben, bij voorkeur in een andere kleur of zoiets.

Jeroen

jzeedijk zei:
Hoi Jacqueline,

Zet er dan ook bij hoe je het wil hebben, bij voorkeur in een andere kleur of zoiets.

Jeroen

Nou, hier is een nieuw bestandje. Ik hoop dat de inhoud van de kronkels in mijn hoofd nu wat duidelijkheid tussen de lijntjes staat......

Laatst bewerkt:
Bij de thema's de eerste 5 aanduiden zoals in je voorbeeld lijkt mij zonder hulptabel tamelijk eenvoudig te verwezenlijken, berekening van % is daarvoor niet nodig.
Wat je bedoelt met "per thema aangeven of het een echte klacht is of gewoon een opmerking" is me niet duidelijk, aangezien nergens in je werkblad een opmerking vermeld staat en ook niet te zien is wáár die opmerkingen dan zouden komen te staan. Dus voor oplossing daarvan graag wat meer uitleg.

Hoi Jacqueline,

Ik hoop morgen even tijd te hebben. Het probleem lijkt mij redelijk eenvoudig, weliswaar wel wat werk.

Jeroen

Jacqueline, het is hier ineens zo stil.
Is je probleem inmiddels opgelost?

Nee, is nog niet opgelost.
Sorry dat het zo stil was, maar heb een vriendin 2 dagen met verhuizen geholpen.....

De top5 met criteria staat inderdaad nog niet in het bestand. Dit was een wens die ik heb, als blijkt dat dit mogelijk is.
Dan zou ik een extra kolom of zo toevoegen waarin een kenmerk staat of het klacht of info is, zeg maar.

Alvast bedankt voor al het meedenken.

ik heb mijn gedachten denk ik in een verhuisdoos laten vallen, maar ik zie even niet wat je bedoeld, sorry..... :confused:

Of ik heb je helemaal verkeerd begrepen, zou natuurlijk ook kunnen.
In je voorbeeld had jij de rode getallen zelf getypt, nu worden ze door de formules bepaald. De cellen in kolom H die horen bij de thema's in kolom A (dus alleen de cellen in H waarbij in kolom A een getal staat) heb ik ondergebracht in een range en aan de hand van de gebruikte formules in die cellen worden dan de rode getallen bepaald. Duidelijk? Of is wat ik gedaan heb niet de bedoeling?
PS: Ik kon niet eerder antwoorden want ik kon meer dan een uur lang niet op dit forum geraken.

klinkt wel heel goed!

voor de zekerheid:
stel A4 betreft een klacht
en A5 betreft een info/vraag
Dan zou kolom I nu de top 5 mbt alle thema's kunnen geven
En in kolom J zouden we een top5 van klachten kunnen genereren?

En helemaal mooi zou zijn als deze top 5jes dan op een apart werkblad als 2x 5 rijen komen te staan, met daarbij dezelfde gegevens in grafiekvorm.......

je geeft ze een vinger en .......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan