• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

top 5 maken en weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vrees dat ik het allemaal niet meer zo goed begrijp.
Je zegt: stel A5 is een vraag.
Maar in rij 5 staat enerzijds: klacht 2 (stel: nu vraag 2), maar anderzijds is H5 een optelling van de klachten 3 en 4 (stel: nu vragen 3 en 4) daaronder. Hoe kan 1 en hetzelfde getal in H5 nu zowel het totaal van 1 klacht of vraag zijn (klacht/vraag 2) en anderzijds het totaal van de klachten/vragen 3 en 4? Dat is tegenstrijdig met elkaar !
De 2 rijtjes die je wenst, moeten die louter uit die rijen in kolom H voortkomen waarbij er in kolom A een getal staat?

Ik heb trouwens wel door, dat ik soms veel te veel stappen doe om een resultaat te bereiken. De formule met grootste had ik nog nooit ontdekt......
Zo zie je maar weer, hier leer je er altijd weer een hoop bij.
En dan te bedenken dat ik deze site door een kadootje bij toeval ontdekte. Omdat ik een vriend steeds lastig viel met pc vragen, kreeg ik van hem een bonnenboekje met 10 tegoedbonnen van 1 uur hulp van hem, onder de pseudonaam www.helpmij.nl.
Voor de gein tikte ik dit in Explorer, en zie, sindsdien ben ik hier lid en ben ik al vaak door jullie allemaal uit de brand geholpen.
GEWELDIG!

Als je mijn vorige vraag beantwoordt, wil ik nog wel even verder helpen.
Of geef anders in een tabel eens een nieuw voorbeeld met daarin verwerkt thema's, klachten, en vragen, en een voorbeeld van het eindresultaat (de 2 rijtjes, voorbeeld van grafiek hoeft niet).

Ik heb de tekst klacht 1 etc er in gezet om de originele onderwerpen te verbergen.

Alleen de rij waar in kolom A een cijfer staat, zijn de rijen waarmee gerekend moeten worden. De subrijen zijn subonderwerpen.
De optellingen binnen deze rijen is inderdaad voor een buitenstaander niet altijd logisch. Dit komt omdat meestal in de rij met een cijfer in A geen waarden worden ingevuld, alleen bij uitzondering als we met de subonderwerpen er niet uit komen.
Dat met die 2 thema's bedoel ik als volgt: Stel je krijgt 100 mail binnen. Deze deel je in categorien in bij je antwoorden (is lijstje zoals ie nu is), dan kun je daarvan een top5 maken. Maar van al die categorieen zijn het eigenlijk niet allemaal klachten, maar ook wel informatieve dingen. Nu wil ik de top5 gebruiken om te kijken waar we in het algemeen ons verbeteren moeten en in de klachten top5 wil ik zien waar ik bij de leverancier op mijn strepen moet gaan staan.

Het bestand is eigenlijk steeds een beetje gegroeid, vandaar dat ie dan langzaam misschien onlogisch wordt. Soms is het beter alles overhoop te gooien en een nieuw bestand op te zetten, maar daar heb ik nu nog geen ideeen voor. Als ik alle wijze lessen van jullie straks in mijn hoofd heb gezet, kan ik daarmee misschien deze stap wagen.

Hier dan een voorbeeld van wat je wil. Bekijk het nu goed aub.
De tabel op blad1 moet je echt aanpassen. Iedereen die die tabel ziet, zal denken dat H59 de optelling is van H4:H58 terwijl dat niet zo is. Zo wordt dat in de statistiek nooit gedaan. Bovendien is het op deze manier moeilijk om die kolom in de berekeningen te betrekken, omdat niet de gehele kolom maar alleen die cellen waarbij in dezelfde rij in kolom A iets is ingevuld, meetellen.
Voor de rest spreekt het allemaal voor zich.
”javries” zei:
Omdat ik een vriend steeds lastig viel met pc vragen, kreeg ik van hem een bonnenboekje met 10 tegoedbonnen van 1 uur hulp van hem, onder de pseudonaam www.helpmij.nl
Zo’n cadeau is gemakkelijk gegeven. Kost je vriend niets en hij hoeft er ook niets voor te doen. Bedenkelijk allooi hoor ;>) . Of beantwoordt die vriend op dit forum veel vragen?

Bijlagen

franç zei:
Zo’n cadeau is gemakkelijk gegeven. Kost je vriend niets en hij hoeft er ook niets voor te doen. Bedenkelijk allooi hoor ;>) . Of beantwoordt die vriend op dit forum veel vragen?

Die vriend had dit echt als bonnenboekje bedoeld voor hem. Dat de site echt bestond had hij zich niet gerealiseerd. Dus ik hem tevens dankbaar gebruik gemaakt van zijn bonnenboekje....

Helemaal Top!!

De denkrichting voor de te gebruiken formules is voor mij helemaal duidelijk, je opmerking helemaal terecht en bovendien een belangrijke tip.
Ik denk dat ik nu de opgedane kennis in een nieuw bestand om kan zetten met een uitstekend resultaat.
Bedankt voor je hulp!!!!!

Hoi Jacqueline & Franc,

Blij dat jullie verder gekomen zijn. Ik had de afgelopen dagen even heel weinig tijd om er aan te werkn.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan