• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

top 5 opeenvolgende getallen zoeken tov berekend getal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals Thoralf reeds toonde, moet je de extra voorwaarden ook opnemen in de formules in kolom C.
Wat betreft deze opmerking:
Overigens zag ik in jouw formule dat er een $ lijkt te ontbreken, maar kennelijk mag dit dus, zie vette onderstreepte tekst, want het loopt er niet op vast
=ALS(C17="";"";INDEX($I$3:$I$14;VERGELIJKEN(C17;ALS($H$3:$H$14=1;ALS(ISNB(VERGELIJKEN($I$3:$I$14;B$16:B16;0));$J$3:$J$14;""));0)))
In dit geval moest ik alleen de rij absoluut maken, vermits de formule niet zijwaarts gesleept werd. Ook de kolom absoluut maken mag dus wel maar hoeft hier niet.

Bijlagen

Hallo, daar ben ik weer.

Ik ben ondertussen al een heel stuk gevorderd met mijn spreadsheet en het werkt allemaal netjes, alleen nu wil ik de formules zoals in het voorgaande gevonden net iets anders gebruiken en krijg het weer niet voor elkaar. Ik heb in de bijlage het bekende voorbeeld toegevoegd, met daarbij in het kort beschreven wat ik wil bereiken.
In de rode balk het stuk tekst, zoals ik dacht dat het moest zijn, maar dat werkt niet.

Wat doe ik niet goed.

Alvast bedankt

Bekijk bijlage vraagstuk2 (4).xlsx

Als je de formule wijzigt in
Code:
=ALS.FOUT(GROOTSTE(ALS(($G$3:$G$14)*($H$3:$H$14)*(($J$3:$J$14)<=$A$3);$J$3:$J$14);RIJ()-16);"")
werkt het wel.
Zie de extra haakjes om ($J$3:$J$14)<=$A$3

@ Thoralf,

Eindelijk een makkelijke oplossing, maar waarom zijn de haakjes nodig. Dat zie ik nog niet helemaal. Ik begrijp ook graag wat ik toepas, al heb ik het niet zelf verzonnen.

Bedankt in ieder geval.

Door de haakjes wordt de vergelijking slechts toegepast op de laatste term en niet op het resultaat van alle termen. De nullen uit de eerste twee termen worden daarmee buiten de vergelijking gehouden.

Aanvulling:
Dit betekent ook, dat als je in jouw oorspronkelijke situatie van groter dan uit zou moeten gaan van ook eventueel een negatief getal, dan zou je ook daar die haakjes moeten zetten. Zolang je echter enkel met een positrief berekend getal werkt zal het geen probleem zijn dat dan die haakjes ontbreken, immers nul is toch kleiner dan dat positieve getal.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan