• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

top 5 opeenvolgende getallen zoeken tov berekend getal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Code:
=als(aantal.als($g$3:$g$14;">="&$a$3)<rij()-16;"";index($f$3:$f$14;kleinste(als($g$3:$g$14=c17;rij($g$3:$g$14)-2);aantal.als($c$17:c17;c17))))
Of korter:
Code:
=ALS(C17="";"";INDEX($F$3:$F$14;KLEINSTE(ALS($G$3:$G$14=C17;RIJ($G$3:$G$14)-2);AANTAL.ALS($C$17:C17;C17))))

Laatst bewerkt:
@HSV
Nu ik nog even terug gekeken heb naar ook jouw oplossing moet ik erkennen dat jouw en mijn oplossing in de kern het zelfde zijn: jij hebt de foutafhandeling toegevoegd.
Wat we beiden, denk ik, over het hoofd hebben gezien, is dat TS tenminste versie 2007 (zie de extensie van de bijlage in #1) gebruikt en dat geeft de mogelijkheid de foutafhandeling nog eenvoudiger te make via de functie ALS.FOUT:
Code:
=ALS.FOUT(formule;"")

Laatst bewerkt:
Inderdaad, dat was me niet eens opgevallen.

aanvullende vraag

hallo, hier ben ik nog één keer. Het probleem als hierboven beschreven is opgelost en het resultaat hiervan zie bijlage. Nu heb ik nog een aanvullende vraag:
Ik zou van excel willen dat de resultaten in kolom C alleen komen uit de rijen waar in kolom E een 1 staat. (1 mag ook vervangen worden door een willekeurig ander cijfer, getal etc, als dat handiger is). Waar in kolom E een 1 komt te staan is afhankelijk van een formule, echter dat is niet interessant voor het voorbeeld. Het is alleen belangrijk om te weten dat het aantal 1-en in de kolom en de positie volkomen willekeurig zal zijn. Wie help mij over deze laatste drempel. Tot nu toe ben ik meer dan content met het resultaat, maar met deze toevoeging is mijn oplossing compleet.

Bekijk bijlage voorbeeld_aanvulling.xlsx

Je mag ook reageren als het goed is bevonden.
Je vraag; Het draait dus niet meer om Cel A3??

De tweede foutafhandeling kan er uit Thoralf,... toch?

Code:
=ALS.FOUT(KLEINSTE(ALS(($E$3:$E$14)*($G$3:$G$14)>=$A$3;$G$3:$G$14);RIJ()-16);"")

oplossing werkt niet goed in mijn spreadsheet

@HSV #28

Als ik het principe van de oplossing (zoals door HSV bedacht) toepas op mijn spreadsheet, werkt het niet helemaal goed. Ik heb in de bijlage de spreadsheet die ik aan het maken ben toegevoegd en
met donkergroen tekstueel proberen aan te geven wat er mis gaat en welke delen mijn inziens verantwoordelijk zijn voor dit resultaat. Ik vermoed zelf dat het iets met de 1-en en 0-en van de tab profielen te maken heeft, maar krijg het niet opgelost. De spreadsheet ziet er niet meer netjes uit, heb veel weg moeten gooien om onder de 100kB uit te komen, maar de essentiële informatie staat er nog in.

Waarschijnlijk (zoals meestal) zie ik iets over het hoofd, maar heb tot 3 uur vannacht zitten zoeken en kan het maar niet vinden.

Wie helpt mij uit de brand.

Heel erg bedankt.

Groet eric
Bekijk bijlage vraagstuk.xlsm

vervolg

Vergeet bovenstaande vraag, ik heb de boosdoener gevonden. Het gaat namelijk fout op het moment dat twee exact dezelfde getallen gevonden wordt. In bijlage opnieuw een excelletje, wat het resultaat is van bovenstaande reacties. De formule in kolom B is fout opgesteld, zie bijlage voor voorbeeld en toelichting.

Wie geeft mij de correcte formule.

alvast bedankt

Bekijk bijlage vraagstuk2.xlsx

Zo zou het denk ik moeten.
Formules in A- en C-kolm aangepast. Formules in A-kolom als vervanging van de formules in de B-kolom.

Bijlagen

@thoralf #32

Helaas werkt ook de door jou voorgesteld oplossing niet helemaal goed. Het lijkt goed te gaan, maar zet de ene overgebleven 0 in kolom H op 1 en dan gaat het fout. Als er twee dezelfde cijfers in een kolom staan gaat het mis (en dit kan voorkomen).

Iemand? Zie .xlsm in post #32

Zo dan misschien? Maar het kan best dat ik één van de 32 voorgaande posts gemist heb :-)

Bijlagen

@WHER,

Ondanks het missen van de voorgeschiedenis lijkt het goed te gaan :thumb:, maar ik ga het nu gelijk in mijn spreadsheet stoppen om te checken. Het is niet de eerste keer geweest dat het toch niet helemaal goed bleek te zijn :-)
Paar minuutjes geduld.

@WHER het lijkt te kloppen, zie dat er nog een nieuw voorstel is dus ga deze ook nog eens bekijken.

Overigens zag ik in jouw formule dat er een $ lijkt te ontbreken, maar kennelijk mag dit dus, zie vette onderstreepte tekst, want het loopt er niet op vast
=ALS(C17="";"";INDEX($I$3:$I$14;VERGELIJKEN(C17;ALS($H$3:$H$14=1;ALS(ISNB(VERGELIJKEN($I$3:$I$14;B$16:B16;0));$J$3:$J$14;""));0)))

@thoralf, @WHER,

Beide oplossingen werken op de manier waarop gepresenteerd, maar als ik hem inbouw en een extra kolom met 1-en toevoeg, dan lopen deze beide varianten weer vast.
(met eerdere oplossingen had ik hier juist geen problemen mee, daarom het vraagstuk niet ingewikkelder gemaakt dan nodig).

Maar ik wil straks een x aantal kolommen met 1-en en 0-en voor kolom I zetten. Alleen de gegevens waarvan de vermenigvuldiging van de kolommen met 1-en en 0-en 1 blijft doen mee in de zoektocht.

Ik heb in het voorbeeld een extra kolom met 1-en en 0-en toegevoegd en in de formule geplakt, maar dan zie je dat het fout gaat. Hoe moet de formule worden aangepast?

Bekijk bijlage Kopie van vraagstuk2_aanv.xlsm

Laatst bewerkt:
Zijn in dit geval de getallen in C17:C21 dan nog wel juist?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan